Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104595 gånger)

Boerlady

SV: Min mördarhund
« Svar #220 skrivet: 16 nov-09 kl 09:06 »
Bruksraser är avlade att vara sin förare till lags -> Lätthanterliga hundar som man kan få stopp på.
Otygsraser avlade att bita och inte släppa så länge dom är i livet -> Problem som vi nu ser.

Så lätt det inte riktigt.Otyget är de oseriösa uppfödare och ägare.För det är inte de väluppfostrade hundarna som bits.De flesta hundarna är även blandraser.
tex år 2006 registrerades av sv kennelklubben 290 amstaffar.Rasen har blitit väldigt populär.Vad jag vet har endast 3 RENRASIGA amstaffar bitit folk sedan rasen kom till Sverige.
Vad som är en renrasig pitbull kan ju diskutteras,men oftare är det blandraser än renrasiga hundar som biter.
Hur många schäfrar,goldens,cocker spaniels har bitit folk efter att de kom till landet? tror int ejag kan hålla räkningen.
Vilken ras är då farligast? alla hundar har tänder,alla hundar kan bitas,det är upp till HUNDÄGAREN att skaffa från seriös uppfödare,socialträna och lära sin hund,och ha KOLL på den,i ALLA LÄGEN.
Alla som är anti "kamphunds" typer är välkomna hem och träffa min amstaff.Under hans snart 8 år har han inte bitit ngn.

pålle

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 16 nov-09 kl 12:01 »
Bruksraser är avlade att vara sin förare till lags -> Lätthanterliga hundar som man kan få stopp på.
Otygsraser avlade att bita och inte släppa så länge dom är i livet -> Problem som vi nu ser.
   Ursekta men har du slage i huvet eller? du pratar goja bara . det är till 99.9& meni skan bakom som är syda bocken och inge anat alså det har inte med blandraser heller attjöra. mvh

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #222 skrivet: 16 nov-09 kl 12:05 »
Det hänger på hundens förmåga att göra skada.
En tax kan vara hur galen som helst, men det är bara att sparka den åt h-e om den anfaller.
Lite knepigare med stora hundar.

pålle

• Gäst
« Svar #223 skrivet: 16 nov-09 kl 12:09 »
Det största felet i den här debaten om faliga hundar och den faligaste torde va  den okunig meniskan den är ju ett otyg vad det jäller hundar över lag mvh

pålle

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 16 nov-09 kl 12:15 »
Det hänger på hundens förmåga att göra skada.
En tax kan vara hur galen som helst, men det är bara att sparka den åt h-e om den anfaller.
Lite knepigare med stora hundar.
Ja ska jerej ett tipps skaffa dej suspenijar mot galen tax för hänger han där då hänger han ;D mvh

pålle

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 16 nov-09 kl 12:19 »
Jodå taxen ärtirekligt lång det kan ja gantera ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 16 nov-09 kl 16:03 »
Så lätt det inte riktigt.Otyget är de oseriösa uppfödare och ägare.För det är inte de väluppfostrade hundarna som bits.De flesta hundarna är även blandraser.
tex år 2006 registrerades av sv kennelklubben 290 amstaffar.Rasen har blitit väldigt populär.Vad jag vet har endast 3 RENRASIGA amstaffar bitit folk sedan rasen kom till Sverige.
Vad som är en renrasig pitbull kan ju diskutteras,men oftare är det blandraser än renrasiga hundar som biter.
Hur många schäfrar,goldens,cocker spaniels har bitit folk efter att de kom till landet? tror int ejag kan hålla räkningen.
Vilken ras är då farligast? alla hundar har tänder,alla hundar kan bitas,det är upp till HUNDÄGAREN att skaffa från seriös uppfödare,socialträna och lära sin hund,och ha KOLL på den,i ALLA LÄGEN.
Alla som är anti "kamphunds" typer är välkomna hem och träffa min amstaff.Under hans snart 8 år har han inte bitit ngn.
Jag tvivlar inte en sekund på att du är en utmärkt matte och din hund är mycket trevlig, likförbannat överväger nackdelarna med dessa raser och dess ägare och då jag inte anser att man har rätt att utsätta sin omgivning för fara vore det bäst om dessa raser inte var tillåtna.

Boerlady

« Svar #227 skrivet: 19 nov-09 kl 09:22 »
Men hundattacker kommer inte sluta om man skulle förbjuda vissa raser.Eller är du så naiv att du tror att allt blir frid och fröjd då?
Då har jag nyheter till dig,lite taget från tidningar.
Sarah Beth blev bara 18 dagar gammal.Sedan betfamiljens chow-chow hund ihjäl henne.USA
10 åriga Theresa White attackerades av en dobermanpinscher,hon fick sy 78 stygn i ansiktet.England
En fyraårig pojke i Motala fick sy 37 stygn i ansiktet sedan han attackerats av en dalmatiner.Sverige
12 årige AndreaS Ryden dödas av grannens hund,en schäferkorsning.Sverige
En 7 årig flicka i Sundsvall blir svårt biten av en golden retriverSverige
En 1 månader gammal baby dödas av familjens jakthundar (en terrier och en griffon )Frankrike
En polarhund biter ihjäl två tvillingbebisar framför ögonen på mamman.Tjeckien.
1 årige Jörgen blev attackerad av en grönlandspets,hans mamma blev biten när hon gick emellan.Sverige
6-årige Tord blir ihjälbiten av en grönlandshund.Norge
4 årige Cheryl blir biten av en jackrussel,ansiktet vanställs för livet.London
4-åriga Sara blir överfallen av grönlandshundar,bets blodig.Sverige
En tvåårig pojke i Finland blir ihjäbiten av en siberian husky.

Boerlady

« Svar #228 skrivet: 19 nov-09 kl 09:28 »
Alltså förbjud då alla kamphundar och alla slädhundar.Eller?
Finns massor av info där andra hundraser än sk kamphundar bitit.Men det står inte om det i tidningarna för det är ingen som vill läsa om snälla goldens som biter barn.
År 1994 så var det inte tal om farliga kamphundar,gissa vad det stod i tidningen, 10 juni ?

SCHÄFERN FARLIGASTE HUNDEN
nu är det bevisat:
Schäfrar och chow-chow är världens farligaste hundar-Inga andra raser bits lika ofta-
Är hundarna dessutom hannar,bandhundar eller vistas hos barnfamiljer är risken ännu större att de kommer att bitas.Störst risk att råka ut för hundarnas vrede är barn under 13 år.
Rapporten bygger på en studie av 356 hundar från samma område.Rapporten visar att 34 av hundarna i den bitande gruppen var schäfrar mot bara 13 av de icke bitande.Motsvarande siffor för chow chow var 31 och nio.
Högt upp på listan över bitande hundar kommer också collien och medan golden retriver och pudel visade sig vara de säkraste raserna.

Boerlady

« Svar #229 skrivet: 19 nov-09 kl 09:31 »
Konstigt att ingen ville förbjuda schäfern?
inte så konstigt då den är så populär och alla menar att det är fel på ägarna.
Samma sak kommer hända med kamphundsraserna.De kommer att få ett bättre rykte när en annan hundras dyker upp som är "värre" och så fortsätter det-

Förr var schäfern klassad som farligast.Sedan doberman och rottweiler,sedan pitbull.Vad blir det för ras härnäst? vem vet.

Vargerik

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 19 nov-09 kl 11:09 »
Schäfern gör en reell nytta i samhället, den enda  positiva men mycket begränsade effekt otygsraserna har är den känsla av "makt och respekt" dess ägare förnimmer i många fall, dvs ingen nytta alls.

Birgit

« Svar #231 skrivet: 19 nov-09 kl 11:36 »
Njae, mycket beror på ägarnas oförstånd.
 Jag håller inte med om att exempelvis en chow chow är farlig. MEN, man bör även här förstå vad för typ av hund den är. Att hålla dem som gosedjur, med bristande fostran och dåligt ledarskap är helt förkastligt. De är vakthundar, med stor integritet. (Har även fungerat som boskapsvaktare) Man hälsar inte på en chow chow, man låter hunden hälsa på en!Vill den inte så låter man bli att forcera den.
Att en chow chow biter ihjäl familjens egna bebis, tyder på mycket dåligt ledarskap hos familjen. Hunden bestämde alltså och uppskattade inte inkräktaren som störde familjerelationen. (Nu framgår inte huruvida hunden var hane eller tik) En ledartik (alfatiken) kan mycket väl bita ihjäl underordnade tikars avkommor!!!! Enligt en undersökning jag läste i Hundsport för ett antal år sedan, var chow chowen en av de raser som stod vargen närmast genetiskt.
Tyvärr faller många för dessa för att de är otroligt söta som valpar och även nallebjörns-gulliga som vuxna!
Lite samma med polarhundar. Det är också tuffa hundar, med mycket varg i sättet. De har också blivet "inne" som familjehundar. De behöver nåt annat än gos tex. De ska jobba för att må bra och behöver tydliga ledare.

Så det mesta handlar nog om människors okunskap, så länge hunden i sig inte är psykiskt instabil av rent fysiska åkommor.
Sedan lär vi heller inte våra barn att umgås med djur och visa dem respekt. (Allt är till för människans nöje). Vi glömmer att hundarna avlades fram för speciella syften och det finns kvar i generna. I vår tidiga historia användes hundar inte som enbart keldjur!

Tror vi haft denna diskussion i annan tråd?

Boerlady

« Svar #232 skrivet: 20 nov-09 kl 08:49 »
vad JAG menar är att det alltid kommer finnas oseriösa hundägare,och att ALLA hundar kan bitas.Och om en ras blir förbjuden,skaffar de en annan,och man kan göra vilken ras som helst farlig.
Och det där med att bita och hålla fast,den egenskapen har många terriers.
Och tänk vad som skulle hända om en rottweiler,grand danois,sankt bernhardshund,schäfer hamnade hos fel ägare som uppmuntrade fel beteende? skadorna som dessa hundar kan göra är rätt omfattade,spciellt på barn.
Olika herdehundsraser med skärpa i fel händer ska vi inte tala om.

Boerlady

« Svar #233 skrivet: 20 nov-09 kl 08:51 »
Som sagt ska SERIÖSA hundägare som sköter och tar hand om sina hundar på rätt sätt bli drabbade och inte äga sin favoritras för att oseriösa ägare uppmuntrar fel beteende och hanterar sina hundar ansvarslöst?
Nej,är min åsikt.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #234 skrivet: 20 nov-09 kl 11:29 »
Det är märkligt, när en chow chow blev inblandad i historian så handlar det plötsligt om att människor är okunniga och inte förstår vad dom har köpt hem, men en "kamphund" är liksom alltid en kamphund och bara rent farlig?

Birgit

« Svar #235 skrivet: 20 nov-09 kl 11:32 »
Fast jag förstår inte vitsen med länken ??? Att en idiot med koppel, försöker hetsa två hundar (som uppenbarligen inte gillar varandra) mot varandra, vad har det med farlighet att göra?
En herdehund är sällan bitsk, om du inte hetsar den eller medvetet tränar den till det. De har istället en väldigt HÖG bit-tröskel.
Problemet är väl att "seriösa" hundägare/uppfödare inte alltid är så noga med vart- och till vem de säljer valpar. Där är nog det största problemet. För att sälja en chow chow, husky eller en herdehundsras, som trevlig familjehund, med noll krav på allt ungefär (har själv mött sådana uppfödare) ger ju troligen en spykiskt störd hund + en stressad ägare. Då har vi farliga hundar!

Birgit

« Svar #236 skrivet: 20 nov-09 kl 11:40 »
Det är märkligt, när en chow chow blev inblandad i historian så handlar det plötsligt om att människor är okunniga och inte förstår vad dom har köpt hem, men en "kamphund" är liksom alltid en kamphund och bara rent farlig?
Det är en viss skillnad i läggning + att jag brukar propagera för att man ska skaffa en hund för det syfte man har. En chow chow är en vakthund (tidigare även boskapsvaktare) alltså inte en ren gosehund. Det finns många sådana exempel, bara det att jag känner chow världen tämligen bra.
Har en släkting med en pitbull, supersnäll, visst, men jag känner mig inte komfortabel med den. Har haft hundar i många år och har nu boskapsvaktare, vilka är synnerligen psykiskt stabila djur!

Dessutom köper de flesta en pitbull för att de vet att det är en kamphund! Spänning, dåligt självförtoende osv? En chow chow annonseras ju ut av föreningen och uppfödarna som en super gosig kompis som inte behöver långa promenader osv (perfekt familjehund). Det är en jäkla skillnad. Säljer de sedan pyrrar på samma sätt till unga tjejer i lägenhet, som första hund, borde de uteslutas ur kennelklubben!

Boerlady

« Svar #237 skrivet: 20 nov-09 kl 13:48 »

Håller med.Hund som hund.Okunskap och fel hantering,avel kan göra vilken hund som helst farlig.Rätt hanterad,fostrad och avlad är "kamphundsraser" inte farligare än ngn annan hund.
Det är inte de seriösa "kamphunds" ägares hundar som beter sig illa,så varför ska de bli drabbade?
Ska seriösa rottweilerägare bli drabbade för att vissa hanterar sina hundar fel?
ska seriösa schäferhundsägare bli drabbade för att vissa gillar att skrämma folk med sin hund?
nej,anser jag ingen.Stoppa dåliga hundägare och dåliga uppfödare.Belöna ansvarafulla hundägare,av ALL ras och blandraser.!

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 21 nov-09 kl 09:14 »
Chowchowen har en väldigt stark integritet. Den uppskattar inte kontaktförsök från främmande människor och hundar. Det väl då den kan bita i så fall, när någon är påflugen. Det som kan vara ett problem med ursprungliga spetsar är att de kan vara mycket misstänksamma och beredda på att försvara sig, men de har inte någon kamplust eller direkt vilja att slåss.

Jag tror att det som skrämmer folk med kamphundsraserna är att de sägs ha en vilja att slåss med andra hundar och att det berättas historier om pitbullar som har kommit framrusande för att attackera. Det är skillnad mellan att aktivt vilja slåss och att mest försvara sig, även om man försvarar sig överdrivet hårt. Själv vet jag verkligen inte vad jag ska tro. Jag har hört alltför många otrevliga berättelser om pitbullaktiga hundar som har skadat andra och även träffat hundar med ärr och skador (och det har inte varit skrönor utan berättelser i första hand). Å andra sidan har jag träffat jättemånga väluppfostrade och till synes snälla amstaffar. De har ju hunnit bli väldigt vanliga nu. Särskilt amstafftikar har jag träffat som verkat mycket mjuka och snälla.

Jag tycker inte att man ska förbjuda några hundraser. Men man måste diskutera detta på ett ärligt sätt och inte stoppa huvudet i sanden om det nu finns problem.  

Det florerar annars en massa märkliga uppfattningar om raser. Jack russel tex verkar många tro är en lätt hund som är hur lämplig som helst som förstagångshund. själv skulle jag inte ge mig på en dylik. Tycker de verkar hur knepiga som helst. När det gäller min ras, shiban, så har jag fått höra massvis med gånger att folk tror att den är "svår". Vari det svåra skulle bestå har jag aldrig förstått.
« Senast ändrad: 21 nov-09 kl 09:16 av Mickel Räv »

Vargerik

• Gäst
« Svar #239 skrivet: 21 nov-09 kl 13:49 »
Du nämner Jack Russel Mickel.
En stenhård grythund som blivit nergraderad till en accessoar för 2/3 av landets hästtjejer, gud ske pris att dom inte är större än dom är.
Jag hade en fadäs med en sån, jag är fridfullt ute med mina hundar när en JR kommer och attackerar, får in mina hundar men dom tappar till sist besinningen då den fortsätter besinningslöst och klipper den tillsammans, den blir riktigt illa tilltygad innan dess husse som nu dykt upp och jag med förenade krafter får isär alla hundar.
Trots bara skit återstår av JR:n vill den fortfarande slåss. Jag hjälper hussen att få in kräket till veterinären som har ett drygt jobb att få in tarmar där dom hör hemma och få dit den dryga kvadratmetern hud att sitta fast. Efter en vecka är hunden hyfsat kurant igen, vi möter den igen och fortfarande vill den slåss! Den här gången hade den koppel. Hussen var en rättskaffens man och tog på sig kostnaderna. Den här fadäsen lärde mig att inte gå ut med hunden utan att ha en teleskopbatong i fickan, det blir så mycket mindre skador på det sättet.

Hundar med stor aggressivitet och med bortavlad självbevarelsedrift har inget existenberättigande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser