Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104569 gånger)

Lotus

• Ångermanland
SV: Min mördarhund
« Svar #120 skrivet: 22 mar-09 kl 22:48 »
"........ i södertälje där det vimlar av pitbull......."

Undrar varför det bor så många människor med kamphund  i Södertälje? Om de (kamphundarna) nu skulle vara som vilken familjehund som helst så är det lite... märkligt... att de bor så många just där ??? Alla mina fördomar besannas om det skulle vara så.

Vargerik

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 22 mar-09 kl 22:56 »
googla på working pitbull
Utan att veta tror jag det är en försvinnade liten del av ägarna till dessa styggelser som ägnar sig åt annat än att boosta sitt ego med sitt kreatur.

Vilse

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 23 mar-09 kl 06:07 »
paa 60 talet hade gangstrar inte hund alls, paa 70 talet hade gangstrar schaefer, paa 80 talet dobber eller rottweiler,,i dag har dom "moerdarhundar",,vem hade dessa hundar paa 60 70 80 talet?
jag kommer inte ens ihaag dessa hundar fraan naer jag vaexte upp.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #123 skrivet: 23 mar-09 kl 08:24 »
Är hundälskare men ryggar alltid tillbax om det kommer en lösgående hund.. oavsett ras..
Mitt ex hade en dobberman.. som han alltid gick lös med.. världens snällaste hund men det visste ju ej personen vi mötte.. nej.. koppla hunden.. bäst för alla. Tyvärr..

Här hemma är det problem med okopplade hundar.. allt stadsfolk kommer ut och tror.. så fort det är lite skog.. då släpper vi våran vovve.. Skall snart upp med elaka skyltar..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Gamedawg

« Svar #124 skrivet: 23 mar-09 kl 13:41 »
Jaha...

Ytterligare en tråd på nätet om "kamphundar" och specifikt "Pitbulls".

Jag undrar jag hur många av er som öht yttrat er i tråden som "ägare" till pitbulls, verkligen har en renrasig hund till att börja med ?
Sedan har vi alla besserwissrar som har åsikter...
Hur många av er har träffat en riktig pitbull ?

Nu menar jag som sagt inte bakgårdsavlade skithundar, som sålts på blocket , abc annons , eniro etc..
som SER UT som en "kamphund" , för allt som oftast kan gemene man inte skilja på pudel & Amstaf ens..
Dessa resterande hundar har till 99.9% ingen historik som går att styrka , är ej registrerade i godkända register , och har allsköns möjliga andra raser i sin blandning.

Dom har sålts av penninghungriga peddlers som "pitbulls" i annonserna.
Både ägare och s.k uppfödare har noll koll på rasen i stort och "stoltserar" med sin okunskap, till den vida grad att man blir mörkrädd !!

Kolla på ovan nämnda annonsplaster hur många annonser det ligger ute just nu om valpkullar , hundar som sökes för parning etc..
Se sedan om dessa kan öht styrkas renrasighet på.
Man har ingen koll på mentalitet eller sjukdomshistorik , bland hävdar folk att hundarna är reggade i SJV och att det skall garantera "renrasighet". (det är för böveln lagstadgat att registrera sin hund där , och det är inget register).

Vi har i Sverige idag runt 4-500 hundar som är renrasiga och registrerade.
Resterande som ses på stan är inget annat än blandraser, ingen vet hur många bastarder vi har i landet , men det är i förhållande till dom renrasiga hundarna , flera tusen.

Man ser dessa ägare på div forum och snacka om hundarnas egenskaper & drifter med mera , då med sin blandras som grund för sina påståenden.
Ofta saknar man grundläggande hundkunskaper överlag, och tror sej kunna handha sin hund i samhället i tron att den är som vilken "svensson jycke som hellst".

Det är som att be om trubbel, om man inte vet vad man har i kopplet !!!
Vi har en bekräftad incident med renrasig hund i landet , resterande kan hänföras blandraserna.

Jag spyr som sagt åt alla dom som inte har koll på historiken runt rasen, går runt och säger/tror dom har en Pitbull, och tror sej vara "kamphunds experter" efter bara ett kort tag med "hundtypen"  (märk väl att jag inte skriver RASEN).

Jag sitter som moderator på sveriges största pitbullforum, och har sett den ena idioten efter den andra komma och gå där..
Under alla mina år med rasen , och TV samt Radio framträdanden + otaliga artiklar i tidningar, tror jag mej ha belägg för det mesta jag skriver här.
Har bistått polisen med hjälp under deras mentaltest utbildningar i rikspolisens regi nyligen med..

Vi får väll se vad som kommer ut av mitt inlägg och vilka reaktioner jag får på detsamma.

mvh
//Nicke

Skytten

• Skåne
« Svar #125 skrivet: 23 mar-09 kl 14:47 »
Man bör av hänsyn ha hunden kopplad. Det spelar ingen roll hur snäll hunden är, det som spelar roll är att folk blir rädda.

Många är inte goda hundägare, och har dålig koll på sin hund, en hund ska lyda kommando och inte fara iväg som den behagar.
Att en hund med en stor kraftig käft skrämmer mer än en liten mops, säger väl sig själv, hur väluppfostrad en hund än är.

Stora hundar med rejäla käftar, kan man skaffa av många anledningar. Den som flera gånger haft inbrott och skadegörelse, eller blivit utsatt på annat sätt, har rationella skäl att skaffa en "best".

Ganska många stora hanhundar, bli sålda för att ägaren inte har kontroll över hunden, man har behandlat den på ett felaktigt sätt, och hunden tar kommandot. Det kan vara svårt att ta över en sådan jycke.

Hundbett har jag fått flera gånger, och varje gång har hundens ägare gjort fel.

1. Inte kunnat hålla hunden i kopplet, pga av hundens storlek, och inte fått den att lyda.
2. Skrikit med hysteriskt tonfall efter hunden när den kommer mot mig, och detta tar hunden som bekräftelse att jag är ett hot.
3. Kommenderat hunden att attackera(oprovocerat).
4. Haft hunden lös på tomten, och inte varit hemma, utan att förvarna om hund.

Med en kunnig hundägare och en väldresserad hund ska egentligen inga incidenter inträffa.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 23 mar-09 kl 14:50 »
Bra skrivet Nicke! Du belyser problemet väldigt bra.

Vildrosen.

« Svar #127 skrivet: 23 mar-09 kl 16:50 »
Jag har alltid min hund kopplad då jag går utanför min tomt, detta för att jag alltid utgår från att jag kan förutse risker och faror bättre än hunden + att jag talar om för andra att jag tar ansvar för min hund. Tex har jag varit med om att en bilist körde så nära så att jag var tvungen att dra undan hunden så att den inte blev påkörd. 

Jag räknar med att hunden i vissa situationer kommer reagera med sina instinkter - även om den är aldrig så uppfostrad. Det kan ske plötsligt och i en situation som hunden tidigare inte reagerat i/på.

I många av inläggen här så skriver man om att det inte är hunden som är boven utan ägaren, att det är ägaren som har ansvaret, att hundrasen är så snäll så... Jag tycker därför att det är konstigt om hunden är lös vid promenader, det visar ju att ägaren inte tänker! Inte tänker på att det finns många som är rädda för hundar och det finns ännu fler som tycker det är obehagligt med lösa okända hundar. En lös hund ger signalen att ÄGAREN är tanklös och hur ska jag då kunna känna mig trygg på att hunden är väldresserad?
SÅ KOPPLA HUNDEN!

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 23 mar-09 kl 17:49 »
Blabla massa text...tt ägaren inte tänker! Inte tänker på att det finns många som är rädda för hundar och det finns ännu fler som tycker det är obehagligt med lösa okända hundar. En lös hund ger signalen att ÄGAREN är tanklös och hur ska jag då kunna känna mig trygg på att hunden är väldresserad?
SÅ KOPPLA HUNDEN!
Javisst kan det vara så, men hur fullständigt madrasserad skall omvärlden vara så att alla ska känna sig sådär jättegosetrygga man bara kan göra i trygghetsnarkomanernas och mellanmjölkens förlovade rike?

Erik- Som köper megafet mjölk och inte skulle drömma om att ha hunden kopplad (förutom i stan då).

Birgit

« Svar #129 skrivet: 26 mar-09 kl 16:30 »
Precis som jag då Vargerik ;) Fast mina är aldrig i stan!

Manuela

« Svar #130 skrivet: 30 mar-09 kl 23:21 »
Det är absolut inget fel i pitbull som ras - det är dessvärre så att det är en ras som ofta hamnar i fel händer. Det finns en hel del människor som använder sina hundar som vapen, inte bara pitbulls, som för övrigt har minskat i anseendet inblandade i hundrelaterade skador / anmälningar. Och det är knappast bara pitbulls som användes som kamphundar - det är bara det att det är dom man har hört om så mkt nu, pga media. Men nu e det snart inte pitbulls som gäller längre - nu kommer det att vara herdehundar, typ Ovtjarka, och DET, det är illa! Att ha en sådan hund som vapen......

En annan viktig aspekt är, att VÄLDIGT ofta när det står något om en pitbullincident - är det oftast inte ens en pitbull, utan en blandras, möjligen med pitbull, amstaff, bullterrier eller andra liknande raser i, men en renrasig pitbull, nä, det finns det inte många av i sverige! Sorgligt att svartmåla en ras som faktiskt är undebar! Förresten, när man läser om pitbull, så står det just också om hur bra de är med barn, förr användes de också som barnvakter, på den tiden när de arbetade nere i gruvorna - vilket har varit pitbullen huvudskaliga syssla.
Ha det gott!  :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #131 skrivet: 31 mar-09 kl 02:38 »
En stor läskig jycke är en kompensation för något hos ägaren, ofta bristande självförtroende.
Måttlig IQ är legio, men det man inte vet lider man inte av.

Vilse

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 31 mar-09 kl 04:19 »
javisst?! eeh?

jag har flera stora hundar så jag har låg iq?
jag har flera bilar med mycket hp, liten penis? (har ingen alls)
jag har fet rumpa och det tyder på?

yes, käkat för mycket och anlag och stillasittande jobb :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #133 skrivet: 31 mar-09 kl 13:35 »
Visst ja, glömde det där som en del tjejer har stora jyckar till.

NettaniGbg

« Svar #134 skrivet: 02 apr-09 kl 14:12 »
Har inte läst hela tråden men gör ändå ett litet inlägg.

Har tidigare haft hundar men är för tillfället hundlös. En av hundarna jag hade var en Bouvier, när hon var långhårig var det många mammor som skickade fram sina barn att klappa henne. Om jag klippte henne så hörde/såg jag samma mammor samla ihop barnen och sedan blängde de på mig och muttrade pitbull och liknande så jag försår hur pibullägare känner sig.

Har nu en ganska ung kille som promenerar förbi mitt hus med sin lilla spralliga valp. Det är en pitbull (eller liknande) och jag ser på han hur glad han blir när jag och barnen tittar på valpen och pratar om vovven och hunden. Än så länge har vi inte hälsat på han och valpen men det kommer snart hända, skall bara vara närmre när han passerar. Tror att det kan bli lite problem vid hälsandet men det är av karaktären att valpen nog kommer försöka pussa och hoppar, är inte minsta rädd för detta ekipage.

Jag tittar på ägaren och förhållandet/sammarbetet mellan hund och människa innan jag dömer. Ser ägaren ut att bara ha hunden för att vara häftig drar jag mig undan ligrann oavsett ras.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #135 skrivet: 02 apr-09 kl 14:42 »
Visst ja, glömde det där som en del tjejer har stora jyckar till.
Är du frisk eller?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #136 skrivet: 03 apr-09 kl 00:34 »
Är du frisk eller?

Tillräckligt för att inte syssla med sånt.

Vilse

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 03 apr-09 kl 01:15 »
Är du frisk eller?

jag fraagar samma sak e han frisk eller?

porr maa vara bra men folks fantasi naer det gaeller att goera vaerre o vaerre porr faar folk att tro att en del saker aer totalt sanna och helt ok och vanligt svensson liv,,

med en hund,,tror inte det,,SJUKT!

Birgit

« Svar #138 skrivet: 03 apr-09 kl 11:48 »
Ja, vad Foppas fot har för perversa intressen verkar ju uppenbart 8)
Lever man nära naturen och umgås med djur under naturliga former slipper man sannolikt lägga energi på störda tvångsföreställningar!

port513

• Skåne
« Svar #139 skrivet: 18 apr-09 kl 10:45 »
En stor läskig jycke är en kompensation för något hos ägaren, ofta bristande självförtroende.
Måttlig IQ är legio, men det man inte vet lider man inte av.

Plöjde inte igenom hela diskussionen men denna måste man ju svara på ;)
Jag har en hund som är 81cm i manke, väger 50+ och springer som en projektil, om det stämmer med lågt IQ så undrar jag hur jag klarar testerna till MENSA? Jag har dock vett att inte vara med i en förening för inbördes beundran ;)

Min hund används än idag som flockvaktare mot både varg, björn och objudna människor, är han farlig för människor då? Han är med på dagis när jag uppträder där, han ligger i klungan av ungar som skriker, drar i honom osv men inte någonsin är han farlig.

Väljer man att skaffa en ras med dåligt rykte får man faktikst förbereda sig  på vad som komma skall.
Min hund älskar också andra hundar iaf till 99% men det händer att det smäller där precis som hos oss människor.

/Henke

Dela detta:

* Inloggade just nu

1739 gäster, 4 användare
javill, Nataks, Tur-Johan, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser