Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banta katt  (läst 7370 gånger)

Nina W

• Värmland
Banta katt
« skrivet: 29 sep-08 kl 13:08 »
Svante äter ihjäl sig

Jag hälsade nyss på en go vän som har två katter.
Den äldsta är en kastrerad gammal hane på 16 år.
Denna gamla goding har snart 100 % övervikt.
Han var lite måttligt mullig, men för två år sedan tog
Annelie hand om en fin Birma katt åt en släkting.
Svante accepterade efter lite morr och tjafs, men han
ser Nicke som en konkurrent om födan. Bäst att käka
upp så att inte han får...
Hon har provat senior foder men det gillar han inte.
Finns det något aptitligt men mkt magert kattfoder?
Om han är hungrig terrar han henne mer riktigt
psykande klagosånger, helt outlideligt.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Banta katt
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 14:44 »
För det första: hon får fodra katterna var för sig. Svante ska äta sin mat och Nicke sin. Inga undantag! Äter inte Nicke upp sin mat, ställ undan den så inte Svante får tag i den.
För det andra: självklart ylar han när han inte får den mat han vill ha, för han vet att det lönar sig! Tror inte katter är så dumma att de svälter sig själva till döds för att de inte är så förtjusta i fodret, det är bara att vara bestämd och konsekvent o stå ut med en hel del tjat i början så kan hon nog få honom att börja äta det mesta. Särskilt som han verkar vara en matglad varelse
För det tredje: noggrann kontroll av foderintag samt mycket aktivering tror jag är enda sättet att få honom gå ner i vikt. Låt honom jobba för att få födan!

Dessutom tror jag att så mycket naturlig föda som möjligt är det bästa för alla djur. Magert kött som han får jobba lite mer med ist för kattmat som bara är att svälja i prinip. Börjar han få dåliga tänder pga ålder är det en annan sak, då behöver han ju ha mer lättbearbetad föda.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

sofiaho

« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 20:09 »
Skriver under på allt som humleblomster skriver, men tycker även att en veterinärkoll kan vara bra i samband med bantning av en så gammal och överviktig katt. Övervikten kan bero på andra problem än just bara för mkt mat/lite motion. Banta katt är inte heller det lättaste...
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-08 kl 12:17 »
Viktigt att katten är nöjd...

Svante blir självklart sur om han måste gå hungrig, och han skyller på Nicke
som för han tror förstås att Nicke ätit upp hans mat... Nicke är ju mätt och glad.
Så det hjälper inte på humöret att sära på dom då dom får mat.
Matte kanske kan stå ut med att han jamar i psykande ton, men inte att han
börjar terra sin kompis... Svante tycker ju att han var först och då är reviret och
maten egentligen är hans, så det så!
En vetrinärkoll skadar ju inte, och vem vet: Kanske finns det någon medecin som
dämpar hungern....

Han är ute hela nätterna men har fina lådor att värma sig i,
men han rör sig inte så mycket längre.

sofiaho

« Svar #4 skrivet: 01 okt-08 kl 20:08 »
Det är verkligen svårt det där m katter.

Jag har ju själv två katter, varav den äldre vresiga behöver ha fri tillgång till maten då hon småäter när det passar henne. Hon är alltid på gränsen till för smal och behöver verkligen få i sig så mkt det bara går. Den andra är dryga året och har aptit för en hel flock m elefanter. Han kastrerades i somras och iom det vågade vi inte längre ha fri tillgång till mat (han åt ju upp rekomenderade dagsdosen 4 ggr om då insåg vi).

Vi har inte lyckats lösa det på nåt riktigt bra sätt ännu. Men maten är begränsad och de får mat 3 ggr om dagen. Veto, äldre katten, får oftare om vi är hemma och hon påkallar att hon vill ha, men ungkatten får inget utöver hur mkt han än tjatar. Nu är det inte matvraket i vår familj som är vresig utan den äldre. Hon blir dock surare på ungkatten när hon inte har mat jämt när hon vill och framförallt om han hänger runt henne när hon äter.

Light och senior foder ger jag inte mkt för. Veterinärer kan ha riktigt bra bantarfoder. Annars har jag främst hört att burkmat brukar funka och att många lyckats banta sina katter m orijens torrfoder (dock har jag hört om motsatt effekt m orijen med). Det som är lurigt m katter och kattfoder är att fodrerna ofta innehåller för mkt spannmål och skit vilket lätt leder till fetare katter. De är inte gjorda för att äta annat än kött om man ska vara riktigt krass.
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-08 kl 10:58 »
Vart köper man Orijens torrfoder?
Jag kanske kan skaffa till min gamla kattvän Svant, fast han efentligen inte är min
utan en kopmis katt!

sofiaho

« Svar #6 skrivet: 02 okt-08 kl 17:57 »
Orijen finns på de flesta djurbutiker numer tror jag, men det går även att beställa från foderbilen.se

Squashblomma

« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 18:00 »

Nej det är ju knappast naturligt för katter att äta spannmål, och det finns exempel på att överviktiga katters vikt normaliseras om man tar bort det!  Människor går ju effektivt ner i vikt med HFLC-diet, utan några restriktioner på mängden mat, utan bara genom att välja bort kolhydrat-mat. Tänk om det funkar på katter också, så att båda katterna kunde äta sig mätta och belåtna utan vare sig konkurrens eller övervikt?!? :)

Det kanske kan vara värt att testa! Det finns en eller två sorters blötmat på marknaden utan spannmål eller socker (inget torrfoder vad jag vet). Och så kan man ju ge kött och inälvsmat och sånt själv.

sofiaho

« Svar #8 skrivet: 04 okt-08 kl 11:04 »
Nej det är ju knappast naturligt för katter att äta spannmål, och det finns exempel på att överviktiga katters vikt normaliseras om man tar bort det!  Människor går ju effektivt ner i vikt med HFLC-diet, utan några restriktioner på mängden mat, utan bara genom att välja bort kolhydrat-mat. Tänk om det funkar på katter också, så att båda katterna kunde äta sig mätta och belåtna utan vare sig konkurrens eller övervikt?!? :)

Det kanske kan vara värt att testa! Det finns en eller två sorters blötmat på marknaden utan spannmål eller socker (inget torrfoder vad jag vet). Och så kan man ju ge kött och inälvsmat och sånt själv.

Orijen torrfoder innehåller inget spannmål, men däremot en mindre del potatis. Detta står bla att läsa på http://www.orijen.se/

ORIJEN Cat är fyllt av proteinrikt kött (min 75%) som ger en biologisk anpassad diet, inget av det spannmål och kolhydrater som är olämpligt för din katt.
 Orijen Cat - ingredienser
Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, ångkokt potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater, alfalfa, äppelfiber, psylliumfrö, rosmarinextrakt, cikoria, kardborre och läkemalva, jästextrakt, glukosamin HCl, tranbär, svarta vinbär, nypon, brännässla, ringblomma, L-carnitin, fänkålsfrö, kamomill, Mariatistel, våtarv, sommarkyndel, kondroitin.

Dagg

« Svar #9 skrivet: 02 nov-10 kl 09:50 »
Hej! Hur har det gått för Svante? Sökte på "banta" i trådarna eftersom jag har samma problem. Har tre katter just nu. En som kräver mycket mat eftersom han är extremt aktiv, en som kräver mycket mat eftersom han är så smal...och så Balla Sally...som är rund som en boll ::)! Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att hon ska minska i vikt. Har funderat på att ta bort torrfodret eftersom det är favoritmaten? Men det är också favoritmaten för de andra två. Vilken sorts "vanlig mat" jag kan tänkas ge; tonfisk?
//Dagg

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 09:21 »
Svante lever inte längre. I fjol höst så började han flämta ibland och tappade aptiten. Det visade sig vara lungcancer. Ändå så var Annelie inte rökare! Men han var ju gammal, hennes trogna grå lilla kisse! Formen gick lite upp och ner men han verkade inte lida så mycket så han fick lyxkäk men åt bara lite lagom, blev smal och hängde med tills i maj! Då orkade han inte längre och fick en "barmhärtighetsspruta" av vet. Ja, det är svårt med katter som behöver helt olika mycket. Om man ser på dagsbehovet för en vanlig liten katt på 3-4 kg på torrmatspåsen så står det bara 50-60g och det är ju ganska lite... Hur mycket blöt mat dom behöver om dom får det istället, det vet jag inte säkert. Tonfisk låter väl nyttigt. Nyss var det älgjakt och älg är magert så kan man få tag på slaktrester, kallas också basf, så är det ju jättebra käk. Om du är hemma jämt så kan du ju låta dom äta på var sin plats och låta bli att ha maten stående framme. Stäng ut, eller in, tjockisarna om dom blir för jobbiga så att du får vara ifred. (Jag kan förstå tjockismissarna. Fanns det gott käk framme jämt och jag inte hade en aning om att jag blev tjock av den så skulle jag säkert ätit ihjäl mig!)

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 nov-10 kl 09:36 »
Jag tror "tjockisarna" behöver annan mat än den de får. De katter som flyttat in hos mig har olika preferenser. Får de välja äter nån råa ägg, nån tonfisk, nån gröna ärter & gul melon, nån torrfoder, nån oxfärs, nån rå fisk (INTE Allaska Polloc, smakar SKIT!!) eller råa kycklingvingar. Fläskben äter hunden, katterna vill inte.
Jag tror de blir tjocka för de måste äta mycket för att få i sig ämnen de har brist på, och får övervikt som en bieffekt. Jämför LCHF- kost för överviktiga.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dagg

« Svar #12 skrivet: 04 nov-10 kl 11:38 »
Hm, intressant- synd att jag inte kan fråga Balla Sally vad hon behöver  ;)! Jag tror personligen att torrfodret jag köper är en stor bov i dramat. Tror att jag ska försöka få tag i smal-torrfoder från vet.  ;) Tror nämligen att det är mycket skräp i det jag köper nu...
//Dagg
PS tråkigt att höra om Svante men han tycks ha haft ett långt och bra liv!

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 nov-10 kl 03:06 »

det heter LCHF,annars var det rätt!!

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 nov-10 kl 03:21 »
Svante lever inte längre. I fjol höst så började han flämta ibland och tappade aptiten. Det visade sig vara lungcancer. Ändå så var Annelie inte rökare! Men han var ju gammal, hennes trogna grå lilla kisse! Formen gick lite upp och ner men han verkade inte lida så mycket så han fick lyxkäk men åt bara lite lagom, blev smal och hängde med tills i maj! Då orkade han inte längre och fick en "barmhärtighetsspruta" av vet. Ja, det är svårt med katter som behöver helt olika mycket. Om man ser på dagsbehovet för en vanlig liten katt på 3-4 kg på torrmatspåsen så står det bara 50-60g och det är ju ganska lite... Hur mycket blöt mat dom behöver om dom får det istället, det vet jag inte säkert. Tonfisk låter väl nyttigt. Nyss var det älgjakt och älg är magert så kan man få tag på slaktrester, kallas också basf, så är det ju jättebra käk. Om du är hemma jämt så kan du ju låta dom äta på var sin plats och låta bli att ha maten stående framme. Stäng ut, eller in, tjockisarna om dom blir för jobbiga så att du får vara ifred. (Jag kan förstå tjockismissarna. Fanns det gott käk framme jämt och jag inte hade en aning om att jag blev tjock av den så skulle jag säkert ätit ihjäl mig!)
allt beror på behov,aktivitetsnivå och kilokalorier i fodret.
en normal katt behöver mellan 40-65kilokalorier/kg.
den lägre siffran för en inte så aktiv katt och den högre för en aktiv katt.
så har man en katt som väger 5kg och är en riktig soffligare så blir det: 40*5= 200kilokalorier(kcal)per dygn.
MEN är katten kastrerad så behöver den 25% mindre energi,så då får man dra bort 1/4 utav de 200kilokalorierna : 200/4=50g,dvs 50gram ska bort från de 200= så katten ska ha 150kilokalorier/dygn.

sen läser man på foderpåsen och där står det att energivärdet är 4.250kcal/kg,då måste man först bryta ner det.
4250kcal/1000g
425kcal/100g
42,5kcal/10g

katten skulle ha150kcal/dygn:
eftersom 100g är på tok för mycket får vi räkna efter 10g portioner:

42,5*4= 170 dvs lite för mycket så vi provar med 30g
42,5*3=127 dvs för lite,så vi lägger på 5g dvs 21,25
127+21,25=148,25 det närmaste 150kcal vi kommer.
katten ska allså ha 35g/dygn.

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 05 nov-10 kl 09:31 »
Men ingen katt blir mätt av 35g torrmat om dygnet. Och jag vet inte om den får i sig tillräckligt av allt annat den behöver då.

Dagg

« Svar #16 skrivet: 05 nov-10 kl 09:37 »
Det är säkert aktivitetsnivån som inte är på topp för Balla Sally...Sedan min äldsta katt Cleo (som Sally ständigt retade med liv och lust) gick bort har hon blivit en riktig soffpotatis. Och det hjälper ju inte att hon är steriliserad också...Jag ska försöka minska fodergivan och aktivera mera till att börja med. Tack för råden!
//Dagg

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 nov-10 kl 18:12 »
Men ingen katt blir mätt av 35g torrmat om dygnet. Och jag vet inte om den får i sig tillräckligt av allt annat den behöver då.
allt beror ju på hur många kilokalorier det är i fodret!
såg du mitt inlägg överhuvudtaget nina?

flax

• Halland
« Svar #18 skrivet: 05 nov-10 kl 18:25 »
Jag tror "tjockisarna" behöver annan mat än den de får. De katter som flyttat in hos mig har olika preferenser. Får de välja äter nån råa ägg, nån tonfisk, nån gröna ärter & gul melon, nån torrfoder, nån oxfärs, nån rå fisk (INTE Allaska Polloc, smakar SKIT!!) eller råa kycklingvingar. Fläskben äter hunden, katterna vill inte.
Jag tror de blir tjocka för de måste äta mycket för att få i sig ämnen de har brist på, och får övervikt som en bieffekt. Jämför LCHF- kost för överviktiga.

Ger du hundarna fläskben?
Det vågar jag aldrig göra, har hört att de flisar sig och kan skada hunden...
Har jag missuppfattat? ???
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 nov-10 kl 19:24 »
Ger du hundarna fläskben?
Det vågar jag aldrig göra, har hört att de flisar sig och kan skada hunden...
Har jag missuppfattat? ???

Nix du har fattat rätt!.. enligt torrfodertillverkarna.
Varför inte? Sett nån räv varg som jagar morötter och betar på sädesfält?
Eller får de sin mat urbenad?
Råa ben.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
Tångräkan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser