Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa bagge till tackor  (läst 3861 gånger)

Lia-Ia

Släppa bagge till tackor
« skrivet: 29 sep-08 kl 12:33 »
Tänkte att jag i år skulle få lite tidigare lammning än förra året, så jag släppte baggen till tackorna förra helgen.
Läste i får-bibeln att man skulle stänga in tackor och bagge i ett utrymme inne och låta dom gå där ett dygn innan de fick gå ut på betet igen. I boken nämndes också att baggen skulle vara intensiv och att det skulle bli som en kokande gryta.

Kan lungt säga att jag har sett ljummet vatten koka häftigare är mina tackor och bagge, "tjena, tjena" sa dom och så var det inget mer.

Mina frågor är:
Var det för tidigt? Hade det varit bättre att vänta någon/några veckor?
Kan det trots de ljumna känslorna komma en brunst på tackorna inom kort?

Kan tillägga att jag har päls och leicester.

Vurre

SV: Släppa bagge till tackor
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 13:23 »
Nu har ju jag gutar och de beter sig lite annorlunda, men det vanliga är väl att tackorna börjar brunsta ett par tre veckor efter att baggen släppts till flocken. Gutar är däremot oerhört årstidbundna och brunstar under senhöst/vinter.
snus? vad är priset på en pris?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-08 kl 13:49 »
 ;D

Detta kan nog bero på att pälstackor inte börjar brunsta förrän i november... ;) De Leicester jag har haft har brunstat ihop med pälsen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lia-Ia

« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 14:07 »
Så var det förra året, då började dom brunsta först i november. :-[
I år tänkte jag att jag skulle chansa att släppa baggen en månad tidigare, förra året var dom ungtackor och jag tänkte att dom kanske kunde tänka sig att brunsta lite tidigare nu när dom är lite äldre.

Att jag ville tidigarelägga lammningen beror på att lammen blev slaktmogna väldigt sent på säsongen och nu är det stört omöjligt att få dom slaktade, det kanske inte är så besväligt rent storleksmässigt att skicka dom senare, men pälsen blir ju sämre. Hur gör ni andra som vill ta hand om pälsen och som inte har avtal med slakteri? Jo längre tiden går desto sämre blir väl pälsen?

För att få så många som möjligt dräktiga så fort som möjligt: tror ni att det hade varit bättre att vänta med att släppa baggen till i mitten av oktober?

När brukar ni släppa baggen till era päls/leicester? Och när släpper ni som har andra raser baggen?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 15:00 »
Den här sidan handlar om Shropshire men den går säkert att överföra på andra raser..
Mycket bra beskrivet hur man skall gå tillväga för att få lamning när man vill ha den..

http://home.swipnet.se/solvalla-shropshire/

Gå in på länken TIPSSIDA
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 23:19 »
Jag har Gotlandsfår och släpper baggen första veckan i november.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vurre

« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 23:36 »
Jag har alltså gutar och har inte sett nån fördel med att försöka få dem att brunsta vid nån annan tidpunkt än när de själva bestämmer, så baggen går med hela tiden. Det sparar en hel del besvär. Vi har en bra bagge och så få ejer (tackor) att det funkar med en bagge.

Grannar som har pälsfår, numera kallade gotlandsfår, får till betäckningar i augusti och jag vet inte hur de gör men de levererar lamm till midsommar och de är KRAV-certifierad så de får ju inte trolla alltför mycket.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 07:44 »
Håller med Vurre, det är ju faktiskt fler fördelar med att låta naturen ha sin gång med de raser som har en så tydlig årstidsstryrning. Dessutom upplever jag enbart fördelar med utelammning kontra lammning på stall. Mycket mindre komplikationer.
Har fått förfrågan hur märkningen funkar och det fungerar väldigt bra. Gutar lammar på öppna ytor, på morgonen, så jag tar min hink med märken och bok och går runt och märker lammen vartefter de föds. Mina tackor är inte handtama, men accepterar mina åtgärder med lugn.
Däremot har vi inte baggen med året runt längre, utan har en baggflock på minst 5-6 djur året runt, där årets avelsbagge finns med.

Lia-Ia

« Svar #8 skrivet: 30 sep-08 kl 08:43 »
Hur gör ni med slakt? Har ni avtal med slakteri, eller anmäler ni till slakt väldigt tidigt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 30 sep-08 kl 09:49 »
Vi använder ett lokalt slakteri 1 mil bort. Tar tillbaka både kött och skinn och säljer det sedan på egen hand.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 13:09 »
Det vi slaktar på hösten kör vi på mindre slakteri, där tar vi också ofta tillbaka både kött o skinn. Eftersom vi har sen lammning är inte alla redo för slakt, utan föds upp över vintern, klipps och får gå ute någon månad innan slakt. Ger bra betalt och även skinnen går då att bereda. Då bokar vi in slakt.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 23:22 »
Håller med Vurre, det är ju faktiskt fler fördelar med att låta naturen ha sin gång med de raser som har en så tydlig årstidsstryrning. Dessutom upplever jag enbart fördelar med utelammning kontra lammning på stall. Mycket mindre komplikationer.

Har man inga problem med rovdjur så är det fördelar.
Men här på Ön är det många många lamm som stryker med för korp varje år.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 07:03 »
Det är därför vi har boskapsvaktare ;) Vi har rävgryt i fårhagen + en korpkoloni. Inte ett lamm har försvunnit sedan vi skaffade hundarna ;D

Henning

« Svar #13 skrivet: 01 okt-08 kl 18:40 »
Kan lungt säga att jag har sett ljummet vatten koka häftigare är mina tackor och bagge, "tjena, tjena" sa dom och så var det inget mer.
Mina frågor är:
Var det för tidigt? Hade det varit bättre att vänta någon/några veckor?
Kan det trots de ljumna känslorna komma en brunst på tackorna inom kort?
Kan tillägga att jag har päls och leicester.

Det låter lite skumt. Min erdarenhet är att det går att tidigarelägga brunsten med beskrivna metoden även om det inte fungerar på alla tackorna. Med en passiv bagge går det inte att brunstsynka.

Skinnen försämras inte bara med årstiden. Lammens ålder har stor betydelse. Försök få lammen slaktfärdiga inom 6 mån (helst 5) så får du vackra skinn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser