Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåa dvärgkochin - vilket kombination ger snyggast blå färg?  (läst 3754 gånger)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Der blir fler frågor om färger av mig. Kanske det skulle vara bra med en speciell genetiktråd.
Jag vet hur den blåa färgen nedärvs, men blir det ngn skillnad på resulatet  beroende på om man parar:

1. svart+blå
2. spättad + blå
3. blå+blå
4. vit+blå
5. svart+spättad

Nu menar jag inte vilka färger det blir utan vilken av kombinationerna som ger bäst blå färg, om det nu är ngn skillnad.
« Senast ändrad: 26 sep-08 kl 21:38 av BK »

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Det här har jag kunnat men glömt då det var evigheter sedan jag hade blått. Minns iaf att blått/blått inte var bäst, det gav bara ca 25% blått. Eller var det 50% blått, 25% spättad och 25% svart? Jag minns det som att det som gav 75% blått var spättad/?, minns alltså inte tillsammans med vad. Men de spättade var användbara till att få fram blått iaf. Det finns säkert många här med blått (färgen finns ju i de flesta raser) som kan det här bättre.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Jag menar inte vilken kombinations som ger flest blå djur, utan vilken kombination som ger djur med vackrast blå färg.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland

Jag brukar göra både blå-blå och blå-svart-kombinationer, och jag tycker inte det är någon större skillnad. Det blir lite olika
mörk eller ljus färg i båda fallen. Även om de blå föräldrarna är mellanblå.
Vad man bör hålla koll på är att färgen är BLÅ och inte åt det bruna hållet. Alltså på nya fjädrar, när de går ute i solen blir de alltid
lite bruntonade med tiden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Du brukar inte göra svart + "spättad"??  Är det av ngn särskild anledning?
Då får man väl 100% blått om jag inte missminner mig.
« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 00:12 av BK »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jo, jag har gjort denna kombination ibland, den ger 100% blått. Men jag har även anlag för vitfläckigt i mina linjer, något jag vill få bort,
och det syns ju inte på de "spättade" om de är vitfläckiga.
De blå blir precis som i de andra kombinationerna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rina

  • Gäst
Jag brukar varje år låna ut djur till ett dagis..... i år fick en pärlgrå tupp med spättade hönor efter riktigt blåa djur och en pärlgrå höna åka....dom brukar alltid få ruva fram kycklingar det är skoj för barnen...var nu och hämtade hem djuren och kycklingarna var kanonfina blå djur precis som dom ska se ut.... och med otroligt gula ben ...så det var en lyckad kompination :)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Så man kan avla med blåa och pärlgrå tillsammans ???
Jag har för mig att jag läst någonstans att de hade helt olika anlag, men jag kanske kommer i håg fel.
Vad man lär sig mycket på detta forum :D :D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland

Pärlgrå och blå ÄR två helt olika anlag. Men kan tydligen ge bra resultat  ihop ändå.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

carmen

  • Gäst
Hej!

Jag avlar en blåspättad tupp med svarta och blå hönor.
Har fått majoritet i blått men också blåspättat. Jag var intresserad av bägge färgerna.

mvh
Carmen

carmen

  • Gäst
Hej!

Kollade med en man som har avlat på blå dv Kochin i över 16 år.
Han sade att om man vill få fram bra blå så ska man använda en riktigt svart slät höna (hönan ska skimra i grönt) med en blå slät tupp.

Har köpt kanonfina djur av honom så han vet verkligen vad han pratar om.
Men då får du också fram svart.

mvh
Carmen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Ordet "spättad" är lite tvetydigt. En del använder det om de nästan vita djur man får  (25%) i blå-blå-parninng.
 Andra använder det om vitfläckiga djur, t.ex blommehöns.
 Jag förmodar att du Carmen  avser den första betydelsen, vilket även jag gjorde i tidigare inlägg. Men egentligen heter den varianter
"blå-svart spräcklig" En ganska missvisande beteckning tycker jag,  det är ju ljusa djur.
 Själv använder jag mitt hemmagjorda namn "dubbelblå".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Ordet "spättad" är lite tvetydigt. En del använder det om de nästan vita djur man får  (25%) i blå-blå-parninng.
Ahaaa! Av de kycklingar vi hämtar på fredag, som är från blå + blå-parning, så är 2 kycklingar väldigt ljusa - cremefärgade eller ljusgula. Dessa är alltså "dubbelblå", närapå vita?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland

Hmm,ljusgula? Hurgamla är de? Är de dunungar kan de vara gula  eller lite gulgrå, men har de fått fjädrar ska de vara vita med
dragning  eller inslag av grått. Inte åt gult. Men det kanske beror på fotot?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Hmm,ljusgula? Hurgamla är de? Är de dunungar kan de vara gula  eller lite gulgrå, men har de fått fjädrar ska de vara vita med
dragning  eller inslag av grått. Inte åt gult. Men det kanske beror på fotot?
Precis nykläckta!! Dunungar med andra ord.... har tyvärr inga bra bilder - men de var ljust ljust gula allt.

carmen

  • Gäst
Hej!

Mina spättade är blåspättade, blå grundfärg ej "bara spättade" som är mycket ljusare.

 ;)

mvh
Carmen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
 Det låter som blå-vitfläckig, eller?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
Citera
Der blir fler frågor om färger av mig. Kanske det skulle vara bra med en speciell genetiktråd.
Jag vet hur den blåa färgen nedärvs, men blir det ngn skillnad på resulatet  beroende på om man parar:

1. svart+blå
2. spättad + blå
3. blå+blå
4. vit+blå
5. svart+spättad

Nu menar jag inte vilka färger det blir utan vilken av kombinationerna som ger bäst blå färg, om det nu är ngn skillnad.

Det är nu över 20 år sen jag pysslade med blå dvärgkochin men den kombination som gav den bästa blå färgen i mina stammar var svartXspättad. Men bara sådana djur som hade blått i släkten. En ren svart korsad med en ren spättad gav ingen bra blå färg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser