Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Lingon  (läst 53344 gånger)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Lingon
« Svar #20 skrivet: 08 nov-06 kl 14:25 »
Hello again
I would say september for lingon, august for blueberrys. Im living in Dalarna that is almost in the middle of Sweden, with lots of woods. One way to get contact with a producer is to contact the first link. The "berry trader". Our local berry trader is "Dala Bär". He have people from Poland picking berries and he sell the berries further to a producer. Look in www.eniro.se and search for Bäruppköpare (that is berrytrader) or something with "bär".

good luch
kan själv

Lura

  • Gäst
Re:Lingon
« Svar #21 skrivet: 08 nov-06 kl 14:49 »
Thanks a lot :)


Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Lingon
« Svar #22 skrivet: 08 nov-06 kl 19:33 »
In my opinion the lingon you can buy in the stores are of bad quality. They are not gourmet type. Also they are more gourmet as longer north they are picked. Even the type of sugar you add is different. It is not the same if it comes from straws or from beats. And also ecological sugar has another type of cristalls.

The process, the temperature and how sugar is placed together with the lingon makes a very different how jam will be.

There is also very important what type of lingon are picked. The season is from september until the snow falls. And to get a jam which is not like a juice it must be a lot of pectin in the berries. And pectin is in the lingon when they are white - not red. So one has to make a perfect mix of both red and white lingon. And if the heat is to high the pectin will be destroyed and you do not get jam - you get juice. And you must slowly move down the sugar into the lingon. Otherwise you also get bad consistence of the jam.

Most of the producers do not take care of these things. They are just in it for the money so they use as much and simple and cheap industrial processes as possible. Therefore you never find any lingonjam in the stories which is eatable. But people in the cities do not know so they buy and eat this crap.
« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 19:35 av Anders »

miapia

  • Inlägg: 3
SV: Artikel: Lingon
« Svar #23 skrivet: 09 mar-09 kl 18:35 »
Jag plockar två hinkar lingon varje höst som vi rensar, fryser in, och sen hela vintern fram till nästa höst tar upp och äter till hemgjord yougurt. Allt utan socker. jag gillar inte att göra sylt då det kokas i bären och är för mycket socker till. Som jag gör nu är inte bären sura alls. :D

tanta

  • Inlägg: 2
SV: Artikel: Lingon
« Svar #24 skrivet: 14 sep-09 kl 23:13 »
Det  finns en jättebra bok på bibblan, om du har tur, Gör eget vin av frukt och bär, Anita Danielson, ICA förlaget, 1997. Där blandar de äpplen och lingon 50/50 för att få en jäsning som lingon annars förhindrar genom sitt innehåll av bensoesyra!  :P

Hittar du inte boken, Maila annars så kan jag scanna receptet till dig, finns några olika beroende på vilken jäst du väljer, starkvin-, eller rödvinsjäst. Lycka till, själv fick jag lust och gå ut i skogen när jag titta i genom receptet, men det är lite upptaget i bunkarna just nu. Ett rödsvartvinbärsvin och äppelvin står på jäsning men alla goda ting är ju tre  ::) !?

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
SV: Artikel: Lingon
« Svar #25 skrivet: 03 feb-12 kl 11:09 »
Igår öppnade jag en av glasburkarna med vattenlingon som jag gjorde i höstas. Lingonen var nästan som färska - jättefina! Och lite lingondricka fick man på köpet. Väldigt behändigt sätt att bevara lingon tycker jag. Lingonen ner i en burk, häll på kokt avsvalnat vatten och på med locket. Inget socker, inget kokande, inget konserveringsmedel, ingen frysbox. Dock frostfri förvaring! Har torkat en del lingon också, det blir också bra, och de tål ju dessutom minusgrader.

Någon som känner till om metoden fungerar för något annat? Eller är det bara lingon med dess innehåll av konserverande bensoesyra som det fungerar med? I Stefan Källmans bok "Vilda växter som mat & medicin" står det att lingon tack vare innehålet av bensoesyra har använts för att konservera andra bär och frukter. Någon som vet hur detta går till? Hade det t ex fungerat att blanda i hälften blåbär i burkarna? Får prova nästa lingonsäsong!
Träd, stjärnor och stenar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser