Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckningssele  (läst 2771 gånger)

saittam

• Öland
Betäckningssele
« skrivet: 25 sep-08 kl 20:01 »
Hej någon som anväänder betäckningssele?.
fungerar det bra?.

Mattias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

agge

SV: Betäckningssele
« Svar #1 skrivet: 25 sep-08 kl 22:05 »
Har använt det i 3 säsonger. Tycker det fungerar bra. Nu vet jag ungefär när lammen kommer, slår på en vecka innan eller efter stämpeldatumet .
I år har jag  2 baggar på ca 55 tackor och  olika färg på stämplarna för att se vem som är fader till lammen .
Men det är alltid båda färgerna på tackorna så jag har noll koll på den biten.

texelmatte

« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 22:07 »
Jag använde sele för första gången förra året. Jag tittade varje dag vilka tackor som blivit färgmarkerade och kunde på så vis ha lite koll på när och i vilken ordning de förväntades lamma. Jag tycker att det underlättade en del och kommer att använda sele även i år. Kan tilläggas att färgen satt kvar på tackorna ända till våren, då vi klippte av ullen. Spelar ingen roll för min del, men har man pälsfår och vill använda ullen kanske det inte är jättekul. Själv hade jag ett gäng vita tackor med stora blå fläckar gåendes i hagen hela vintern, och jag kan garantera att jag fick mer än en fråga om vad det berodde på!

agge

« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 22:38 »
Själv hade jag ett gäng vita tackor med stora blå fläckar gåendes i hagen hela vintern, och jag kan garantera att jag fick mer än en fråga om vad det berodde på!
Jag ska aldrig mer ha röda stämplar. Har fått ett par tel samtal om skadade djur  ;D och flera glada miner när jag förklarat orsaken.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 08:12 »
Om man byter färg på dynan efter 3 veckor så ser man om det är någon tacka som brunstar om. I så fall kan man misstänka att baggen skjuter med lösa skott ;)
Bra alternativ till en extrabagge. Det funkade bra förra året....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 22:30 »
Vet ngn om de olika försäljarnas färgblock passar till varandras selar.
Har block från Lg och den är nästan slut nu efter en och en halv vecka. Aldeles för mjuk.

agge

« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 23:00 »
Jag har köpt selarna och färgblock på Granngården / Lantmännen . i år beställde jag färgblock fr. LG produkter och de passade till varandra. Jag köpte de färgblock som var till höst betäckning o jag tycker att de har varit bättre än lantmännens.

saittam

• Öland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-08 kl 22:52 »
hej köpte min sele och block hosBOLE  är mycket nöjd med den. snabb och smidig leverans bestälde den på tisdagen och fick hem den i brevlådan på torsdagen...

Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 08:38 »
Inser att det här spårar ur lite från ämnet, men är lite nyfiken kring hur ni jobbar.

Det här är lite intressant. Har aldrig använt sele, eftersom jag helt enkelt inte sett något behov. Jag har haft sådan tur att jag aldrig haft någon tacka som inte blivit dräktig. Har funderat på sele just för att se "vem som varit framme", men det har inte blivit av.

Hur många baggar i relation till antalet tackor har ni? Har ni baggarna på lukt och siktfritt avstånd innan betäckningstiden?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hustran

« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 10:00 »
Vi har inte heller haft behov av betäckningssele.men provade 1 år. Det var ingen större vits tyckte jag. Det syntes tydligt vem som blivit betäckt,ok, men färgen satt kvar till vårklippningen. Bytte färg efter ngr. veckor men tydligen var alla betäckta. Har haft 1 bagge på ca. 25-30 tackor. flera tackor flera grupper. Har inte heller haft problem med ickedräktiga tackor.   
  På "finullstiden" var det inga problem med att se brunst på tackorna, vi fodrade nämligen inomhus och de visade klart brunsten och man kunde anteckna dag på resp. tacka. Väldigt praktiskt. Då kunde man ana topparna inför lamningen. Baggarna hölls utom "räckhåll"tills dess vi släppte dem. 1a "toppen" inföll då ca 3veckor efter. Sedan en lugnare en lugnare period tills nästa "topp".

agge

« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 15:35 »
Inser att det här spårar ur lite från ämnet, men är lite nyfiken kring hur ni jobbar.

Det här är lite intressant. Har aldrig använt sele, eftersom jag helt enkelt inte sett något behov. Jag har haft sådan tur att jag aldrig haft någon tacka som inte blivit dräktig. Har funderat på sele just för att se "vem som varit framme", men det har inte blivit av.

Hur många baggar i relation till antalet tackor har ni? Har ni baggarna på lukt och siktfritt avstånd innan betäckningstiden?

Jag använder sele o tycker den är toppen .
Mina får går på ett ganska stort naturbete sommartid, släppte på 2 baggar till 55 tackor i början av juli.
Baggar o tackor kan inte se el. lukta varandra under ca 2 mån .
 Fluschar inte, ingen brunstsynkronisering el. likn.
Byter färg efter 3-4 veckor, har på selarna ca 3 mån. Kollar tackorna var el. varannan dag och skriver upp nystämplade.

Fördelen för oss är att se när lammen kommer eftersom vi har så utsträckt lamningstid.
Däremot kan jag inte se vem som är far . jag har olika färg på baggarna   men det är nästan alltid två färger på tackorna också.
Trots lång betäckningstid så lammar 80%  under 5 veckor. Det blir några lamningar före toppen  o några fler, främst ungtackor under senare delen av bet.perioden.
Har väldigt sällan tomma tackor.
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 15:37 av agge »

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser