Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp önskas av sår/skade kunniga!!  (läst 6079 gånger)

Fairy Dreamland´s

• Gäst
SV: Hjälp önskas av sår/skade kunniga!!
« Svar #20 skrivet: 27 sep-08 kl 13:34 »
Ja precis!
Hudförlust, och det fattas ju rätt mycket hud på det största såret!

Anledningen till min oro är för att jag vet att mindre skador även dom kan bli bedrövliga..
Och flugor finns det i massor nu, när det blev lite sensommar här igen!

Ja, jag fortsätter hålla det rent med vatten, tyckte också att sårsprayen var mycket bra!
Är lite rädd för att linda såren..är det inte så att bakterier trivs om det blir varmt o instängt?
Eller har jag fel ???
Tack för alla era svar ;)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #21 skrivet: 27 sep-08 kl 17:04 »
Altså det jag skrev ovan ,om olja mot flugor, fungerar verkligen.

Prova!
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 28 sep-08 kl 21:46 »
Så länge sårsprejen fungerar skulle inte jag linda men det är svårt att ge råd när man inte ser hästen "live".

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 28 sep-08 kl 22:37 »
Hmmm.... visst var det så att såren satt ganska högt upp? Då kanske det klarar sig utan lindning! Värre med sår i hovregionerna när det är lerigt ute! Då har man inte mycket att välja på...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 sep-08 kl 23:15 »
Ja såren sitter högt upp, och det är ju en fördel på det sättet att det inte kommer
smuts lika lätt där.
Det ser ut som om läkningen går åt rätt håll iallafall, och hästen är pigg och kry för övrigt!
Jag har inte brytt mig om att linda, har kört med vatten rengöring, sårsprayen och att såren får lufta..och
än sålänge så verkar det ju gå vägen :)

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 29 sep-08 kl 01:40 »
I somras klippte jag ut en lagom stor bit från ett lakan, och limmade fast över ett sår som satt illa till. Lite vanligt textillim i kanterna på lakansbiten bara, funkade väldigt bra. Flugorna hålls borta, samtidigt som såret får lufta.

Norrsken

• -
« Svar #26 skrivet: 29 sep-08 kl 11:42 »
I somras klippte jag ut en lagom stor bit från ett lakan, och limmade fast över ett sår som satt illa till. Lite vanligt textillim i kanterna på lakansbiten bara, funkade väldigt bra. Flugorna hålls borta, samtidigt som såret får lufta.

Men hur gjorde du då för att hålla koll på såret? Man ser ju inte genom fastlimmat lakan!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 29 sep-08 kl 11:49 »
Skaffa sk. sårplattor, det är överlägset.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #28 skrivet: 29 sep-08 kl 22:09 »
Men hur gjorde du då för att hålla koll på såret? Man ser ju inte genom fastlimmat lakan!

Antingen kan man lämna en hörna olimmad, annars är det enkelt att lossa en sida med lite ljummet vatten och sen limma dit den igen.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 29 sep-08 kl 22:10 »
Verkar som om det du gör funkar alldeles utmärkt. ;) Gott när man ser att det går åt rätt håll. Du känner väl igen tecknen på en infektion ??? Ifall det skulle byta riktning menar jag :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser