Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni alla kaninerna till mat ??  (läst 11386 gånger)

smurfan37

SV: Har ni alla kaninerna till mat ??
« Svar #20 skrivet: 05 okt-08 kl 12:23 »
 ??? En liten fråga. Jag haf haft belgiskjättekanin. Men den hade vi bara som familjemedlem. Skulle kunna tänka mig att föda upp kaniner för deras kött. Nu till frågan  :-[ vilken sort ska man ha då? Min belgiska växte ju inte så fort, det får ju vara nån snabbväxande!

Nelle

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 05 okt-08 kl 16:20 »
Jag har mina 2 söta kaniner till sällskap :)

Pong

« Svar #22 skrivet: 05 okt-08 kl 23:50 »
Hej!

Mina elever brukar reagera starkt när jag berättar att vi ibland äter upp våra kaniner. Men, när jag beskriver hur bra kaninerna har det; möjlighet att vara ute i utehage, god mat, ingen stress transport vid slakt osv så är det förvånansvärt många som ändrar inställning.

Mina avelsdjur är mina "sällkapskaniner" Får väl erkänna att jag skulle ha svårt att äta upp dem. En av mina gamla favorithanar fick i somras en "värdig" begravning när vi tvingades nödslakta honom på grund av skada.

Men svaret på frågan är; jo vi har också angorakanin. Just nu har vi bara en, men fler kommer och av denna kanin får vi ull som går att spinna eller tova.

Mvh, Marie

Bra och bra, det kan man fråga sig då snorungen på bilden klämmer halvt i hjälkaninstackarn och bryter säkert flera revben på kaninen.

Lena123

« Svar #23 skrivet: 08 okt-08 kl 22:19 »
Pong - Vilken "fantastiskt" onödig kommentar. Det är en av hennes döttrar du kommenterar.......

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #24 skrivet: 08 okt-08 kl 22:26 »
Skulle jag gissa så håller hon nog högerhanden under rumpan på kaninen men det syns inte på bilden. Och ja.. lite onödig kommentar, man ser ju vad man vill se ;)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pong

« Svar #25 skrivet: 08 okt-08 kl 23:50 »
Pong - Vilken "fantastiskt" onödig kommentar. Det är en av hennes döttrar du kommenterar.......

Vad är onödigt med den kommentaren? På vilket sätt har är olika personers släktskap med djurhantering att göra? Så att behandla djur illa är ok bara för det handlar om barn? Att att halvt krama ihjäl en kanin är ok för bilden är gullig? Är det mig det är fel på för jag förstör eran gulligbild?

Skulle jag gissa så håller hon nog högerhanden under rumpan på kaninen men det syns inte på bilden. Och ja.. lite onödig kommentar, man ser ju vad man vill se ;)

Hur som helst så ser man på bilden tydligt hur hon pressar kaninen emot bröstkorgen och hur ungerkroppen på kaninen hänger utan något egentligt stöd. Man håller inte en kanin sådär oavsett ålder.

Får inte kritik framföras på detta forumet, utan är det bara verbalt rövslickare som gäller?

Dandelia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 okt-08 kl 08:26 »
Dom enda av mina djur jag INTE äter är hundarna och katten. Funderade smått på att utöka med råttuppfödning. Tror det blir lagoma bitar åt hundarna och då kanske missan vill vara med och äta "hemserverat rått" vilket hon annars vägrar- hon jagar SJÄLV. Men råttor är för komplicerade och äter dessutom kött. Jag drar min gräns vid gräsätare (men äter iofs gris, som väl är allätare?).

Men visst finns ett flertal av mina marsvin och kaniner som jag inte vill slakta om det inte är absolut nödvändigt. Fast överlag tycker jag döden överdramatiseras, det är inte nåt konstigt att gräsätare (=bytesdjur) dödas för att ätas! Det är ju naturens lag.

/Dandelia

Snickarn

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 09 okt-08 kl 09:12 »
nja, jag tror det är lättare att påverka människor till förändring om man inte förolämpar dom. Men självklart får man kritisera, tycker bara att man inte behöver vara otrevlig :) Kram på er alla!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 09:18 »
För övrigt, en liten tanke jag gått och burit med mig. Jag tycker inte om tanken på att döda djur. Men jag äter kött som jag handlar i affären. Och ja, jag vet att jag är en idiot och dubbelmoral osv. så vi kanske kan hoppa över den sidotråden? Det enda rätta är ju därför att skaffa egna djur som man slaktar och äter upp som ni gör eller bli vegetarian.

Jag har funderat på det här med kaniner till husbehov sen an artikel i Åter för ett tag sen. De verkar riktigt bra som slaktdjur. Men man måste ju typ slakta flera stycken i veckan för att få mat så man klarar sig eftersom de väger så lite. Om man tänker sig att allt liv är lika mycket värt är det då inte bättre att föda upp kossor och slakta så man får kött i flera månader av ett "mord" så att säga...

Förlåt att jag flummar loss såhär men det är en fundering jag haft länge  ::)
//Snickarn

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 09 okt-08 kl 09:20 »
För övrigt, en liten tanke jag gått och burit med mig. Jag tycker inte om tanken på att döda djur. Men jag äter kött som jag handlar i affären. Och ja, jag vet att jag är en idiot och dubbelmoral osv. så vi kanske kan hoppa över den sidotråden? Det enda rätta är ju därför att skaffa egna djur som man slaktar och äter upp som ni gör eller bli vegetarian.

Jag har funderat på det här med kaniner till husbehov sen an artikel i Åter för ett tag sen. De verkar riktigt bra som slaktdjur. Men man måste ju typ slakta flera stycken i veckan för att få mat så man klarar sig eftersom de väger så lite. Om man tänker sig att allt liv är lika mycket värt är det då inte bättre att föda upp kossor och slakta så man får kött i flera månader av ett "mord" så att säga...

Förlåt att jag flummar loss såhär men det är en fundering jag haft länge  ::)
Då vill jag informera dig om att 1 kanin på 1,5kg räcker till 8 man. Kaninkött är oerhört drygt då det mättar extremt fort och länge. Så man behöver inte slakta så väldigt många varje vecka. Samt äter man ju inte bara kanin antar jag (inte vi iaf) samt, håller en kanin 2 år i frysen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena123

« Svar #30 skrivet: 09 okt-08 kl 11:21 »
Vad är onödigt med den kommentaren? På vilket sätt har är olika personers släktskap med djurhantering att göra? Så att behandla djur illa är ok bara för det handlar om barn? Att att halvt krama ihjäl en kanin är ok för bilden är gullig? Är det mig det är fel på för jag förstör eran gulligbild?

Hur som helst så ser man på bilden tydligt hur hon pressar kaninen emot bröstkorgen och hur ungerkroppen på kaninen hänger utan något egentligt stöd. Man håller inte en kanin sådär oavsett ålder.

Får inte kritik framföras på detta forumet, utan är det bara verbalt rövslickare som gäller?

:) Forum är ju naturligtvis till för att åsikter ska kunna ventileras. Det var ditt ordval "snorungen" jag reagerade på. Varför använda sånt tråkigt ordval?
Det är ju bara att "vända på steken" och fundera på hur du skulle tycka om att bli referad till t ex "dumjäveln" i en diskussion eller få kommentarer om hur du ser ut på en bild (klädval osv). Det är ju helt oväsentligt tycker jag och tar ju bort fokus från diskussionens kärna och blir en tråkig och respektlös diskussion.

Dandelia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 okt-08 kl 12:13 »
är det då inte bättre att föda upp kossor och slakta så man får kött i flera månader av ett "mord" så att säga...

Kaniner är slaktfärdiga på 4 månader, kor tar ca 2 år på sej *rätta mej om jag har fel!* Kan tänka mej att kor äter betydligt mer under dom två åren än ett avelspar kaniner med ungar. Större utrymme behövs och jag misstänker att hemslakten blir mer komplicerad ;D Hur sen byråkratin runt kor ser ut har jag inte en aning om, tror jag håller mej till kaniner...

/Dandelia

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #32 skrivet: 09 okt-08 kl 17:26 »
Köpte 2 kaniner till avel, skulle äta avkomman. Honan (förstföderska) fick 9 st vecka 5 dog 5 st ,en om dagen i 5 dagar. Fyra kvar sedan lyckades under 4 veckor 3 st rymma, då vi bor iskogen gick dom inte att hitta. En kvar den blev så liten att det inte va något att slakta, så den går hos modern som sällskap. Få se om jag gör ett nytt försök till våren.
Tommy
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 09 okt-08 kl 20:59 »
okej, då vet jag. Tack för era synpunkter :)
//Snickarn

Dandelia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 okt-08 kl 07:57 »
Köpte 2 kaniner till avel, skulle äta avkomman. Honan (förstföderska) fick 9 st vecka 5 dog 5 st ,en om dagen i 5 dagar. Fyra kvar sedan lyckades under 4 veckor 3 st rymma, då vi bor iskogen gick dom inte att hitta. En kvar den blev så liten att det inte va något att slakta, så den går hos modern som sällskap. Få se om jag gör ett nytt försök till våren.
Tommy

Då är du förberedd tills nästa gång! ;D Med rymningssäkra burar och ordentlig utfodring! Honan vet vad det är frågan om andra gången och kommer klara ungarna galant *oftast*.

/Dandelia

VISTERUDS BELGISKA

• VISTERUDS BELGISKA JÄTTAR
« Svar #35 skrivet: 11 okt-08 kl 09:29 »
Hoppsan sa!

Var inne och såg hur min systerdotter blivit kallad "snorunge".

Kaninen heter Totte-Leif, snorungen heter Elma. Elma håller honom precis som man ska med en hand under hans framben/bröstkorg och en hand under hans rumpa. Det är rörande att personen i fråga blir så upprörd över en i sina ögon felaktig behandling av ett djur att denne väljer att nationellt kalla henne för snorunge.

Jag kan väl inte mer än att förlåta personen i fråga för sin iver att värna om kaninen fast att denne väljer att förnedra Elma.

Jag kan dessutom försäkra alla andra som känner likadant att Totte-Leif (kaninen) älskar att bli buren. Han väger precis som en liten hund eller katt. Hundar och katter bär man ibland utan att de för den skull vare sig får revbenen brutna eller att den som bär blir kallad för snorunge.

Ha en bra dag, Marie
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 09:35 av VISTERUDS BELGISKA »
Var glad

cutejessika

« Svar #36 skrivet: 02 dec-08 kl 16:25 »
Jag hoppas du är ironisk, eller så lever du i en fruktansvärd förnekelse.  ::)
eller också är personen vegetarian, som jag :)

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 04 jan-09 kl 10:55 »
Jag har dom till mat som andra djur på gården
(inte hästarna,hund å katten)
har svårt att tänka mej köpa kött från djur som jag inte vet hur dom haft de
Är uppväxt med hemkött å jakt för viltkött
men visst får alla djur på gården kärlek å kel oavsett va dom är till för
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 05 jan-09 kl 23:22 »
Jag har dom till mat som andra djur på gården
(inte hästarna,hund å katten)
har svårt att tänka mej köpa kött från djur som jag inte vet hur dom haft de
Är uppväxt med hemkött å jakt för viltkött
men visst får alla djur på gården kärlek å kel oavsett va dom är till för

Okej
Jag måste bara fråga (med risk att verka dum)  är det inte väldigt jobbigt att döda dom söta djuren själv?
Jag menar man har ju sett dom växa upp ,, klappat dom ,, matat dom osv osv ,, hur fungerar det med er som har barn ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 06 jan-09 kl 09:17 »
Okej
Jag måste bara fråga (med risk att verka dum)  är det inte väldigt jobbigt att döda dom söta djuren själv?
Jag menar man har ju sett dom växa upp ,, klappat dom ,, matat dom osv osv ,, hur fungerar det med er som har barn ?
Frågan var inte riktat åt mig men jag svarar ändå.
Visst känns det ibland när man måste avliva/slakta ett djur man kanske haft länge.
Jag gjorde eldprovet strax före jul och slaktade en av mina äldre avelsdjur, en hona jag fäst mig vid litegrann. Och det var inte helt lätt men sambon hämtade henne ur buren åt mig och bar ut henne i slaktrummet där jag väntade och väl där är även hon i princip "bara" en kanin som alla de andra. Man måste se det så annars kan man inte ha djur på det viset jag har. Nu var hon dessutom dålig i bakpartiet så jag gjorde henne en välgärning,annars hade det nog varit mycket svårare. Sen kelar man inte överdrivet med de djur som ska gå till slakt. Inte mer än att de accepterar min beröring och min närvaro för att inte bli alltför stressade den dagen det är dags för slakt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser