Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni alla kaninerna till mat ??  (läst 11441 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Har ni alla kaninerna till mat ??
« skrivet: 24 sep-08 kl 21:46 »
HAr ni alla kaninerna till mat eller finns det några som jag som har dom som sällskap `??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Har ni alla kaninerna till mat ??
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 21:58 »
Jag har mina kaniner som sällskap.

Mina avelshanar och honor är jättebra sällskap, och deras ungar ochså - tills dom blir mat...
Kaninungar är det sötaste som finns, men om jag inte skulle äta upp dom när dom blivit stor skulle jag ju inte kunna ha nya söta ungar...  då är det bara att bita ihop och slänger dom i grytan..

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-08 kl 22:03 »
Här finns också båda delarna, några till sällskap och andra till mat  :)

Men visst finns det de som har enbart sällskapskaniner också (har jag fått för mig via tidigare trådar).
Landsflykting i storstan...

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 24 sep-08 kl 22:49 »
Kaninerna här hemma är bara som sällskap (dotterns kaniner).5 vuxna & 2 kaninungar på 3v.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Solbakkenlias

• Solbakkenlias kaniner
« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 10:41 »
Kaninene blir brukt som selskap, mat, kaninhoppning, utstilling , avel og sosial og mental avslapning når man er stressad.
Hilde Haakenstad
Glåmdak kaninforening
Norge

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #5 skrivet: 25 sep-08 kl 14:13 »
Jag har mina kaniner till mycket: Mat, skinn, ull, kel och utställning.
 ;D
Tycker själv att avel är kul, så mycket av tankarna kring kaninerna går åt till sånt. Det blir ju en heldel överskott och då är det fint att kunna använda så mycket som möjligt av kaninen, slippa slänga alltså.
Barnen kelar och ställer ut, så många av kaninerna får kärlek iöverflöd.
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

SannaF

• -
« Svar #6 skrivet: 25 sep-08 kl 18:17 »
Mina Gotlandskaniner kommer främst vara till avel men tyvärr lär jag inte kunna sälja alla små gullungar och då kommer de att hamna i grytan.

Jag har inte kommit igång med mitt genbanksarbete än men är i startgroparna.
Mot nya äventyr!

tessiem

« Svar #7 skrivet: 26 sep-08 kl 08:27 »
Våra vuxna kaniner har namn och är därmed avelskaniner/sällskap. Deras ungar däremot är namnlösa och hamnar i grytan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 11:01 »
I huvudsak till mat, men även päls, har en hermelin som sällskap i storarumemt,resterande kaniner huserar på 100kvm ute i stallet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 19:49 »
Jag har mina kaniner till kel, utställning, avel, skinn och lite hoppning. Tar även ibland tillvara på köttet när jag tar skinn, men det blir mest hundmat av det. Och snart har jag också kaniner som jag kan ta tillvara på ull ifrån :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Lena123

« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 08:18 »
Jag har mina kaniner till avel, utställning och kel :D

Mat köper jag naturligtvis i affären, helst vacuumförpackad och fyrkantig.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 08:21 »

Det har ändå varit en söt kalv,ett bräkande lamm eller annat sött, levande djur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena123

« Svar #12 skrivet: 30 sep-08 kl 09:26 »
Det tror jag inte.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 30 sep-08 kl 09:32 »
Jag hoppas du är ironisk, eller så lever du i en fruktansvärd förnekelse.  ::)

Sally

« Svar #14 skrivet: 30 sep-08 kl 10:09 »
Hm, jag har bara mina två fransk vädur/bel.jätte till kel och avkoppling. Torsten och Algot skulle jag inte kunna äta upp... ;). Är inte helveg men äter minimalt av kött. Och då "hemmaodlade" djur som haft det bra...men inte hemma hos mig.

Sally
Går det...så går det!

ninjan

• Alvens
« Svar #15 skrivet: 30 sep-08 kl 10:18 »
Som många andra skrvit tidigare så har även jag mina kaniner till lite av varje.
Men tanken från början till slut är att få kött som jag slipper ha dåligt samvete över att äta. Jag vet att dom haft det bra, vad dom fått att äta och ett snabbt slut utan stress.

Tanken att kunna få så mycket av köttet som äts här hemma från egna djur tilltalar mig mycket, därför kommer även får att införskaffas när tid är.

Har höns som ger både ägg och mat även.

Samtidigt så är jag väldigt fäst vid mina avelsdjur då jag inte har så många så får alla ganska mycket tid och kel. Jag älskar djur över lag och det är rogivande att pyssla om dom, men numer så kommer vi inte skaffa annat än nyttodjur här.  ;)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #16 skrivet: 30 sep-08 kl 15:02 »
Japp,och är stolt över det ;D ;D,har precis ätit min egna första kaningryta,kan inte säga något annat än att det här kommer jag att fortsätta med.
Det hela började med Icas och andra butikers vidriga hantering utav kött,kommer även att utöka med andra djur när jag hittat utrymmet.
Just nu är jag uppe i blygsamma 19 producerande honor,men effektiva sådana. :P

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 01 okt-08 kl 12:45 »
Jag har mina kaniner till avel, utställning och kel :D

och vad gör du med dom som du inte kan sälja levande ?

vakuumförpackad och fyrkantig...  det enda jag kan komma på som ser ut så där är kaffee...

Det har ändå varit en söt kalv,ett bräkande lamm eller annat sött, levande djur.
Det tror jag inte.

Är du vegetarian ?

det är ju praktiskt för kaninerna med allt det grönsaksrens...

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 03 okt-08 kl 18:24 »
Vitnos är en medlem av familjen. Och följdaktligen kommer vi inte att äta upp honom!

VISTERUDS BELGISKA

• VISTERUDS BELGISKA JÄTTAR
« Svar #19 skrivet: 04 okt-08 kl 14:19 »
Hej!

Mina elever brukar reagera starkt när jag berättar att vi ibland äter upp våra kaniner. Men, när jag beskriver hur bra kaninerna har det; möjlighet att vara ute i utehage, god mat, ingen stress transport vid slakt osv så är det förvånansvärt många som ändrar inställning.

Mina avelsdjur är mina "sällkapskaniner" Får väl erkänna att jag skulle ha svårt att äta upp dem. En av mina gamla favorithanar fick i somras en "värdig" begravning när vi tvingades nödslakta honom på grund av skada.

Men svaret på frågan är; jo vi har också angorakanin. Just nu har vi bara en, men fler kommer och av denna kanin får vi ull som går att spinna eller tova.

Mvh, Marie
Var glad

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Karlsdotter, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser