Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ko shamo  (läst 2144 gånger)

hönsmor

  • Inlägg: 119
    • Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
ko shamo
« skrivet: 24 sep-08 kl 11:36 »
Nå´n här som har ko shamo?
Blev nyfiken när jag såg så´na på en djurmarknad.
Hur är dom till sättet? Lägger dom mycket ägg? Ruvar dom?
För- nackdelar med rasen?
Tacksam för svar och gärna nå´n bild!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: ko shamo
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 12:10 »
På denna hemsida finns bilder samt lite info.:
http://hos.sandnet.se/landidyll/
Gotlandskaniner, genbank.

rina

  • Gäst
SV: ko shamo
« Svar #2 skrivet: 24 sep-08 kl 22:15 »
Jag har haft Ko Shamo och min erfarenhet är att man ska nog ha dom i par. Jag lät hönorna ruva fram kycklingarna själv och det gick jättebra tupparna var med och skötte om dom små..... hönorna är väldigt ruviga och bra mammor också. Men man får se upp när kyckingarna blir stora och om det är tuppkycklingar...hux flux så slåss dom och det är inte kul alls. Men om man är uppmärksam på det går det ju bra. Och särar på dom i tid
Lika om man har ett par och tar in en ny höna i gruppen får hon det inte lätt det är då den första hönan som slåss för sin "rang"
Mot människor är dom helt underbara och jag hade dom med mina stora raser ( Cochin och Brahma ) andra tuppar brydde sig inte Ko Schamo tuppen alls om dom var för stora helt enkelt kanske. Ko Schamo betyder ju liten krigare eller liten kämpe.
Jag hade dom i färgerna blå, svart, vit men har dom inte mer ...men kanske nån gång i framtiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser