Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund angriper våran kanin  (läst 7773 gånger)

Atrix

SV: Jakthund angriper våran kanin
« Svar #20 skrivet: 06 apr-09 kl 16:35 »
Jag har mina kaniner i stor inhägnad på tomten. När vi var nyinflyttade så pratade jag med ett jaktlag som genar över vår tomt( annan seg historia) . Jag sa att jag var orolig, varpå de svarade att jag kunde låsa in mina kaniner i buren. Jag bad dem vänligen koppla hunden när de gick förbi istället, vilket de gjort.
Hunden har dock kommit ner under och efter jakten och virrat omkring på tomten, men den har faktiskt( peppar, peppar) aldrig rört kaninerna. Kaninerna har inte varit rädda utan varit mest nyfikna- på gott och ont.
Vet inte hur jag skulle gjort om jag var i erat ställe. Man vill ju hålla sig väl med grannarna, men man vill ju inte heller mötas utav en död kanin. Det är tråkigt att det skall vara så svårt att komma överens en del jägare. Att de har blandat in barnen är under all kritik.

LasseDalom

• -
« Svar #21 skrivet: 06 jul-10 kl 08:59 »
Hundens saga är nu slut. Den har bitit ett barn så svårt att det blev sjukhusvistelse, så det blev avlivning.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 06 jul-10 kl 20:16 »
Hundens saga är nu slut. Den har bitit ett barn så svårt att det blev sjukhusvistelse, så det blev avlivning.

Men fy fan... Att det ska behöva gå så långt...  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jul-10 kl 18:38 »
Jag har också råkat ut för samma sak för några år sedan.
Efter tredje besöket, (hunden hade tfn-nummer i halsbandet) upplyste jag hundägaren om att om hunden återkom ytterligare en gång till kaningården skulle han få den hemskickad i låda, styckad och klar!
Hunden återkom inte mera.
Kommer hunden tillbaka till dig så lås inte in den. Lämna in den till polisen samtidigt som du lämnar in en skadeanmälan och ersättningsanspråk på några tusen. Brukar ta ganska bra 8)
Du har lagen på din sida ;)
Viklet smart uttalande. Sådant kallas "Olaga hot"

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 jul-10 kl 18:40 »
Jag skäms på jägarkårens vägnar :(. Att folk inte har förstånd till att ta bort sådan kräk, innan det går såhär illa

Gösta

« Svar #25 skrivet: 18 jul-10 kl 19:37 »
Rovdjur som angriper tamboskap får skjutas. Gäller även hundar!
För övrigt var det inget hot utan en klar information till ägaren av hunden!
Finns tyvärr allt för många hundägare som inte skall ha hund.
Gösta

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 jul-10 kl 06:51 »
Rovdjur som angriper tamboskap får skjutas. Gäller även hundar!
För övrigt var det inget hot utan en klar information till ägaren av hunden!
Finns tyvärr allt för många hundägare som inte skall ha hund.
Gösta
Jag är fullt medveten om vilka regler som gäller. Det ska vara illa innan hunden kan skjutas. Om du läser lagtexten så finns ordet "nödvändigt" med där och man ska se till att det verkligen är nödvändigt, annars får man stora problem själv. Och styckning och förpackning av hunden i efterhand har inget stöd i lagen. Man ska hålla sig till vad som är tillåtet och det gäller både hundägare och ägare av lantbruksdjur

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 19 jul-10 kl 11:35 »
När jag tecknade en ny försäkring (en för smålantbruk där även djuren försäkras) passade jag på att fråga om just hund-attacker. Avdelningen för rättsskydd på försäkringsbolaget rådde mig att INTE skjuta en tamhund om den inte var EXTREMT hotfull mot mig och gick total bärsärk bland djuren. En eller ett par dödade kaniner skulle inte vara fog nog för att avliva hunden. Däremot råddes att göra polisanmälningar vid varje tillfälle man råkade ut för en hundattack på djuren, plus att jag råddes att hägna in gården och hålla djuren i säkra burar.

Så ja, även om det finns stöd i lagen för att freda sina hemdjur mot tamhundar så ska det ändå vara ett absolut sista alternativ.

/Sara

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 19 jul-10 kl 18:19 »
plus att jag råddes att hägna in gården och hålla djuren i säkra burar.
Vilket brukar vara jaktmotståndaren LasseDaloms standardsvar till alla andra som har problem med rovdjur. ;D

Några exempel.
Man kan ju också prova med att skaffa sig ett rovdjurssäkert hägn. Som alternativ till utrotningskrig.

Återigen en av dessa sorgeliga trådar som mynnar ut i rovdjurshat. Utrotning istället för ordnad djurhållning verkar tyvärr vara mångas lösning.

Eller så bygger man ett ankhus de inte kommer in i. Så får både minken och ankorna leva.

Gösta

« Svar #29 skrivet: 19 jul-10 kl 18:50 »
Några klargöranden gällande hund.
De flesta "vargattacker" på får har visat sig vara jakthund.
Kopplingstvång gäller när hundägaren inte har full kontroll på sin hund.
Jakt med hund på annans mark är ej tillåten.
Jag har ingenting emot viltlevande rovdjur men jag tycker väldigt illa om hundägare som inte har pli på sina djur.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 19 jul-10 kl 20:12 »
Jag håller helt och hållet med dig... Och det allra bästa är ju att fånga in hunden, ta reda på vem som är ägaren, och sen klargöra för denna att det INTE är okej att hans/hennes hund ränner runt på eget bevåg. För att inte tala om olagligt...  ::)

Men jag återberättar bara vad dom sa på rättsskydds-avdelningen på försäkringsbolaget. Man bör tänka efter både två och fjorton gånger innan man skjuter en hund som attackerar kaninerna...
Fast hade jag haft ett gevär i höstas då två huskeys kom och dödade en kanin och var jäääävligt lömska, cirkulerade och vek undan mig, och försökte i nästa andetag nypa nästa kanin... då vete tusan om jag inte skjutit en av dom... Jag fick aldrig reda på vem som ägde dom heller...

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 jul-10 kl 20:25 »
När jag tecknade en ny försäkring (en för smålantbruk där även djuren försäkras) passade jag på att fråga om just hund-attacker. Avdelningen för rättsskydd på försäkringsbolaget rådde mig att INTE skjuta en tamhund om den inte var EXTREMT hotfull mot mig och gick total bärsärk bland djuren. En eller ett par dödade kaniner skulle inte vara fog nog för att avliva hunden. Däremot råddes att göra polisanmälningar vid varje tillfälle man råkade ut för en hundattack på djuren, plus att jag råddes att hägna in gården och hålla djuren i säkra burar.

Så ja, även om det finns stöd i lagen för att freda sina hemdjur mot tamhundar så ska det ändå vara ett absolut sista alternativ.

/Sara
Det var ett himla klokt råd. De allra flesta som skjuter en hund åker dit så det visslar om det.

Meissner

« Svar #32 skrivet: 20 jul-10 kl 20:37 »
Det var ett himla klokt råd. De allra flesta som skjuter en hund åker dit så det visslar om det.

Har faktiskt hört motsatsen, att man bara får futtiga böter om man skulle skjuta en hund. Hörde talas om nåt fall, men det är så osäker källa att jag inte ids dra upp det här... Men i allmänhet så är det ju extremt låga straff om man tex inte sköter sina djur ordentligt osv, dvs att man utsätter djur för lidande osv. Och i detta fall kan man ju faktiskt klassa det som självförsvar...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 jul-10 kl 21:36 »
Böterna lär bli dagsböter och det grundas ju på inkomsten, så det kan slå väldigt olika. Sen kommer koncekvenserna av handlandet. Döms du för att ha gjort ett brott, så blir du säkerligen tvingad att betala hundens värde. Och dömds du för något brottsligt som innefattar vapen, så lär din lämplighet som vapeninnehavare omprövas och det är inte otroligt att vapenlicensen dras in. Så det blir inte bara några futtiga böter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 20 jul-10 kl 21:51 »
Böterna lär bli dagsböter och det grundas ju på inkomsten, så det kan slå väldigt olika. Sen kommer koncekvenserna av handlandet. Döms du för att ha gjort ett brott, så blir du säkerligen tvingad att betala hundens värde. Och dömds du för något brottsligt som innefattar vapen, så lär din lämplighet som vapeninnehavare omprövas och det är inte otroligt att vapenlicensen dras in. Så det blir inte bara några futtiga böter.

En böter skulle jag nog kunna tänka mig att betala för att "läxa upp" en oansvarig hundägare, men vapenlicensen/jägarexamen är jag lite mer rädd om... Särskilt eftersom jag precis har fått dom... ;)

/Sara

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 21 jul-10 kl 01:00 »
Problemet blir när man räknar åt andra hållet
Ett exempel.
Vi har inte så många höns.
Men vi kläcker rätt mycket kycklingar på dom.
Så dödar en hund 10 av våra rashöns innebär det att jag förlorar över 20 000:- det året.

Då är frågan.
Skall jag låta hunden fortsätta döda hönor i hönshuset eller skjuta hunden?
Vad blir billigast för mig?
Ersätter hundägaren min förlorade inkomst?

Dödar den fler höns än 10 så ökar ju siffran vad vi skulle ha tjänat på hönsen.
Våran gård tappar ju också kunder då vi inte kan få fram kycklingar.
Ersätts man för det?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 jul-10 kl 05:50 »
Problemet blir när man räknar åt andra hållet
Ett exempel.
Vi har inte så många höns.
Men vi kläcker rätt mycket kycklingar på dom.
Så dödar en hund 10 av våra rashöns innebär det att jag förlorar över 20 000:- det året.

Då är frågan.
Skall jag låta hunden fortsätta döda hönor i hönshuset eller skjuta hunden?
Vad blir billigast för mig?
Ersätter hundägaren min förlorade inkomst?

Dödar den fler höns än 10 så ökar ju siffran vad vi skulle ha tjänat på hönsen.
Ersätts man för det?
Det där blir ju en bedömningsfråga. Får du 5000 i böter, får betala en hund, som kanske är värd 15-20 tusen och blir av med vapenlicens och vapen för x antal tusenlappar, så blir dåligt i vilket fall.

Att du får ersättning för de dödade hönsen är det ingen tvekan om, huruvida man kan få ersättning för framtida inkomstbortfall, det är mer än vad jag kan svara på.
Om jag hade haft den typen av djur och större inkomster av dem, så hade jag satsat på att sätta några eltrådar på utsidan av hönsgården. Dessa avskräcker ju både hundar och andra rovdjur, räv och sådant finns ju överallt och om dom kommer och tar höns, så får man ingen ersätning alls

Birgit

« Svar #37 skrivet: 21 jul-10 kl 07:24 »
Citera
För en tax gäller ca 50 hektar fyrkantig mark som minst
För en mellanhund gäller 100 hektar och för en stor hund gäller 200 hektar fyrkantig jaktmark som minst.
Eller som det står i jaktlagen. Huvuddelen av jakten skall gå på rätt mark.
Då finns väldigt få "lagliga" jakthundar kan jag lova!
Sedan vet jag inte varför skogsnatt vurmar så för misslyckade jakthundar? Skulle en jakthund som inte klarar det den borde vara upplärd till (jaga något slags vilt) vara värd en massa tusenlappar? tror inte det håller i en rättegång. dessutom finns alltid möjligheten att: hunden lät sig inte fångas utan gjorde flera utfall mot djurägaren!
En jakthund ska vara "ren" på det den jagar. Den ska inte titta åt annat!
Har själv fått en kanin sliten i stycken framför barnens ögon och den ena försökte bita en av ungarna när de skulle försvara kaninen! Dessutom har troligen samma par "jakthundar" bitet ihjäl 5 gutebagglamm för mig en höst. Hade jag tagit dem på bar gärning hade de inte överlevt!
Jägare ska visa ansvar och följa regler som alla andra! Det finns väl många jägare som tror sig inneha någon övermakt!
Vi har själva haft jakthund för många år sedan. Så jag vet hur de funkar.

Meissner

« Svar #38 skrivet: 21 jul-10 kl 08:44 »
Citera
Ersätts man för det?

En kaninuppfödare jag känner fick ersättning för inkomstförlust i förlorade ungar då en grannes hund tog en av hennes renrasiga avelshonor.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 21 jul-10 kl 09:37 »
Och vad vaknar jag till idag, om inte den "ljuva" sången av ståndskall utanför sovrumsfönstret. Tittar ut, och där står en av byns jämthundar och skäller och springer runt en av mina betesburar...  >:D
Fast redan när jag hunnit klä på mig och gå ner så hade ägarens pappa och en annan gubbe hittat henne och kopplat henne... Dom såg en aning skamsna ut. ;)
Detta är alltså en hund som varit här två gånger tidigare. Hon gör aldrig nån skada, men hon stressar såklart kaninerna. Hon har aldrig försökt bryta sig in i nån av burarna, utan ser mest sådär lattjo-lajban-lycklig ut när hon springer från bur till bur och skäller som en tok.

Nåja, jag klappar på hunden lite och skojar och säger till hunden att "Hälsa din husse att han måste hägna in dig lite bättre". "Har hon varit här förut?" säger husses pappa... Japp, två gånger... "Oj då..." säger han  ::)
Nu hade hon tydligen inte rymt ur hundgården som i vintras, utan smitit ut genom ytterdörren i ett obevakat ögonblick. Och det kan ju hända.
Husses pappa sa sen lite halvskrattandes "Det blir ju lite jobbigt för dig till hösten när massa jakthundar springer lösa här", vilket jag svarade på med "Ja, och det vore ju bra om jakthundarna jagar älg istället för kaniner"... Då slutade han skratta...  ;D

Jag kan nog säga som så att om jag VET vad det är för hund (som denna tiken) så skulle jag aldrig skjuta den. Då kopplar jag den och så ringer jag husse/matte och ber dom komma och hämta odågan. Men om hunden är okänd, dödar kaniner och gör utfall mot mig (är aggresiv mot människor), då vete tusan om jag inte hämtar bössan... Men i så fall vill jag att alla tre kriterier är uppfyllda. "Bara" dödar kaniner och är okänd räcker nog inte... Om jag känner att det finns tid för det så skulle jag även ringa polisen först och be om lov att skjuta den... Då har man kanske lite bättre på fötterna i en eventuell rättegång...

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser