Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthund angriper våran kanin  (läst 7753 gånger)

LasseDalom

• -
Jakthund angriper våran kanin
« skrivet: 23 sep-08 kl 09:14 »
Hej.

Vi skaffade för ett tag sedan en kanin till ungarna. Kaninen vistas i en bur ute på vår tomt. Nu har det blivit jakttider och tyvärr så har har det vid två tillfällen kommit in en jakthund på tomten och försökt angripa kaninen. Första gången fick vi tag i den rättså snabbt och eftersom den var helt oregerlig så åkte den in i vedboden i väntan på jägarnas ankomst (den hade GPS-halsband) Igår var det dags igen, hunden lyckades ha sönder buren och tog sig in, det var nog med bara några sekunders marginal vi lyckades rädda kaninen. Hunden fick som vanligt sin tid i vedboden.

Hundägaren är nu rättså förbannad på oss. Han säger att vi har brytit mot lagen genom att sabotera hans jakt (genom att stänga in hunden). När jag talar om för honom att hunden varit in och angripit kanien så säger han bara att "det är ju en jakthund" och menar att det är ett naturligt beteende hos hunden och att det inte ger oss rätt att stänga in den. Nu undrar jag, vad är det som gäller i ett sådant här fall? Får man jaga hur som helst bara för att man har jakträtt i området? Vilka möjligheter har jag att skydda våra husdjur?

fia_

SV: Jakthund angriper våran kanin
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 09:41 »
nääe vilken jobbig sits.. Men det är ju DIN trädgård, (där får dom ju INTE skjuta, även om de har jakträtt där...). Din kanin sitter i bur i din trädgård och deras hund gör "intrång" på eran tomt och försöker ha ihjäl era husdjur, skulle nog tro att du har rätt att sutta in hunden i vedbon...... Du kan ju inte låsa in kaninen hela hösten och vintern, bra för att inte störa hundarna... hrm...

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 09:43 »
Det är helt OK att stänga in hunden för att skydda dina egna djur !
 En jakthund har inget på tomten att göra. Be jägaren att han släpper hunden längre bort, fast den kanske kommer tillbaka ändå när den har fått nys på kaninen ?
Jag har haft precis samma problem med två jakthundar som vart hemma och jagat mina kaniner. Det har försvunnit en del kaniner oxå, men där vet jag inte om det är hundar eller räven som vart framme. Jag har inte sett när det hänt.
Iallafall så när jakthundarna var här, jag visste inte vem som ägde dem (en av dem var märkt i örat men det gick inte att spåra ), jag stängde in dem i garaget och ringde polisen. De kom och plockade upp hundarna en stund senare och tog med dem in på stationen. Så ägaren var tvungen att åka dit för att få hem sina hundar. Ni kanske kan göra samma sak ?
Om han får hämta hundarna tillräckligt många gånger hos polisen kanske han fattar ? det är väl det fredligaste sättet vad jag kan komma på. .  

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-08 kl 12:01 »
Vad är det för jäkla skitsnack han kommer med?! Bryta mot lagen för att man stänger in en jakthund som angriper ens husdjur?!?  :o Vad är det för hund?? Vad är det han jagar med den?? Är det hare kan man ju förstå om hunden är intresserad, men då får väl jägar-eländet se till att lära hunden att tamkaniner (i bur!!) INTE är lovligt byte!
Åååhhh... Jag blir så jäkla arg på såna människor...  >:(
Nu hittar jag inte källan till det, men jag har för mig att jakt med lös hund måste företas på ett sånt sätt att det inte hotar tamdjur... I så fall har du ju lagen på din sida istället för tvärtom dom han hävdar.
Håller med föregående talare. Ta med hunden till polisen och berätta vad som hänt. Du behöver ju inte göra en anmälan, bara påpeka för polisen att hunden angripit ett av dina husdjur och haft sönder dess bur. Då kanske polisen ställer en eller annan obekväm fråga till ägaren sen när han hämtar den...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 12:31 »
Nu skall vi kolla vad lagen säger.

Om hunden kommer in på din mark eller tomt och du har jakträtten där. (du äger tomten/marken och har inte hyrt ut den) Så har du rätt att koppla hunden.
Du skall omedelbart ringa ägaren. Kolla efter telefonnummer på halsband eller pejl.
Hundägaren skall erätta dig för skador som hunden orsakat.
Hundägaren skall ersätta dig för mat och dyligt.
Tar det lång tid innan han kommer så skall han ersätta dig med skälig summa pengar för sködsel. (motsvarande hundpensionat)
Står det inget nummer på hunden så kan du ringa polisen istället.

Eller om du hellre vill läsa paragrafer. (ny lag från 1/1-2008)

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående.

8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

20 § Ägaren eller innehavaren av en hund som har omhändertagits med stöd av 11 eller 17 § skall betala de kostnader som omhändertagandet medfört. Kostnaderna får förskotteras av allmänna medel.
Om det finns särskilda skäl, får polismyndigheten i enskilda fall medge undantag från skyldigheten att betala kostnaderna. I sådana fall skall kostnaderna slutligt betalas av polismyndigheten.
Om polismyndigheten har beslutat att en hund som omhändertagits skall säljas, får polismyndigheten ta ut ersättning ur köpeskillingen för kostnaderna för omhändertagandet och försäljningen. Om det efter det att polismyndigheten har fått täckning för sina kostnader återstår pengar från köpeskillingen tillfaller dessa ägaren.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.HTM

Skriv ut lagen och stryk under med rödpenna.
Så kan du sträcka över pappret nästa gång du träffar en jägare med fel inställning till jakten.

mvh Rosten
(jägare och skyddsjägare)

« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 12:33 av Rosten »

Gösta

« Svar #5 skrivet: 23 sep-08 kl 14:08 »
Jag har också råkat ut för samma sak för några år sedan.
Efter tredje besöket, (hunden hade tfn-nummer i halsbandet) upplyste jag hundägaren om att om hunden återkom ytterligare en gång till kaningården skulle han få den hemskickad i låda, styckad och klar!
Hunden återkom inte mera.
Kommer hunden tillbaka till dig så lås inte in den. Lämna in den till polisen samtidigt som du lämnar in en skadeanmälan och ersättningsanspråk på några tusen. Brukar ta ganska bra 8)
Du har lagen på din sida ;)

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 23 sep-08 kl 14:51 »
Kommer hunden tillbaka till dig så lås inte in den. Lämna in den till polisen samtidigt som du lämnar in en skadeanmälan och ersättningsanspråk på några tusen. Brukar ta ganska bra 8)
Du har lagen på din sida ;)
Enligt lagen så har man rätt till skälig ersättning.
Några tusen är inte skälig ersättning för att man tagit omhand en hund om den inte har dödat något.
Då det i detta fall var en sällskapskanin så kommer man bedömma att kostnaden för dödad kanin inte är så stor.

Som det kan bli för en kaninuppfödare.

Men man har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, mat och bilresan.
Enklast är nog att be polisen hämta hunden. Med motivering att man känner sig hotad av hundens ägare från tidigare besök.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-08 kl 15:30 »
 Söndertrasad bur är väl något man kan begära ersättning för?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 23 sep-08 kl 17:14 »
Söndertrasad bur är väl något man kan begära ersättning för?
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 23 sep-08 kl 18:55 »
När angreppen upprepas med samma hund flera gånger skall "straffet" vara kännbart.
Är hunden dessutom aggressiv så att det är förenligt med fara får hunden skjutas. Detta är troligen en betydligt högre kostnad för hundägaren.
Jägare som inte har pli på¨sina hundar bör inte tillåtas jakt med lös hund >:(
Om hunden "jagar" på din mark utan tillstånd måste väl detta betraktas som olaga jakt ???

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 23 sep-08 kl 19:39 »
När angreppen upprepas med samma hund flera gånger skall "straffet" vara kännbart.
Är hunden dessutom aggressiv så att det är förenligt med fara får hunden skjutas. Detta är troligen en betydligt högre kostnad för hundägaren.
Jägare som inte har pli på¨sina hundar bör inte tillåtas jakt med lös hund >:(
Om hunden "jagar" på din mark utan tillstånd måste väl detta betraktas som olaga jakt ???

Straffet kan inte göras mera kännbart av dig. Utan det är i så fall polisen och myndigheten som kan göra straffet mera kännbart genom att exempelvis förbjuda jägaren att ha hund.
Se bland annat §11.

Enligt §1 och §8 skall jägaren ha koll på vad hunden hittar på. Kan han inte det så får han sluta jaga med den.

Det är inte olaga jakt om hunden springer in på din "jaktmark/egen ägd tomt"eller liknade.
Men det är olaga jakt om man släpper en hund för nära din mark eller på för små marker.
För en tax gäller ca 50 hektar fyrkantig mark som minst
För en mellanhund gäller 100 hektar och för en stor hund gäller 200 hektar fyrkantig jaktmark som minst.
Eller som det står i jaktlagen. Huvuddelen av jakten skall gå på rätt mark.

I mitt fall så består min jaktmark av långa smala remsor. Ca 100 meter breda och 1.5 km långa. För att jag skall kunna släppa en tax där så måste jag gå ihop med 6 jaktgrannar eller liknade.
Så att marken blir lagom bred. På längden är det inga problem. Så vi måste ha upp mot 200 hektar för att taxen skall hålla sig på rätt mark.

Slättahultarn

« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 07:20 »
Bara kontakta polisen om den kommer igen har också haft grannens jakthund här som tur var var jag hemma och slet kanin ur mun på hunden.
Gjorde klart för granne att fick jag se den här igen så kunde han komma och gräva upp hunden själv.
Skulle det sen inte hjälpa med polis så slit ut batterierna ur pejlen och begrav hunden.

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 sep-08 kl 08:42 »
Jag vill paapeka at det aer INTE hunden som ska straffas utan aegaren!
Infaangad hund ska behandlas vael!
Det aer inte hundens fel utan aegarens fel eller misstag som goer att hunden aer ute o goer vad den goer.
Sen kan den ju om det aer foersta gaangen vara naagot som skett av misstag.
Jag skulle aldrig goera naagot mot en hund som dyker upp.
Det kan som i de fall jag stoet paa vara som dessa.
1) aeldre dam tagit bilen foer at se en vaeninna och naer hon oeppnar bildoerren saa smiter hunden ut paa okaend mark och drar ivaeg, jag hittade hunden i min trraedgaard och faangade den och ringde polisen, tanten som aegde den var i taarar av gladje naer hon fick jycken tillbaka.
2) tre hundar som var ute paa sin egen tomt och et raadjur hopade in i deras traedgaardd och aegaren saag helt maktloes hur jyckarna drog ivaeg jagandes raadjuret.
jyckarna satt laengs vaegkanten helt utpumpade naer jag hittade dom.
3) aegaren har anlitat en hundvakt som ska gaa med jycken,,hundvakten har jycken loes fast dom inte ens kaenner hunden och jag hittar jycken mitt i trafiken inne i stan, folk aer raedda foer den daa det aer en stor hund, jag greppar hunden och har den i flera timmar tills polisen har tid att haemta den.
(aegaren gav mej skit o sa at jag hade nog snott den! foer hundvakten ljoeg foerst o sa att naan snott den! jag fick aldrig vare sej ursaekt eler tack naer det vael kom fram!)
oavsett var o hur, det aer inte hundens fel.

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 24 sep-08 kl 09:24 »
Jag har pratat med polisen. Polisen tycker jag inte gjorde något fel när jag stängde in hunden för att skydda min egendom och våra husdjur. Sen sa han att hundägaren har samma ansvar som alla andra hundägare trots att det är en jakthund. Han tyckte att jag skulle göra en polisanmälan om det hände en tredje gång. Tyvärr kanske det kan göra det, hundägaren visade ju ingen förståelse för vår ståndpunkt utan hävdade bara benhårt att "han har rätt att jaga." Igår blev dessutom våran femåring konfronterad nere på dagis av två barn från lågstadiet som sa att "hans pappa var dum som stängde in jakthundar".

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 sep-08 kl 11:36 »
hundaegare som inte fattar o dessutom lyckas med att nyttja barn ska ha rejaelt med dynga foer dom foertstoer foer andra seriosa hundaegare

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 24 sep-08 kl 15:06 »
Igår blev dessutom våran femåring konfronterad nere på dagis av två barn från lågstadiet som sa att "hans pappa var dum som stängde in jakthundar".

:o  >:(

Hu! Man häpnar över hur folk kan bete sig.
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 27 sep-08 kl 11:46 »
Citera
Kommer hunden tillbaka till dig så lås inte in den. Lämna in den till polisen samtidigt som du lämnar in en skadeanmälan och ersättningsanspråk på några tusen. Brukar ta ganska bra
Brukar föreslå just det.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 30 mar-09 kl 10:40 »
Hundägaren har skämt ut sig igen hörde jag på byn. Det skall tydligen ha varit jakt på mark där han inte får jaga.

Vattenpass

• Its the end of the world, kinda...
« Svar #18 skrivet: 30 mar-09 kl 13:20 »
Igår blev dessutom våran femåring konfronterad nere på dagis av två barn från lågstadiet som sa att "hans pappa var dum som stängde in jakthundar".

Men vad i?! Va arg man blir av att höra sådant, visst barn är ju alltid just barn, men jägaren måste ju ha dragit en rätt så bra haranga för att till och med barn ska ta åt sig av hans ilska... Ingen som helst skuldkänsla då?
De e ju så att man blir blå i ansiktet av sådanna typer... >:(
  Jag menar, hade han ansett det en "bra jakt" om den verkligen fått tag på din tamkanin? Jag vet inte riktigt hur en jakt går till eller vad hunden gör efter att den tagit fatt på kaninen, men det kan väll aldrig vara rätt? Vad blir det i sådanna fall nästa gång på matbordet? Höns? Katt kanske? Börjar det då inte likna stöld mer än jakt då? :-\
Fat people are harder to kidnap... ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 30 mar-09 kl 13:32 »
En granne hade problem med en annans grannes hundar .
De har tikar och grannen hanhundar.
Han har påtalt när tikarna löper.
Grannen gav 17on i det.
Med påföljd att grannen låste in hanhundarna och ringde polisen.
Polisen fick ombesörja överlämnandet av hanhundarna trots att det är nära.
Slöseri med polisens resurser men när inget annat biter.
Tråkigt då man inte kan hålla sams med grannarna.
Tycker att ni gör alldeles rätt i att låsa in hunden i vedboden.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser