Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra!?  (läst 1317 gånger)

mistrall

Hyra!?
« skrivet: 17 aug-05 kl 21:07 »
Jag är en total nybörjare på det här med getter, men jag har läst allt som jag kommit över och tycker nu att jag börjar få lite hum om det hela.  :)
Min kära far och jag har därför nu börjat bygga om den gamla svinstian till getstall!  ;D

Men jag vill ju gärna börja med killingar, för det skulle vara så roligt att se dem växa upp å så..
så nu undrar jag om någon skulle vilja hyra ut alla eller några av sina getter till mig? det handlar bara om i vinter..
Annars kan jag tänka mig att köpa en dräktig get och kanske en yngre.. eller 2 dräktiga, men jag vet inte om det är någon bra ide' som nybörjare?? ???

tacksam för hjälp med detta, annars; vet någon hur det ligger till med valla-ridskola (som har getter) eller kolmården, hyr de ut/säljer?? får inte någon kontakt med dem nämligen :'(

oj nu blev det visst lite långt.. :-[
ja, men tack så mycket på förhand iaf  ;D

Krusmynta

Re:Hyra!?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 08:57 »
Kolmården och andra parker som har getter brukar sälja sina avkommor typ nu på säsongen, men hyr ut getter gör de inte, pga risk för smitta och annat. Men tidningen Land brukar ha nån slags speciell bilaga med uthyrning av djur, men det brukar nog vara inför sommarsäsongen.

« Svar #2 skrivet: 18 aug-05 kl 13:11 »
Hej!

Var i Sverige hör ni hemma? När det gäller uthyrning av djur är det ju bra om hyraren och uthyraren finns i samma härad ;-)

Titta in på www.blocket.se där det ibland finns billiga getter att köpa... ibland även skänks de bort.

Fråga... om ni vill börja med killingar - varför söker ni getter över vintern? De flesta killingar kommer under tidig vår - sommar.
Om ni vill kan ni boka killingar av oss. Vi kommer att få smått från jul och frammåt. Finns bokning, kan vi sälja riktigt små killingar (en till två veckor gamla) med mjölk från mamman med sig till det nya hemmet. Dessa små blir mycket präglade av sina skötare, men måste flaskmatas morgon, middag och kväll. Annars säljer vi äldre (några månader gamla) avvanda killingar som klarar sig på fint hö, bete och kraftfoder.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 18 okt-07 kl 03:10 »
En grej bara. Köp inte en ensam dräktig get.....eller ja, ingen ensam get alls då. Den blir så ledsen då. Dom behöver getkompisar.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 18 okt-07 kl 22:56 »
Japp, vem skulle inte bli det  ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 21:26 »
Om du vill ha en alldeles underbar fyraochenhalv månaders bock har jag 4 st att välja mellan... just nu alltså. Eller flera av dem förstås...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 4 användare
torbjorn, Hästberoende, mohammad.mas, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser