Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till får?  (läst 10103 gånger)

Purr

• Småland
Betfor till får?
« skrivet: 19 sep-08 kl 18:10 »
Hej
Jag har några stycken får och jag undrar vilken sorts kraftfoder som är bäst till vintern. Jag har utfodrat med pellets innan men nu vill jag prova något annat. Jag läste att man kan ge dom spannmål och betfor. Spannmål har jag men jag är lite osäker på betfor. Är det någon som ger sina får betfor? Ska det vara uppblött då eller torrt?

Pernilla

purelyplatonic

SV: Betfor till får?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 18:17 »
Det ska vara torrt betfor till får.  Helst ska man ha något slags proteintillskott också tex sojamjöl.

Ex. på kraftfoderblandning: 60 % spannmål, 25 % betfor och 15 % sojamjöl.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 18:21 »
Oj vad det skulle ta emot att ge dom torr betfor.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 20:13 »
Oj vad det skulle ta emot att ge dom torr betfor.. :-[
Skaffa inte får,det kan sluta illa  ;D  :P

Jag ger mina får betfor,korn,havre och lusernpellets. Det fungerar alldeles utmärkt och är enligt min fårbonde en bra blandning. De får lite av allt de behöver som han sa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 20:45 »
Har får..men har inte fodrat med betfor  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 21:18 »
jag har naat som jag inte vet vad det aer paa svenska.
sugarbeet pellets.
man bloeter pellets i varmt/hett vatten i ett par timmar,,svaeller till 3-4 gr.
haestfoder,,men dom rackarns faaren stjael det :)
faaren maar bra av det.
har laest nanstans att amerikaner som har haestar i stall hela tiden ger dom sugarbet pellets,,tar lite foervaring och ska var lika bra som hoe..
jag vet inte om det aer lika bra,,men har laest om haetsra som har det som baskaek.

haer faar haest o faar det efetrsom dom gaar i samma hage,,extra foder daa graeset vaexer laangsamt.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 21:23 »
Det finns betforpellets här med. Men det kan aldrig ersätta hö.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 19 sep-08 kl 21:30 »
Sugarbeet pellets måste vara samma som vår betfor fast inte i pelletsform
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #8 skrivet: 19 sep-08 kl 22:17 »
Varför ska får ha betfor ??? Skulle aldrig komma på tanken. Mina får äter gräs (färskt eller torkat eller ensilerat. Kompletterar med salt, mineraler och sly!
Proscessat socker är inte bra för människan, varför ska då djuren äta det?

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 22:34 »
har varit ute o laest paa saecken,

dunstan sugar beets
Dunstan or dunstans? varumaerket

hade en laenk i min gamla pc till naan web site i usa daer dom hade upp til 90 % av hestens kaek som sugar beets enbart.
paa saecken staar det att ersaetta 25% av foder staten om jag kommer ihaag raett.
(det aer naestan 5 minuter sen jag  laeste paa paasen,,faasingen vad snabbt jag gloemmer,,men saa har jag gjort en himla massa saker dessimellan,,burit in ved o fodrat hundar o gjort frukost,,rasande flaeng,,ska till stan o handla strax)

Purr

• Småland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-08 kl 09:56 »
Ok tack för dom svaren.

Jag har havre och vete. Kan jag använda det eller är det bättre med korn till dom? Ska dom ha extra mineraler också?

texelmatte

« Svar #11 skrivet: 20 sep-08 kl 14:29 »
Mina tackor (texel) får kraftfoder under högdräktighet och efter lammning, innan betessläpp. Jag ger helhavre, soja och betfor. De får riven betfor, har aldrig använt pelleterad, och jag fodrar den torr. Det har inte varit några problem med det under mina tio år som fårägare. För övrigt får de bete/ensilage samt mineraler.

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 22 sep-08 kl 20:14 »
Är nog lite inne på Birgits linje här. Har svårt att tro att får, som ju jämfört med exempelvis mjölkkor, är lite avlade och förädlade naturligt sett skulle ätit socker. Jag tror knappast på soja och en massa sådant jox heller.

Ett ordentligt grovfoder är basen. Rätt skördat i rätt tid torde det innehålla fullt tillräkligt med protein för får som föds upp för köttets skull. Jag är ju en fegis och brukar trots  det fodra med spannmål som slutgödning ibland och när tackorna lammat.
Jag kör med hel havre och korn. Ibland bara havre. Lammen brukar bli runda och goa, lite för runda ibland. tror det beror på för mycket spannmål, men vad tusan, de ska ju trivas! ;D

Mitt tips, skit i både sojan och betforet. Vill du komplettera exempelvis havre, fixa lite korn eller rentav vete, det funkar fint. Ärter går också bra, hela. Det krasar fint när de äter. Rapskaka lär också gå.
Lammkött ska ju vara naturligt, inte en massa importerat sojajox som sliter på vår jord.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

texelmatte

« Svar #13 skrivet: 22 sep-08 kl 20:56 »
Visst är grovfodret basen! Ett bra grovfoder sparar ju både pengar och arbete, men jag har inte ett tipptopp grovfoder så jag behöver komplettera med något som kompenserar det som grovfodret saknar. Hur mycket energi/protein som behövs borde väl också bero på ras, vikt och den målsättning man har med uppfödningen? Kanske borde jag se mig om efter ett "miljövänligare" proteinfoder så länge, det var en bra passning du gav, fåraherden. Jag vet att SLU/Länsstyrelsen håller på med studier angående tackors behov av protein/energi under högdräktighet och digivning och huruvida detta behov kan tillgodoses med enbart ensilage och vilka värden det ensilaget då behöver ha för att djuren skall orka äta tillräcklig mängd varje dag även under högdräktighet.  Har tyvärr inte sett/hört slutresultatet, men visst låter det spännande? Studierna görs på köttras eller köttraskorsningar.

Trådskaparens fråga var ju egentligen "bara" om man kan ge betfor till får och det har ju blivit besvarat.

Fåraherden

• -
« Svar #14 skrivet: 23 sep-08 kl 07:58 »
Frågor får svar, alltid kul med lite debatt. I rättvisans namn bör jag väl tillägga att de riktigt stora köttraserna, som texel, antagligen har större behov av proteintillskott.
Betfor funkar som foder. Frågan är dock varför. Havre torde vara billigare och ger den energi och det fett som behövs. Det är nog dessutom enklare att få tag på. Sedan återstår proteinet. Är kanske inte helt påläst om betfor, men jag tror inte deti nnehåller särskilt mycket protein.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hustran

« Svar #15 skrivet: 23 sep-08 kl 08:15 »
Vi gav våra får torr betfor i kraftfoderblandningen. Jag tror det är "gott" för dem speciellt på hösten när sockerhalten är så låg i betet.  Minns att man gärna gav korna melass så att vomfloran mådde bra. Proteininnehållet är nog noll men man får inte förakta det goda en fin flora innebär. Ge du dina får lite torr betfor. Till hästar måste man blötlägga den.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 09:18 »
 Eftersom det egentligen inte är fåren vi utfodrar utan mikroorganismerna i våmmen så kan det vara bra att veta att Betfor till idisslare är speciellt bra om proteininnehållet i Grovfodret är högt. Betforens höga AAT värde och låga PBV värde är bra för balansen. Sedan jag lärde mig att räkna med AAT och PBV så lärde jag mig att t o m halm har värde i "proteinkarusellen". När man räknade på det "gamla" sättet hade ju halm ingen funktion annat än bukfylla...
 Nu finns väl ett ännu nyare system att räkna efter? Mina lärare hade inte hunnit sätta sig in i det när jag gick kurs..
Visserligen kan fåren klara sig med utfodring på "en höft", men det är faktiskt intressant OCH ekonomiskt att lära sig grunderna i utfodring och foderstatsräkning, även om man bara har några stycken. Betfor kan alltså göra att fåren tillgodogör sig grovfodret bättre utan att man tillför protein.
                                              Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 09:21 »
Betfor® till får
Betfor är ett idealiskt fodermedel till får. Genom att mer-parten av energin kommer från den speciella betfibern, som utgörs av lättsmält fiber, kan man betrakta Betfor som det perfekta grovfodret i kraftfoderform. Det är lika lätthanterligt som kraftfoder, samtidigt som det har nästan alla grovfodrets fördelar. Det omsättes i lagom takt i vommen vilket medverkar till ett jämnt näringsupptag, samtidigt som det är lika energirikt som många kraftfoder.

Betfor karaktäriseras av:
- Högt innehåll av smältbar fiber och energi
- Hög koncentrationsgrad
- Rätt näringsmässig sammansättning
- Hög smaklighet

Näringsdeklaration

Källa
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 09:48 av Kimma »

Fåraherden

• -
« Svar #18 skrivet: 24 sep-08 kl 20:15 »
Nu börjar det brännas. Att hålla våmfloran i form, speciellt så här i slutet av betessäsongen kan ju vara knepigt. Kan betfor hjälpa till att hålla kistan, eller ska vi säga kistorna, på fåren i trim så är jag beredd att ställa upp på att det kan vara bra. Men mer som komplement än foder.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 25 sep-08 kl 13:29 »
På vilket sätt märker ni att våmfloran blir lidande på klent höstbete? Jag har faktiskt aldrig märkt det?
Tillsammans med ett Proteinrikt grovfoder gör betfor att fåren kan utyttja proteinet i grovfodret bättre.
Kolla runt bland fårägare som blandar fodret själv så tycker jag det är väldigt vanligt med spannmål+betfor+soja (om det är för lite protein i grovfodret).
                                             Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 25 sep-08 kl 13:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser