Snälla Birgit, lägg inte på mig åsikter som kanske andra har om dina förehavanden?
Ja, jag kan ifrågasätta en del av vad du skriver, men jag har ALDRIG skrivit att dina får är svältfödda eller felskötta på något annat sätt.
Du vill att människor ska tänka själva, men bara så länge dom tänker som dig

Metoder som du rekommenderar har ju faktiskt lett till djurförbud hos vissa som provat (norsken som avlade för resistens mot parasiter och testade tanniner). Jag vet inte om det gick till så som du antydde att det var någon sorts "konspiration" och att det inte alls var något fel på djuren, men jag tror faktiskt inte att det var fräscha fina djur som slaktades.
Jag tycker det är mer intressant med förebyggande åtgärder mot parasier än resistensavel. Varför ska vi hålla djuren under såna förhållanden att de drabbas av hårt parasittryck? I Australien ser både fårhållningen och parasiterna annorlunda ut än här. Vi kan ha välkomstbeten, växelbeten och inte alls samma betestryck som där, för mig känns inte någon sorts utslagning av "ickeparasittåliga djur" så aktuell, hur kollar man vilka som blir angripna när man inte har parasitproblem?
Världen kanske inte är mogen för alla dina ideer ännu, men det är inget du ska beskylla mig för.
Jag bara försöker förklara att ännu så länge är inte riktigt allt du skriver riktigt accepterat av alla kontrollanter som kan dyka upp hemma på gårdarna, du har ju själv beskrivit att du försöker få Jordbruksverket att acceptera att allmogefår ska vara lite tunna på våren.
Det spelar egentligen inte mig någon roll att du tror att du har någon sorts uppfattning om hur jag trycker i mina djur kraftfoder eller avlar på stora korkade djur

och avmaskar varje höst och vår (minst) även om det inte behövs, trots att jag skrivit ungefär 100 ggr att jag inte gör något av detta, ibland tror jag inte du läser vad jag skriver utan har något argt svar redo som kanske någon annan som sagt något till dig angående djur och djurhållnig borde ha haft

Men jag tycker det behövs någon sorts motvikt till ditt dumförklarande av alla "moderna" bönder. Vi har faktiskt rätt många duktiga "Stor"-bönder i Sverige. Det finns säkert minst ett par stycken av dom som kan läsa sina djur

och vet hur dom känner och reagerar i olika situationer även om dom har "produktionsraser" och vill tjäna pengar. Om man har någon som helst lust att ta till sig det minsta lilla av "nya"forskningsrön så har vi nytta av all forskning som faktiskt görs NU om grovfoderutnyttjade osv. Jag tycker det är toppen att även vi småbönder kan vara med och få veta, men då krävs att man har lite öppet sinne och inte tycker att ALLT stort är s..t. Fast rönen angående fettsyror och ekologisk odling är ju både nya och intressanta

Ditt "värdelösförklarande" av moderna raser tycker jag också är onödigt. Jag har en kompis som har korkade, klumpiga och kraftfoderkrävande Charolaisdikor gående på fäbodvall hela somrarna. Andra har fårraser som inte kan gå i skog och mark (enligt dig) på naturbeten där dom både producerar mer än vad Allmogefåren gör och håller landskapet lika öppet.
Mvh
Charlotte