Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laga gummistövlar?  (läst 30387 gånger)

martin gustafsson

laga gummistövlar?
« skrivet: 16 aug-05 kl 18:33 »
jag satte grepen i gummistöveln i vintras (foten klarade sig dock bra)men det blev ett cirka 2 centimeter stort jack i stöveln. jag har försökt att laga med cykellagning men det trillade av efter drygt en vecka.  jag vill gärna slippa slänga stövlarna. vet nån om man kan laga gummistövlar på något annat sätt?
tacksam för hjälp.

manna

• -
Re:laga gummistövlar?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-05 kl 23:19 »
Gummistövlar har ju en tendens att bli kladdiga av hög värme. Kan du inte "elda" lite på stöveln så att jacket smälter ihop?  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 aug-05 kl 10:06 »
Förmodligen är det samma problem som med moderna cykelslangar. De är hopplösa att laga, eftersom det gummi som används idag är inte samma som förr. Det är med andra ord inte gummi i egentlig bemärkelse, utan nån mix med diverse polymerer. Nackdelen är att de är ett litet helsike att limma. (Tusan vet om det inte är avsiktligt, för att tvinga oss att köpa nytt...)

Det finns nåt jox som heter "Shoe Goo", som säljs för att man skall kunna reparera skador på sulor, och som har en otrolig vidhäftningsförmåga. Till sulor är det kass, eftersom lagningen blir såphal på fuktigt underlag, men till en skada ovanpå en gummistövel borde det kunna funka. Tuben kan sedan förvaras i frysen näst intill obegränsat länge.

LC

Mullvaden

« Svar #3 skrivet: 01 sep-05 kl 13:21 »
jo en del stövlar går att laga med sånt här som man laga cyklar med,andra går inte.
annars är ju silikon en gammal klassiker,inte snyggt men funktionellt

Grumphy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 sep-05 kl 18:01 »
Jo dagens gummistövlar har troligen bara hörttalas om gummi.
Hur som hällst, man måste rugga upp ytan ordentiligt så att lim komponenten får fäste ordentligt alltenativt att ettsa plsten med då snackar vi kemikalier som e lite kinkiga att hanskas med så då kan de vara värt att investera i nya stövlar helt enkelt.

Men utöver det som nämts kan ju kontaktlim vara ett alternativ, det samanfogar inte stöveln med en lagningslapp så som en cykelslangs reperation gör men det klibbar som attan och kan hålla en lapp på plats åt minstånde såpas länge att man anser det vara värt besväret.

Lycka till !

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #5 skrivet: 21 mar-06 kl 15:04 »
Varför det inte går att laga stövlarna på de tradisionella sättet är helt enkelt de att de inte är gummistövlar, de är plast
                                Mvh icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 mar-06 kl 16:12 »
jag är profesionell tyckare och rådgivare , speciellt i sånt som jag aldrig har testat själv, så här kommer mitt förslag  ;D

cykel-lagningen ska vara på insidan av stöveln även om det är tyg eller liknande.
På utsidan använder du silikon-sprutan

berätta om det funkade!

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 22 mar-06 kl 13:17 »
Jag är också nyfiken på hur man lagar ofodrade (och ännu hellre fodrade) gummistövlar inifrån, speciellt nere vid fotdelen.

Angående lagning med silikon - hur klarar silikonet böjningar och töjningar av stöveln utan att släppa eller spricka?
Måste man armera med något?

/ny fis

PS Har Eulalia lagat en punka på cykeln nångång?
Håller hennes tips genomgående denna kvalitet, så blir hon åtminstone inte fet på mina dusörer  :P  DS

PS2 Beträffande lagning av sulor med Liquisole, Shoe Goo eller vad det kan heta, så är ett medel mot hala sulor att strö fin sand på lagningen innan den torkat DS2
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 13:25 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 mar-06 kl 15:13 »
joo jag har lagat cykelpunka några ggr (har 3 ungar)
Med skiftande resultat, för det mesta håller det.....en stund :-) slutar alltsomoftast med att jag köper ny slang

men nu var det fråga om stövlar, och jag sköt i blindo
Det finns ju olika kvaliteter på silicon, mer eller mindre flexibla, mer eller mindre täta, starka osv.
Lappen på insidan är mer som en förstärkning, för att hålla ihop medan man limmar. Det går lika bra med nån stark tygfodrad tejp

Ja du, mina tips är ju bara för de modiga och hämninglösa :-)

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 24 mar-06 kl 08:30 »
Om man vill laga sitsen på sin gamla chesterfieldsoffa med fast resårsits då skinnet har spruckit, så går det bra att peta in en bit limkladdigt skinn och lägga ihop skinnbitarna igen.

Nu tycker ni kanske att gummistövlar och gamla chesterfieldsoffor har väldigt lite med vartannat att göra, och si, då har ni ganska rätt. Ville bara göra en Eulalia...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 mar-06 kl 09:48 »
Bravo Manna, vi är  inte rädda för kritikerna och föraktarna, fram för mer fruktsamma knasiga ideer!

Dessa gossar är inte så himla renläriga själva, de kan uttala sig till höger o vänster om saker o ting som de inte själva vet nåt om, men jantelagen är stark även härinne på Alternativ
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 09:52 av Eulalia »

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 24 mar-06 kl 10:05 »
Som Eulalias föregångare Thomas Alva Edison sa:

"Jag har inte gjort 999 misstag, jag har upptäckt 999 sätt som inte fungerar".

Skillnaden är bara att Eulalia delegerar sina upptäckter.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 mar-06 kl 10:23 »
tack Zeke, det värmde ....tror jag  ;D

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #13 skrivet: 01 dec-06 kl 21:45 »
jag satte grepen i gummistöveln i vintras (foten klarade sig dock bra)men det blev ett cirka 2 centimeter stort jack i stöveln. jag har försökt att laga med cykellagning men det trillade av efter drygt en vecka.  jag vill gärna slippa slänga stövlarna. vet nån om man kan laga gummistövlar på något annat sätt?
tacksam för hjälp.
Ta vanligt cyanakrylatlim(Superlim) på ruggad yta. Rugga lätt med fint sandpapper både lapp o stövel. Ta ej för stor lapp, räcker med c:a 5mm överlapp runt om. Gummit kan upplevas lite styvt men det går inte sönder...Se upp så du inte limmar fast dig på stöveln, då måste du skära loss dig o får börja om igen. Glöm inte att pressa kraftigt i minst 10 sekunder över hela ytan. All luft måste ut mellan gummilagrena.
Har lagat många stövlar på detta vis o de håller fortfarande..
Med sol i sinne, både ute o inne.

Attis

• -
« Svar #14 skrivet: 01 dec-06 kl 22:46 »
Låter ju bra, men vad ska lappen vara av för något material?
Cykellapp?
Gammalsönderkliptstövellapp?
Plastavnågotslaglapp?
Annantypavlapp?
???
/Attis

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 03 dec-06 kl 16:13 »
Häröver finns det något som heter "Shoe Goo".
En sorts klister i tandkrämstub som fäster obönhörligt (mycket bättre än silicon och gummilim).
Det funkar utmärkt på gummi, plast, läder, vinyl canvas m.m)
Jag har lagat åtskilliga grephål och spikhål i sulan på stövlar och kängor med det (och även presseningar och tält) och lagningen håller lika länge som dojjan.

Vet dock inte om det finns återförsäljare i Sverige.
Firman som tillverkar "Shoe Goo" heter "Amazing GOOP Adhesives"

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

lappland

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 dec-06 kl 20:50 »

Laga stöveln med Liqui Sole.
Följande skriver Clas Ohlsson om produkten.
Unik gummiprodukt. Lagar hålet i stöveln, bygger upp nedslitna sulor, tätar trädgårdsslangen och mycket mer. 28,4 ml tub. Artikelnummer 35-1300
Det som blir över kan du spara i frysen tills nästa gång du arbetat på egen hand.

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 13 dec-06 kl 23:56 »
I min umgängeskrets så kallar vi Liquisole för "flytande gummistövel" , har en kompis som hävdade bestämt att man i teorin skulle kunna hälla det över foten och tillverka sig en ny gummistövel  ;D ;D ::)

Det finns att köpa på närmsta OKQ8-mack.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 dec-06 kl 22:53 »
Bravo Manna, vi är  inte rädda för kritikerna och föraktarna, fram för mer fruktsamma knasiga ideer!

Dessa gossar är inte så himla renläriga själva, de kan uttala sig till höger o vänster om saker o ting som de inte själva vet nåt om, men jantelagen är stark även härinne på Alternativ

själv försöker jag AVSKAFFA jantelagen, iallfall för min egen del..

Ramaria

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-07 kl 10:30 »
Hej!

Jag har lagat gummistövlar med laglapp och silikon ibland lyckas det bra beroende på vart hålet sitter.
Men det bästa jag hittade var en sorts plast som fanns i tub som de säljer i sportaffärerna.
Den är till för att laga just stövlar och andra skor.
Hålet jag hade var ganska stort på stöveln och med lagningen så höll stövlarna en hel säsong.
Det är flutande som vanligt Karlssons klister och sedan härdar det och blir genomskinligt.
Jag kommer inte ihåg vad det hette.
Köpte tuben på intersport.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser