Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan ha hänt med kycklingen, hjälp!  (läst 848 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Vad kan ha hänt med kycklingen, hjälp!
« skrivet: 18 sep-08 kl 14:53 »
Hej!

Vi har alltid haft en massa blandisar som våra egna höns ruvat fram och fött upp...(har även några renrasiga) Äggen har alltid varit befruktade och alla avkommor har alltid varit friska och trevliga i alla möjliga härliga färger i både fjäderdräkt och ägg.

Men nu är det så att jag tänkte att det skulle vara kul att ha några fler renrasiga i flocken med. (Gjärna lite ovanliga.) Så jag gjorde så att i somras så åkte jag ned till vingåker och köpte 12 st avelsägg från antwerpen skägghöns,några dv kockin i olika färger och silver sebright... Bara 4 av de 12 äggen kläcktes vilket var lite snopet. (I varje grupp hade hon 1 tupp och max 3 hönor så man tyckte ju att äggen borde varit befruktade bättre än så.) I.af så blev det 3 st dv kockin - 2 blå och en svart troligen friserad. Det sista ägget som kläcktes var en antwerpen och jag blev jätteglad eftersom det var den rasen jag var mest ute efter att få...

Allt verkade gå bra tills bara en vecka efter så började antwerpenkycklingen (såklart den) att låta konstigt i andningen. När man höll i den så kunde man känna i kroppen som att det knäppte för varje andetag den tog... Ja, för varje andetag den tog så kluckade det till.. Inte pep, utan knäppte/kluckade. Jag tänkte att den kanske satt vatten i fel strupe för då kan de låta lite så men det gick inte över utan bara fortsatte. Jag började bli orolig att det var något smittsamt som den fört med sig och bestämde mig för att ringa till uppfödaren jag köpte äggen av. Samma dag som jag skulle ringa (efter skolan) så hade kycklingen dött... (den blev ca 2 veckor gammal)

Nu undrar jag om ni kanske vet vad som kunnat varit fel? Detta är det första fallet någonsin som en kyckling har dött för oss och det känns lite läskigt att inte veta vad det var för något som tog kål på den eller och om det kan vara något smittsamt. Det var synd att den dog men samtidigt så känns det lite som en lättnad i.af. det skulle kunnat varit något skit som kunnat smitta ned resten av hönsen om man släppt ihop dem senare. För övrigt så verkar de övriga i kullen (dv kockina) vara friska.

Jag undrar även om det här med att det var så få ägg som var befruktade... Kan det vara så att lika som många andra djur att även hönsen har blivit "sönderavlade" på något sätt och får svårt att ge befruktade ägg? Lika det här med att de verkar vara mycket lättare för att bli sjuka än de utblandade raserna.

Tacksam för svar  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser