Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningsområde för asp?  (läst 27098 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Användningsområde för asp?
« Svar #20 skrivet: 04 dec-08 kl 21:12 »
Asp plank, bra till körbroar, bryggor. Konstruktioner som ligger "bara" och har möjlighet att torka ut ordentligt mellan regnskurarna

Fungerar fint även som väggreglar/resvirke, men var noga vid ströläggning av nysågat virke, annars slår det sej lätt

Såga det du kan av aspen, att elda upp virket om det är sågbart är väl synd?
Ved brukar det bli tillräckligt av ändå, mycket krokigt, grovkvistigt, böjt, grenveden samt ytorna efter sågningen...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 dec-08 kl 21:45 »
Sålde asp till Sydved och fick hyfsat betalt. Det borde fungera att sälja till alla de större företagen. Förmodligen säljer väl de vidare men då slipper man själv resten av besväret.

Kajsa
Priset hade sjunkit något djävulskt på aspmassa de senaste månaderna.. Det hade sjunkit med 30% sedan jag kollade priset i sommras, så nu blir det ingen försäljning av, väntar tills priset går upp igen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 04 jan-09 kl 22:11 »
Jag skulle gärna vilja köpa en begränsad mängd sågat aspvirke till inredning.  Kan Du räkna fram ett pris?  Vart måste jag åka för att hämta?  Aktuellt under våren/sommaren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ljung

« Svar #23 skrivet: 31 jan-09 kl 23:47 »
Tål din skorsen att du eldar m bara björk, det blir hett. Kanske bra att blanda i lite asp där oxo..

pappi747

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 01 feb-09 kl 06:27 »
Jag vill minnas att jag läst att Asp använts till att hugga pärt av till pärttak, som fullgott alternativ till fur. Har lite tankar på att prova tekniken i liten skala på en ny överbyggnad till brunnen. Ännu ett användningsområde!!

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 01 feb-09 kl 13:17 »
Men jag kan väl i alla fall få diskutera köp innan Du eldar upp den!!!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 feb-09 kl 16:57 »
Men jag kan väl i alla fall få diskutera köp innan Du eldar upp den!!!

Jovisst kan du få det, det är saker jag gärna diskuterar.. :) Asp lider jag ingen brist på så det räcker nog både till ved och annat.
Gården ligger mellan Norrköping och Katrineholm så det är väl där det kan hämtas i så fall..

Vad innebär en "begränsad mängd" och vilka dimensioner? Ett enklare "sågverk" har jag men oftast är det tiden som är begränsad i min värld..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #27 skrivet: 01 feb-09 kl 17:57 »
Kolla så du inte har masurbjörk. Det ska du absolut inte låta gå i spisen.

http://www.smp.se/nyheter/alvesta/klonad-masurbjork-hojer-skogens-varde(788614).gm

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 01 feb-09 kl 21:23 »
Getalilna med sin masurbjörk!  Jag PM-ar Dig, Gångtrött!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 02 feb-09 kl 02:28 »
Getalilna med sin masurbjörk!  Jag PM-ar Dig, Gångtrött!

Jaa tänk om jag råkade åka förbi vårt dröm ställe och såg att det fanns masurbjörkar där, jag hade köpt det med en gång, avverkat och betalt av en redig summa på huslånet.  ;D

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 03 feb-09 kl 12:43 »
Jaa tänk om jag råkade åka förbi vårt dröm ställe och såg att det fanns masurbjörkar där, jag hade köpt det med en gång, avverkat och betalt av en redig summa på huslånet.  ;D
Bäst Du snor Dig om hörnan, innan nån annat hör'et!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser