Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasförslag sökes - goda värpare  (läst 3643 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Rasförslag sökes - goda värpare
« skrivet: 17 sep-08 kl 12:41 »
Jag sitter och funderar på om man skulle komplettera dvärgkochinflocken med några större höns också... bara lösa spekulationer ännu, men det är ju kul att drömma  ;)

Isåfall vill jag ha några större höns som  A) är goda och pålitliga värpare, B) Värper stora ägg, C) Lugna och lätthanterliga i temperamentet, D) Gärna av tung ras.

De behöver inte vara goda ruvare dock... ge mig förslag! Gärna med foton! ;)

Therese K

• Skåne
SV: Rasförslag sökes - goda värpare
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 13:14 »
Hej. Varför inte testa Brahma? Jag har själv 4 st, fast dom har inte börjat värpa än, bara ca 3 mån nu.. Men jag skaffade dom pga av att dom är stora, bra temperament och lugna och lätta att ha och göra med.. ville inte ha jätte små och hysteriskt flaxande ;D Vet inte hur dom är på ruvlust.. Men jag läste någonstans att dom lägger ca 180st ägg om året..ganska lagom tycker jag, beror på hur många du vill ha. Jag kan lägga in bilder på mina om du vill. ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 13:46 »
Therese J >> Brahma är nog lite för stora för min smak... de ska ju inte konkurrera ut dvärgkochinsen totalt ;) Har fått tips om att New Hampshire och RIR kan värpa upp till 300 ägg/år - det låter mer i min smak ;D

Tar dock gärna emot fler tips (och ser gärna bilder på raser också)!!

yezzika

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 14:08 »
Håller med om New Hampshire, mycket trevliga.
De är så mysiga när de ränner runt här i trädgården och plockar äpplen. Tyvärr har inte mina nuvarade börjat värpa än, TROR jag :o
De kan ju ha börjat men eftersom de är lösa så är det inte säkert att de väljer att lägga dem inomhus när det finns så mysiga buskage ::)
Tur de snart ska in i sin nya vinterbostad, lättare att hitta äggena där :-[

Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 sep-08 kl 15:40 »
hi hi..ja de e klart :-[ kanske lite för stora..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 15:46 »
Har fått tips om att New Hampshire och RIR kan värpa upp till 300 ägg/år - det låter mer i min smak ;D

Det låter mycket, brukar det inte vara Australorp som toppar med sina 260 ägg om år ?
Höns och Liljor i min trädgård.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 17:03 »
Jag sitter och funderar på om man skulle komplettera dvärgkochinflocken med några större höns också... bara lösa spekulationer ännu, men det är ju kul att drömma  ;)

Isåfall vill jag ha några större höns som  A) är goda och pålitliga värpare, B) Värper stora ägg, C) Lugna och lätthanterliga i temperamentet, D) Gärna av tung ras.

De behöver inte vara goda ruvare dock... ge mig förslag! Gärna med foton! ;)

Tycker det låter rätt självklart att du ska ha en värphöna, typ lohmann, de stämmer in på allt ovanstående. I alla fall mina sötnosar, väldans sociala är de också! Inte så tunga möjligen men inga lättviktare heller.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tuva-li

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 23:48 »
Det låter mycket, brukar det inte vara Australorp som toppar med sina 260 ägg om år ?

Om jag fattat det rätt är väl dagens bruna industri-värphöna en korsning av bland annat RIR?

Har sett tabeller med jämförelse mellan olika raser och både RIR och NH ligger otroligt högt för att vara en tung ras.
RIR-hönor hade vid kontrollerad värpning lagt 318 ägg på ett år  :)
New Hampshire har jag på flera ställen sett 300 ägg/år.
Men det är ju vad jag läst i tabeller och på nätet, jag har aldrig räknat själv  :-[

Jag pratade dock med min blivande "RIR-leverantör" (ska skaffa såna till våren) och hon sa att hennes värper cirka 300 per år, så det hoppas jag på  ;D.

Oavsett om man räknar på öret eller inte, så låter det ju som bra förutsättningar för att få ett ägg till frukost :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-08 kl 01:05 »
Fast Australorp (3kg) är ju en lika tung ras som RIR (3kg)  ;)

Australorp.........260 ägg ca       55 gr ca
R.I.R..................230                   58
New Hampshire.220                  55
Leghorn............200-220            55
Sussex..............200                   55
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 01:09 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tuva-li

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 09:01 »
Fast Australorp (3kg) är ju en lika tung ras som RIR (3kg)  ;)

Jo det vet jag  ;)

Sirpa

• -
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 17:03 »
Brun Lohman
340 st /  70g / Bruna

??? det gäller att vara källkritisk  ;)
T.ex Brun Lohman(värphybrid) 290-300  85 gr och källan till det är Lohman själva vilket väger tungt.
Höns och Liljor i min trädgård.

tuva-li

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 sep-08 kl 18:36 »
??? det gäller att vara källkritisk  ;)
T.ex Brun Lohman(värphybrid) 290-300  85 gr och källan till det är Lohman själva vilket väger tungt.

Precis, det var det jag menade med att till och med vikten på äggen skiljer mellan tabellerna.
Jag menade inte att det jag refererade till var "sant" utan bara ett exempel på en av tabellerna jag hittade.

Internet är bra, men man ska ta det man läser med en nypa salt ::)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 20 sep-08 kl 00:01 »
För väl att man bara är hobby-hönsare och inte lägger för stor vikt vid detta egentligen. Det är kul att ha ett hum om rasen är duktiga på att värpa, men annars spelar lynnet och tempramentet större roll för min egen del.
Det instämmer jag i! För mig är det viktigt att de höns jag har är trevliga och lätta att få tama, därav valet av dvärgkochins... så även om jag vill ha duktiga värphönor att komplettera med, så är lynnet fortfarande viktigt.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #13 skrivet: 21 sep-08 kl 21:22 »
Jag har Brahma och dom är jätte sociala ok ngt stora men dom har så fin o mullig fjäderskrud så man känner att "hej vill du vara min kudde"  ;) Helt underbara lugna och som sagt riktiga "minglare " med alla våra andra djur o oerhört nyfikna lägger nu 1 ägg / dag passar oss perfekt.  :)
Nybliven gårdsägare

carmen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 sep-08 kl 18:03 »
Hej!

Brahma är som ni säger en mycket social o lugn ras, men de är inte goda värpare eller pålitliga äggläggare dessutom lägger de inte så stora ägg med tanke på deras storlek.

Om du vill ha ägg och inte stirriga höns så rekommenderar jag:

Isbar, RIR, Leghorn, Legbar, Plymotuth Rock, Maran mfl, dessa raser har jag/har haft o de lägger vintertid.

Men ingen ras slår Lohmann...men köp dem från en uppfödare, inte ett hönseri.

mvh
Carmen

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-08 kl 18:10 »
Brahma är som ni säger en mycket social o lugn ras, men de är inte goda värpare eller pålitliga äggläggare dessutom lägger de inte så stora ägg med tanke på deras storlek.
Det är väl det jag läst dessutom... dels är de alldeles för stora för min smak, dels lite sämre värpförmåga.

Om du vill ha ägg och inte stirriga höns så rekommenderar jag:
Isbar, RIR, Leghorn, Legbar, Plymotuth Rock, Maran mfl, dessa raser har jag/har haft o de lägger vintertid.
Men ingen ras slår Lohmann...men köp dem från en uppfödare, inte ett hönseri.
Då är jag rätt ute när jag funderar på RIR/New Hampshire då... synd bara att de verkar vara svåra att få tag i häromkring. Hönseri har jag faktiskt ett i närheten, och funderade på att höra av mig till dem för att kolla om de hade några lohmann över, men jag kanske ska undvika det då. Dessutom är väl deras mest troligt vaccinerade också...

BK

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 11:40 »
Jag skulle rekommendera Maran. De är lugna vackra och trevliga, värper bra och om du år tag på riktigt rastypiska djur får du riktigt mörkbruna vackra ägg.
Angående listan i några inlägg ovanför, så tycker jag inte den stämmer. Mina maraner värpte mkt bättre än mina faveroller.
Vissa maraner har ruvlust, men inte så extrem som t ex dvärgkochin, så det brukar bli en hel del ägg att äta också.

Ett annat förslag är att du tar hand om några utsorterade höns från ett hönseri. Tvärtemot vad många säger går det att få de riktigt tama, och värper gör de så att det nästan blir för mkt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 13:00 »
Har ingen erfarenhet av RIR och New Hampshire så de kan jag inte uttala mig om. Jag skulle rekomendera dig sk. Blomme. Mina har värpt året runt, med korta uppehåll i tre år. Tycker jag är bra. Ingen ruvlust, så man får inte heller de uppehållen. För övrigt tycker jag det är kul med olika äggfärg, så maraner eller isbar är andra förslag jag kan rekomendera.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 13:23 »
Ett annat förslag är att du tar hand om några utsorterade höns från ett hönseri. Tvärtemot vad många säger går det att få de riktigt tama, och värper gör de så att det nästan blir för mkt.
Jag har ett hönseri bara någon mil bort, så jag tror jag ska maila dem och höra vad de har för höns, om de kan tänka sig att sälja tre stycken, och framförallt - om de vaccinerar eller ej.

Vill inte gärna ta in vaccinerade höns eftersom mina dvärgkochinskycklingar kommer vara ovaccinerade... men i övrigt så passar ju hönserihöns bra.

Blommehöns blir nog inte aktuellt här uppe, då har jag lättare att få tag i Hedemorahöns... men eftersom merparten av hönsflocken kommer vara storruvare (dvärgkochins ;) ), så vore det ju praktiskt med några hönor som värper bra, men inte ruvar.
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 13:25 av CeciliaW »

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
RickardR, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser