Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Du med lantrashöns i södra Sverige, värmer du upp ditt hönshus vintertid?

Ja
14 (35.9%)
Nej
25 (64.1%)

Antal personer som röstat: 37

Författare Ämne:  Uppvärmda hönshus eller inte?  (läst 9125 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
Uppvärmda hönshus eller inte?
« skrivet: 15 sep-08 kl 21:48 »
Hej!
Skulle vilja få en uppfattning om hur många som har uppvärmning i sina hönshus vintertid, detta för att fundera över hur jag själv ska göra inför vintern.

Jag ber er som har lantrashöns (som ju ska vara härdiga) och som bor i södra Sverige att rösta.

Vänligen
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Uppvärmda hönshus eller inte?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-08 kl 21:51 »
Jag kommer hålla några plusgrader inne (runt 5) eftersom det är behagligare för mig att vistas där :-[, äggen fryser inte, vattnet fryser inte, ev kycklingar fryser inte!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-08 kl 22:17 »
Jag har inte tänkt att ha värme! Mina hönor vilar så här blir ändå inga ägg som kan frysa. Förra året sjönk inte temp i hönshuset till lägre än 3 grader så ..... :)
Nu har jag ju större hus denna vinter men jag tror jag skippar element. Mina åsbo går gärna ut när det är snö och kallt..... jag har ett element om jag ändrar mig men ...det tror jag inte!  ;) :P
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

prince

« Svar #3 skrivet: 15 sep-08 kl 22:47 »
Jag värmer upp till ca 5-8 plus, det för att det blir mindre fukt , jag arbetar bättre inne i hönshuset  och äggen fryser inte...  Då jag har värphöns, som ändå vilar, blir det ägg även på vinter, dock mindre än  normalt.. äggen fryser om det blir minus i hönshuset.. inte roligt.. men för hönsens skull behöver du inte ha det uppvärmt. De klarar sig utmärkt ändå..

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-08 kl 08:02 »
Hej!  :DJag räknar med att de klarar sig då de ska vara tåliga! Har nu satt upp en köldridå som gör att ingen kyla kommer in och ingen värme ut! Får se om det fungerar, det lär väll inte bli en sån "vinter" som iår? som vi kommer att få!? Men blir det många minus ute får / kan jag sätta dit en lampa!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 16 sep-08 kl 08:08 »
Krågedal! När du märker om köldridå fungerar, dvs att hönorna har vett att gå in och ut genom den, så måste du säga till här på forumet, för det är nog fler som hade velat prova den lösningen!! Hur breda remsor har du gjort föresten?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-08 kl 10:14 »
 :)de håller nu på att vänja sig! Jag har ca 15 cm breda plast remsor(byggplast) som jag lagt "omlott " så har jag spikat fast dem på en list och skruvat fast listen mot väggen,fungerar den så får den hänga tills jag hittar "riktig"  köldridå  genom nordpost typ och skena eller begagnad som ej är så dyr dörröppningen är bara 60 cm.... hänger jag upp den. Jag tror att de vänjer sig, jag har lagt listerna åt sidan så bara någon hänger ner först för att sen att alla hänger. Som det är nu blåser det ej in (på hönan) :-[iallafall!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 16 sep-08 kl 10:26 »
Du kan köpa små bitar på granngården, bara be dem beställa hem!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-08 kl 08:05 »
Tack för ditt svar om köldridå. Granngården i Linköping som är fyra mil härifrån har ju lagt ner.....flyttad till Norrköping ytterligare fyra mil (enkel resa)....Men nu har hönsen en provisorisk köldridå av byggplast, och de har lärt sig att gå igenom, den skyddar iallafall. Ute var det 6grader inne i hönshuset 10 grader, jag har inte element eller lampa, kanske jag sätter in det om det blir väldigt kallt?!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 18 sep-08 kl 08:28 »
Köldridå är ju dock mkt tyngre och tjockare än byggplast, kanske för tungt för hönsen att gå igenom? Med smalare remsor kanske det dock kan gå också? Köldridå hänger dessutom mer stilla vid vind eftersom den är just tung...

Det var ju en bit att åka till granngården då. Kanske åker du till Norrköping i annat ärende och vet det i förskott, och kan därmed beställa hem ngn vecka innan?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 11:23 »
Har inte haft mina höns över en hel vinter än, så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå. Men vi bor väääldigt långt söderut, och vi har inga planer på att värma upp hönshuset. Det är rejält isolerat överallt, både väggar, golv och tak (med ekofiber!)  :D

Blir det vargavinter får vi väl hänga in en värmelampa. Men jag tror inte att det kommer att behövas.
Höns, stickning och pelargoner

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 sep-08 kl 16:41 »
Jag har haft dvärgkochin i ouppvärmda men lite isolerade hemmabyggen i flera år, i Skåne. Aldrig några problem. Vattnet fryser, men då kommer jag med varmt till dem. Nu bor de mycket luftigare, i en hästbox. I grannboxen getter, som kanske värmer en gnutta, men i princip sticker all värme rakt upp. Ändå inga problem. Fryst ägg har jag aldrig varit med om.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 sep-08 kl 06:52 »
Hej! :) Jag tycker hönsen har lärt sig nu att de ska gå imellan plastremsorna innan de går in/ut. Jag märker att värmen är kvar inne hos dem, ute kan det vara 5 grader, inne 10grader! Jag låter dessa plastremsor hänga tills jag finner en "riktig köldridå" för en billig penning :-[ eller om någon hör av sig som har några meter tillövers  ;D

Stensjö

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-08 kl 08:21 »
Har du frågat Östergyllen i Linköping? Jag har fått kanonhjälp där när jag handlat. Just det jag skulle ha var dessutom myyycket billigare än på Granngården....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 sep-08 kl 09:50 »
 ;DJag har sett deras annons, har tänkt åka dit och se vad de har........ ;D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 sep-08 kl 07:04 »
Hej! Var nu inne i Linköping och åkte till Stallbutiken, som har lite av varje och mat även till höns...Så tack för tipset Stensjön!!
Jag frågade om de hade köldridå och de kunnde beställa hem utan kostnad för frakt solm är dyrare än själva produkten. Försäljaren ska ringa mig på måndag om priset.
Annars har hönsen lärt sig gå genom byggplasten,o sätter jag sen upp en " riktig"köld ridå så lär de snart att gå emellan den med plus att den sitter på en skena så jag lättare kommer in....
Jag kan verkligen rekommendera det, för då blåser det ej in, har en termometer inne i hönshuset, som har vissat 10-12 grader och ute är det ca 5grader. plasten gör också att det blir ljusare och de ser om någon kommer...

prince

« Svar #16 skrivet: 28 sep-08 kl 22:07 »
berätta gärna hur det går sen!! Vi är nog många som följer detta!!

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #17 skrivet: 29 sep-08 kl 11:21 »
Jag värmer inte upp hönshuset. Har endast en värmelampa över vatten automaten så att inte vattnet fryser.
I vintras satte jag in en extra värmelampa över sittpinnarna när det gick ner till -15 och lägre. Hoppas på att det inte ska bli så kallt igen. Här blir det råkallt när det sjunker under -10. Det är väl straffet för att man bor så nära kusten. ;)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Bergslagsflickan

• -
« Svar #18 skrivet: 01 okt-08 kl 02:36 »
Naturligtvis har jag värme i hönshuset. Jag tycker inte att något djur ska behöva leva med mininistandard för "vad de klarar av", utan tvärtom leva under så pass bra förhållanden att de mår som allra bäst.

Jag har ett helt nybyggt gästhus som de fyra brahmahönorna bor i, och ett enkelt element på väggen där önskad temperatur kan ställas in. Jag började att använda elementet för 2-3 veckor sedan när det började bli 4 grader här om nätterna och kallt och rått i luften.
Genast förbättrades torvbädden, blev mer som ett mysigt uterum med jordgolv än ett hönshus, och hönsen ser mycket tillfredställda ut.

Under hösten och vintern kommer jag hålla samma jämna temperatur. Inte för vattnet eller äggens skull, utan för att jag själv ska vilja och kunna "umgås" med hönsen och inte ge dem tristess under de tråkigare månaderna under året. Så sociala och sällskapliga de är skulle det vara enormt tråkigt för dem att sitta av tiden, dessutom vid kyla och vänta på en bättre årstid.

På morgonen när jag vaknar har värmen från vedkaminen skingrat sig på nedervåningen i mitt hus, men när jag går ut och säger godmorgon till hönsen och ger dem frukost märker jag att det är varmt, ombonat och skönt för dem, och det känns skönt då djur är så oerhört styrda av sina vårdnadshavare och inte själva har möjlighet att påverka sin tillvaro mer än minikraven, även om de skulle önska.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #19 skrivet: 01 okt-08 kl 22:50 »
Jag räknar inte med att behöva värma upp hönshuset. Det är isolerat och inte så värst stort och så är det i Skåne. Man borde försöka lära hönsen att använda kattlucka ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser