Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jävla trägnagare...  (läst 8940 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
jävla trägnagare...
« skrivet: 13 sep-08 kl 20:56 »
ja det finns ju överallt nästan har sådana i ladan blir massa spån på golvet ock hål i träet. har frågat runt om råd ock nästan alla äldre säger att man ska använda fotogen mot dom????  fotogen?  var väll minst 30år sen det fanns att köpa, vad funkar ??

Ulricaa

• -
SV: jävla trägnagare...
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 11:12 »
Mina föräldrar har och har haft såna i sitt ut hus. Rådet dom fick av anticimex var att pensla alla brädorna med diesel... ::) Skulle enligt anticimex fungera.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 15:23 »
Om någon har rekommenderat lysfotogen så fungerar det nog med de flesta andra liknande petroleumprodukter - diesel, eldningsolja 1, transformatorolja, en del lätta hydrauloljor, kristallolja, lacknafta, tändvätska, flygfotogen. Tändvätska eller aromatfri lacknafta har väl fördelen att de luktar mindre än de andra produkterna eftersom de inte innehåller så mycket aromatiska kolväten. Men då kanske de blir mindre effektiva mot trägnagarna också?

Fast överhuvudtaget känns det som om det borde finnas mer effektiva medel mot trägnagare...

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 17:18 »
får väll prova diesel då?  fast miljövänligt är det ju inte...  inget bättre förslag??

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 15 sep-08 kl 09:22 »
får väll prova diesel då?  fast miljövänligt är det ju inte...  inget bättre förslag??

Miljödiesel?  ;)

Skämt åsido - är det verkligen en fara för konstruktionen? I många fall är det bara insekter bakom kvarsittande bark som inte ger sig på själva träet. Och skulle de även göra det så krävs oftast mycket innan det trillar ihop - jfr att det i många fall kanske ¨pågått över 100 år utan att nått nämnvärt hänt.

Kolla vad det är för insekt - exempelvis på Anticimex sida. Sätt in moteld utifrån detta - om det är nån idé.

Troligen kan du hålla på och pensla men de kommer alltid igen. Ska du slippa eländet får du bygga in och hålla varmt - då torkar de små liven ihjäl.

ES

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 sep-08 kl 10:34 »
Om det bor trägnagare i träet är det fuktigt. Om det är fuktigt kommer det att ruttna.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 sep-08 kl 16:49 »
Om det bor trägnagare i träet är det fuktigt. Om det är fuktigt kommer det att ruttna.

ja det förstår jag att fuktigheten spelar roll, men en ladugård på 400kvm har i alla fall inte jag råd att värma upp..

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 16 sep-08 kl 16:29 »
Nä riktigt så farligt är det inte. Det är många ladugårdar och kallvindar som får påhälsning av små kryp men inte ruttnar dom bort för det. Däremot så överlever inte småkrypen i regel i uppvärmda kåkar. Jfr trägnagare i möbler som man tidigare behandlade men idag gör man inte det utan ställer in i uppvärmd lokal.

Mjöl i skallen får man leva med men skulle man behandla alla kåkar som har lite småkryp så går det åt mycket diesel...

Men det kan som Ulric säger ovan vara en indikation att det är för fuktigt. Kolla lite extra noga så det inte läcker in någonstans.
ES

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-08 kl 20:26 »
få la kålla dee kompis :D :D   nä men helt klart så är det inte kul ock slabba diesel där man ska ha djur framledes,,  är det inte så att en liter diesel kan fördärva 10000liter vATTEN ?? eller är det mer eller mindre,,, i dag har ja sågat motorsåg i ca 10 timmar så nu är man mör i kroppastollen...

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 sep-08 kl 20:28 »
jo en sak till förra ägaren vart ock hälsade på häromdan ock han sa att det är bara att lägga på nytt kalk så försvinner dom ,, jag sa inget men ja har hört att det är tvärt om :D djuren gillar kalket.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 sep-08 kl 20:44 »
Jo det är vad jag också har fått höra här på forumet.. Vår ladugård är kalkad på trät i djurdelen och där är allt helt sönderäten.. I de delar där det är trärent är det dock friskt, iof så är det på betydligt torrare ställen också så jag vet inte helt säkert om det är kalken som är boven..

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 sep-08 kl 00:05 »
är det inte så att en liter diesel kan fördärva 10000liter vATTEN ?? eller är det mer eller mindre,,,
1 ppm är det korrekta.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 08:42 »
1 ppm är det korrekta.

ppm ??? är det premie penisions myndigheten som du hänvisar till ? gubbe ::)

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 sep-08 kl 08:50 »
mitt huvud funkar som så att jag vill lösa alla "problem"  det är roligt att jobba hårt ock lösa problem ;)  men skämt å sido..  min tanke i denna fråga är ju att blanda till nån dunder färg själv,, om man börjar med basen som kan vara kalk,slamfärg som redan har använts i bygnaden sen blanda i något som insekter/trägnagare avskyr i färgen som då binds i färgen ock inte torkar bort allt för fort borde ju funka ?? vad ska man ha för dunder ingrediens som dom små liven avskyr?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 17 sep-08 kl 08:57 »
ppm ??? är det premie penisions myndigheten som du hänvisar till ? gubbe ::)

PPM = Parts Per Million, och gubbe kan du vara själv  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 17 sep-08 kl 11:45 »
Oj vad sticksigt det blev.  :-X

Innan man sätter in insatser måste du veta vad det är du har att göra med. Alltså lära känna fienden. Känns helt fel att gå på med storsläggan om det inte behövs. Alltså börja inte experimentera med massa skit om du ändå inte vet om det har någon verkan.

Jag har också hanterat diesel och oljor ovarsamt men har lärt mig genom åren - tror jag. Behövs det skulle jag kanske ta till sådana metoder - men först när allt annat är testat.

ES

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 17 sep-08 kl 11:55 »
Vi har också trädgnagare på diverse ställen på gården och har haft anticimex på besök som försäkrade oss om att det tar upp emot 70 år innan de lyckas perforera en takbjälke eller annan stomme i dylik tjocklek innan den blir porös. Det finns även medel de kan spreja men effektivast är det att värma upp utrymmet lite så att fukthalten blir lägre, då trivs de inte och bosätter sig nån annanstans.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 17 sep-08 kl 13:38 »
har haft anticimex på besök som försäkrade oss om att det tar upp emot 70 år innan de lyckas perforera en takbjälke eller annan stomme i dylik tjocklek innan den blir porös.

Inte visste jag att Anticimex håller på att perforerar takbjälkar - alltid lär man sig nått nytt!  ;D

ES

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 sep-08 kl 13:42 »
Inte visste jag att Anticimex håller på att perforerar takbjälkar - alltid lär man sig nått nytt!  ;D

ES

hahahahahhahahaha ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D inte värt att ringa dom då?  då får väll ja skapa tråd om jävla anticimex som gnager på trät ;D ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 17 sep-08 kl 15:11 »

ES
:-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser