Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jävla trägnagare...  (läst 8941 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: jävla trägnagare...
« Svar #20 skrivet: 19 sep-08 kl 17:15 »
vad ska man ha för dunder ingrediens som dom små liven avskyr?
Balsamterpentin!!

Jag har själv ett sånt roligt jobb på nästa år att göra-lista; byta nästan hela rännegolvet i lagården :-\ ! Det är inte bara trämask som är boven, det är förmodligen att det har regnat in före plåttakets tid, men resultatet är diverse stora hål i golvet. Lagården är 80 år gammal, och på den tiden var inte det här med ventilation i djurstallar så allmänt förekommande, med följd att det blev väldigt mycket fukt i framför allt taket=rännegolvet alltså.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tapio

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 19 sep-08 kl 18:58 »
Halaj!

ppm: parts per million

fast jag tror inte man kan räkna i volymer, utan man räknar molekyler.
En typisk dieselmolekyl i en cocktail med 99999 vattenmolekyler skulle alltså förgifta vattnet om guba har rätt.

Men borde inte tjära vara bra i din färg?
Det är lagom giftigt och bevarar trä samtidigt.
Då gör du två flugor på smällen.

Osså är det PK på detta forum!

//T

guba

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 sep-08 kl 20:12 »
om guba har rätt.

Om??
Visst är det så att en liter diesel förstör en miljon liter vatten ur lukt och smakhänseende. Om det sen blir så dåligt att det blir rent farligt att dricka ur hälsosynpunkt låter jag vara osagt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 19 sep-08 kl 20:46 »
Halaj!

Nu svarade du snabbt utan att tänka efter.
Vad är molmassan för diesel?
Vad är molmassan för vatten?
När du vet dessa kan du via vätskornas densitet räkna ut vilken mängd diesel kan förgifta en given mängd vatten.
Via ditt angivna ppm-värde.
Om ditt angivna ppm-värde är sant!

//T

Vargerik

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 sep-08 kl 20:52 »
1 ppm är det korrekta.

Men inte löser sig diesel i vatten?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 19 sep-08 kl 21:02 »
Jo, i små mängder. Vatten kan ta upp några promille, kanske någon procent diesel innan blandningen börjar separera, och diesel kan ta upp någon procent vatten. Om man blandar diesel med emulgeringsmedel kan man spä ut den med mycket mer vatten innan det börjar märkas, det är något som utnyttjas av korrumperade bränsleleverantörer som säljer diesel till FN-trupper.

En av mina morbröder hade fått tag på begagnade kopparrör som han använde för att dra vatten i sin sommarstuga härom året. Tyvärr hade de där rören använts för brännolja, jag tror att han fortfarande har bismak på vattnet...

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 sep-08 kl 21:13 »
om man skulle ta högtryckstvätten ock ta bort all kalkfärg i laggårn ock köra nåna byggfläktar ock torka sen? kanske inte lönt när dom redan fått fäste?

Sågaren75

« Svar #27 skrivet: 24 sep-08 kl 20:08 »
Fotogen stryk rikligt så det rinner in i gångar och håligheter.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 sep-08 kl 20:17 »
Fotogen stryk rikligt så det rinner in i gångar och håligheter.

men finns det ock få tag i då? fotogen?  slutade väll att säljas för många år sen eller har jag fel??????

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 25 sep-08 kl 08:38 »
Ska du ha det till djur så spola och tvätta av med grov borste. Lägg på nytt lager kalk.

Ska du inreda ladugården så ta lämpligtvis bort angripet virke (nu snackar jag inte kontruktionsvirket) och bygg nya väggar eller vad du vill. Att sätta in värmefläktar i en välventilerad och dåligt isolerat uthus är dömt att misslyckas. Satsa gärna på en 25-30 grader i några veckor.

Har du kollat upp vad det är för skit? Glöm annars det där med fotogen och diesel. Det riskerar också att sätta sig i väggarna vilket gör at det luktar diesel varje gång du går in där.

Inte för att förringa dina kunskaper men ta med dig någon kille/tjej med erfarenhet av byggnadsvård, bjud på fika, och titta på det gemensamt.

Lycka till!
ES

Neiklot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 sep-08 kl 20:59 »
Tips mot "trägnagare" : Bygga i grövre dimensioner.

När dom tagit som finns att äta så ..

Dela detta:

* Inloggade just nu

854 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser