Tycker hela denna debatt att idsisslarna skulle vara de stora tjuvarna i miljödebatten är helt absurd..
Och tex att de djur som är mest extensiva är de största bovarna...
De är ju bara att använda enkel matte...
för 50 år sen hande vi dubbelt so mycket nötkreatur i sverige... o ännu fler fick ju en kraftfoder snål diet...
då borde vi ju haft MYCKETt större problem än nu...
däremot har ju trafiken med bilar, tåg flyg osv ökat lavinartat... o all annan industri...
Men djuren har ju alltid ingått i de naturliga ekologiska systemet .. man har ju kunnat läst om att naturbetes markerna och gammelskogar är STORA CO2 fällor... dvs binder co2....
däremot är de ju mulljordarna som plöjs varje år tex vis grönsaksodlingar som är stora bovar... även skövling o uppodling av regnaskogar är störst bovar...
så att detta att sluta äta kött för att rädda palneten tror då inte jag på...
Då grönskaer ofta odlas just på mull jordar som plöjs varje år... man besprutar o kontgödslar ofta mycket... och de alra flesta grönsakerna importerar ju till de vanliga Ica o konsumaffärerna...
NEj..
Min övertygelse är att man skall äta så natulig mat som möjligt... gärna hemma prodcerad... eller så närproducerad som möjligt.... och helst ekologisk...
Utan långa transporter......
så har man en liten gård.. så kan man ju producera eget kött från Ko, får, gris kanin.. o sen mjölk och kan odla endel grönsaker själva... vi fiskar o jagar så intre svälter vi ihjäl...
och vi vet hur maten är producerad...
själv brukar jag försöka hitta svenska matvaror i butiken... men som tyvärr inte alltid är så lätt..