Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor med förvridna tår...  (läst 2173 gånger)

Angel

  • Gäst
Hönor med förvridna tår...
« skrivet: 13 aug-05 kl 18:09 »
Är det någon här inne som vet om tårna på höns kan bli raka och fina igen?
Vi har utökat lite i vår hönsgård med ett gäng Blommehöns, Dvärgkochiner och Bohuslän-Dals Svarthöna (tror vi att det är) ... Men de stackarna som alla är runt 1 år har aldrig i sitt liv (vad vi misstänker ) suttit på en sittpinne + att de bara har traskat runt i skitigt och fuktigt underlag. Nästan alla har fotbölder, och några har som det ser ut nu början till kvalster på benen. Jag lider så med dom  :'(
Vi har klippt klorna på dom (Kochinerna kunde jag klippa av 1 cm per klo på och deras klor var "skruvade")
Vi har badat av benen på dom och smort in dom med fett. Och så kommer vi att fortsätta tills de mår bra igen. Men pga att de haft de som de har haft så har en del av dom fått "deformerade" tår. Kan dessa bli så pass bra igen så de ivf kan sitta på en sittpinne?
Egentligen skulle man inte ha betalt för att ta hönsen så illa som det såg ut, men vi tog bara djuren och gav han pengarna och räddade de liven från ett skitigt helsike... En av hönorna hade en klump av skit på sin ena tå som var ca 1 cm bred och 4 cm lång. Hon kunde inte gå och när vi väl fick av skiten genom att skala med en kniv och tvätta med ljummet vatten och lite såpa så vart hon så förvånad över att hon kunde gå normalt igen att hon halvt om halvt skuttade på ett ben och till andra hälften gick som vanligt. Prata om att hon var lycklig!
Då kanske ni förstår att de inte haft det så bra...

Tacksam för all hjälp om de förvridna tårna vi kan få .... Så de kan sitta på en pinne som vanliga höns...

Hönsmor

  • Gäst
Re:Hönor med förvridna tår...
« Svar #1 skrivet: 13 aug-05 kl 19:39 »
Åhh stackars höns :'(

Vilken tur att de kom till snälla människor:-)

Nej tyvärr tårna blir alldrig fina igen, skadorna är permanenta...

Jag har en höna med liknande bakgrund hennes fötter är helt deformerade av mycket svår benkvalster som det tog mig ett halv år att få bort.
men hon är så fin och glad nu och hon kan använda fötterna hur bra som helst.
Förutom att jag måste klippa hennes klor pg av att tårna är så sneda att klorna inte slits....

Du borde anmäla den jäveln som behandlat stackars djur så illa!!!!

MVH
Johanna

Angel

  • Gäst
Re:Hönor med förvridna tår...
« Svar #2 skrivet: 13 aug-05 kl 19:50 »
Fasen! Hade hoppats att det skulle kanske gå att deras tår skulle bli bra igen .... men men ... de får väl tyvärr lära sig att leva med det då... Hårt men krasst...

Jag ska fortsätta att sköta om deras ben. Jag ger mig inte i första taget inte... Har precis varit ute och gett dom lite rårivet äpple :) Det var passande! Åt som de aldrig hade sett mat innan. Vår ena lilla Kochin gick lös på hönsfodret de fick innan så han höll på att spricka :D
Så det ska säkert bli riktiga hönor av dom igen :)

Jag vet att man borde anmäla men vi misstänker att säljaren redan har haft ögonen på sig. Och för oss är det gott nog att hönorna nu har fått det bra...

Tack för ditt svar

Mvh
Angel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser