Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lugn, bra värpare, dålig flygare; erfarenheter???  (läst 2444 gånger)

malinsandberg

• Skåne
lugn, bra värpare, dålig flygare; erfarenheter???
« skrivet: 10 sep-08 kl 22:35 »
Hej!
Läser massor om höns, här och i böcker, och håller på att göra klart hönshus. Men, vilken sorts höns ska jag ha?
Är ute efter en tålig, tung ras som värper bra, helst även på vintern, och som är lätt att hålla inhägnad.
Jag ska/får inte ha mer än fem höns, och ingen tupp, så detta är verkligen på hobbynivå.
Två raser har jag kommit fram till genom min läsning som bra val: Plymouth Rock och Wyandotte.
Men jag har även andra favoriter som jag gärna vill höra om er erfarenhet ifrån, nämligen: Orpington, New Hampshire, Maran, Rhode Island Red, Australorps och Barnevelder. Vad tycker ni?
Tåliga?
Bra äggläggare?
Dåliga flygare? (mitt önskemål)
Lugna/lätta att få tama?
Jag är också mycket intresserad av att veta om man kan se dessa höns i verkligheten någonstans, om någon har unghöns att sälja eller visa. Jag bor i sydvästra Skåne.
/Malin
malinsandberg

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: lugn, bra värpare, dålig flygare; erfarenheter???
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 22:41 »
Av de du nämner har jag plymouth rock och australorp, ingen av dem flyger speciellt bra, men plymouth rocken är nog sämst. Sen tror jag hönorna iofs flyger bättre än tupparna, mina australorphönor kommer upp på de högre pinnarna, det har tupparna svårt för, de blir ju så himla stora. Plymouth rock har jag bara tuppar, du hade fått en gratis om du fått ha tupp...

Det är säkert olika mellan individer, men mina australorp är lugna, försiktiga men lite 'rädda' kommer inte fram till mig i första taget, där är plymouth rockisarna mycket trevligare. Lugna är de annars också.

Äggläggningen vet jag inte mer om än jag har hört att australorpen ska vara bra, mina tjugoveckorshönor har inte börjat än.

Australorpen är dessutom oerhört vackra att se på, fjädrarna skiftar i smaragdgrönt och purpur, mycket stiligt! Det finns en grå variant också, har en sån tupp, mycket fina de också!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

prince

« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 22:50 »
Jag har lite olika.. Har just fått hem fantastiska faveroller och en urvacker brahma.. men, vill du ha mkt ägg så finns det värphöns.. De kan man köpa som kycklingar alt unghöns, dvs de har EJ varit i någon ägg industri. De väper massor, är snälla och lugna och  flyger aldrig..  har även såna om du vill titta på sådana ! Bor i mellersta skåne..

malinsandberg

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 23:36 »
Hej Prince!
Har läst en massa inlägg om dina Dercohöns, och de verkar ju vara hur bra som helst fastän de inte är "rashöns".  Om några veckor är förhoppningsvis mitt hönshus klart, och jag skulle gärna vilja titta på dina höns i verkligheten och prata hönsskötsel, om du inte bor alltför långt bort!
Jag finns i Anderslöv, har ingen erfarenhet alls av sådana här forum, men vill du så kan du maila mig på: malin@bramassage.nu
malinsandberg

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 08:47 »
Är ute efter en tålig, tung ras som värper bra, helst även på vintern, och som är lätt att hålla inhägnad.
Jag ska/får inte ha mer än fem höns, och ingen tupp, så detta är verkligen på hobbynivå.
Två raser har jag kommit fram till genom min läsning som bra val: Plymouth Rock och Wyandotte.
Men jag har även andra favoriter som jag gärna vill höra om er erfarenhet ifrån, nämligen: Orpington, New Hampshire, Maran, Rhode Island Red, Australorps och Barnevelder. Vad tycker ni?
Tåliga?
Bra äggläggare?
Dåliga flygare? (mitt önskemål)
Lugna/lätta att få tama?

Min Brahma har i princip lagt ett ägg om dan sen hon började värpa i våras.  :)
Hon är lugn, trevlig, handtam, flyger inte, skulle gå att ha instängd med ett mycket lågt staket. Rekommenderas mycket varmt!

Dvärgwyandotte har jag - det är ju bara storlek som skall skilja mot de stora wyandotterna. De är mycket snygga. De är skyggare och mer "opersonliga" än mina övriga höns, värper varannan dag när de INTE ruvar, vilket de vill göra OFTA. Inga ägg då alltså. Flyger inte så bra, men är snabba.

De Maraner jag har/haft är uppfödda "för hand" från ägg/kyckling och ändå i spattigaste laget. Inte kontaktsökande för 5 öre. Flyger mycket bra!

Australorp har jag bara haft en - som visade sig vara en tupp och fick flytta, men han var supertrevlig, lugn utan att vara sävlig, och nyfiken som sjutton. Kom fram och hälsade och tittade i mina fickor osv. Men han flög obehindrat upp på stegar, sittpinnar mm.

De andra raserna du har på listan har jag inte testat :-)
Men lohmannkorsningar som jag fött upp från ägg är supertrevliga, och även rasrena sådana hör jag mycket gott om. Vill du ha riktigt mycket ägg kanske det inte är så dumt att satsa på en flock sådana.

Vill du få riktigt tama hönor kanske du bör satsa på att kläcka fram dem själv. Det tar längre tid till äggen då iofs...  ;)

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 08:52 »
brahma passar väl in på din beskrivning. jag har dom både i dvärg och stor
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 09:17 »
Ska du ha höns som värper på vintern är det värphybrider du ska ha.
Rashönsen brukar rugga då...

RIR, New Hampshire och Australorp är tunga raser som lägger mycket ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 09:44 »
Jag måste bara gå in och försvara dvärg Wyandotter. Hur den stora är vet jag inget om men mina wyandotter är dem trevligaste hönsen jag mött. Mina kommer alltid fram och "småpratar" och käkar ur handen.
Maranen är lite skyggare, kan jag hålla med om men mina hönor låter sig ändå klappas om man tar det lugnt.
Annars är Araucanan väldigt social tycker jag och Isbar oxå för den delen, men det är ju inga tunga raser och visst kan de flyga om de vill det. Dock får jag ett ägg om dagen (i stort sett) från både Araucana och Maran och defintivt från Wyandotten, nackdelen är väl i så falla att Wyandotten gärna vill ruva. Men visst under ruggning får man ju klara sig utan ägg.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser