Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis symönster???  (läst 37374 gånger)

marian

Gratis symönster???
« skrivet: 10 sep-08 kl 20:27 »
Finns det såna att ladda ner nånstans?

Jag har kikat runt men alla verkar kosta pengar. Hittade inga på biblioteket heller.

Alla tips välkomnas!

Ulltuss

SV: Gratis symönster???
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 20:57 »
Vad är det för ett bibliotek som inte har en enda bok om klädsömnad  ??? Jag är förvånad. På "mina" bibliotek finns bland annat "Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr" av Anita Gunnars. Det var ett tag sen jag tittade i den men om det inte finns fullstora mönster med i böckerna så kan man relativt lätt överföra dem till ett större papper. Hur som helst, om ditt bibliotek saknar böcker med mönster så be att de lånar in från något annat bibliotek. En del bibliotek brukar även ha tidskriften "Allt om handarbete" till utlån och där har du definitivt mönster.
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 00:40 »
http://www.burdastyle.com finns det en del gratismönster.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 23:17 »
Bebiskläder, någonstans på nätet?
Kaninuppfödare och pelargontant.

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 16:42 »
Ulltuss, den boken ska genast sökas upp, precis min melodi. Annars FICK jag en bok på biblioteket som hade blivit alldeles för otrendig som påminner om det ämnet, den heter Väva kläder av Brones.

Det brukar ju finnas en hel del handarbetsböcker och om klädsömnad med mönster man kan kopiera i som bilaga. Sen kan man ju ofta låna en del sådana tidningar på bibblan. Burda och så.

mossgrön

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 09:45 »
De flesta bibliotek har sin katalog på nätet, t.ex. http://malmo.stadsbibliotek.org/. Gör en sökning på t.ex. "sömnad" eller "sy kläder" och se vad som finns.

På bibblan kan du dessutom låna hela årgångar av "Burda" och "Allt om handarbete".

Kan även tipsa om "Mönster och konstruktioner för damkläder" om man vill rita egna mönster (basmönster finns i boken). Finns också att låna på bibblan!  ;D

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 10:15 »
Det bästa sättet, om ni inte orkar googla och leta och leta och leta, det är nog att läsa bloggar i ämnet.
Jag har hittat många stick- och sysidor på detta sätt. Senast hittade jag en sida med ett gulligt "pass-skydd" (som jag definitivt inte behöver), men det är ändå roligt att se vad alla kreativa människor pysslar med där ute i cybervärlden!

ianitor

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 22:27 »
http://www.craftster.org/

Allt är på engelska, men det är ett stort forum och det mesta finns om man vill gräva lite... medlemmarna brukar diskutera väldigt ingående hur de gjort sina olika verk, jag har lånat mönster därifrån förrut med genomgående goda resultat.  :) Ofta finns bilder, egenritade förklaringar och skriftlig beskrivning.
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #8 skrivet: 18 sep-08 kl 07:57 »
http://www.craftster.org/

Allt är på engelska, men det är ett stort forum och det mesta finns om man vill gräva lite... medlemmarna brukar diskutera väldigt ingående hur de gjort sina olika verk, jag har lånat mönster därifrån förrut med genomgående goda resultat.  :) Ofta finns bilder, egenritade förklaringar och skriftlig beskrivning.

Snyggt!

Inte gratis, men bra är Ottobre. Kanske kan du hitta den på biblioteket?
Själv är jag så förtjust i vissa nummer att jag vill äga dem. :-[

ianitor

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 sep-08 kl 09:16 »
inte heller gratis, men ganska bra mönster - shoponion.com. Jag VET att dom har en egen hemsida på norska eller danska, där man får se mycket bättre bilder på både färdigt plagg och mönstret... men jag hittar inte den sidan.  :-\
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Alore

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 13:06 »
Burdastyle är ett open source-mönster-biblitotek! Vissa mönster är helt klart bättre än andra, men de flesta funkar bra att klura ut!

http://www.burdastyle.com/

Saturnina

« Svar #11 skrivet: 04 nov-08 kl 20:56 »
Finns lite begagnade symönster på www.tuvstarr.se som annars säljer vintage kläder.  8)

lauralisa

• -
« Svar #12 skrivet: 26 nov-08 kl 23:41 »
Jag har beställt mönster från USA (McCalls stitch and save tror jag de hette) för ett par år sen. De mönster som kostar kanske 120 kr i sverige kostar kanske 5-10 dollar styck. De har även en stooor avdelning med mönster för $1.99 styck! Portot till Sverige var, vad jag minns, $5. Jag beställde två mönster för motsvarande 60 kr, inklusive porto. De kom fram inom en vecka.
Något att titta på kanske? Inte gratis då, men riktigt bra mönster, med rediga instruktioner på engelska.

http://www.mccall.com
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 14:19 »
Hej!
Vad är det för mönster du är ute efter? Jag har en HEL DEL mönster, som jag skulle kunna kopiera åt dig, det är Burda mönster. Det är för modell större, men de går från strl 42 tror jag och det är allt möjligt, klänningar, kavajer, kjolar, byxor ja allt.

Du kan antingen mejla mig eller så skriver du här vad det du är intresserad utav.

Ha det så bra!
Varma hälsningar
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-08 kl 15:21 »
På tal om mönster.
Kommer ihåg att en kompis sydde byxor som bara syddes ihop
på insidan och mitt fram.
Gummiband i midjan.
Var jättesnygga.
Någon som vet vad jag menar.
Hedemorahöns

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 17:17 »
Jag har ett sådant mönster, men jag vet ju inte om det är rätt storlek. Min syrra sydde snygga leggings och mjukisbrallor till mig av det mönstret!

Hade dem jättelänge!

Hör av er om ni vill ha en kopia!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #16 skrivet: 12 dec-08 kl 17:43 »
På tal om mönster.
Gummiband i midjan.
Var jättesnygga.

Jajamensan! Jag har ett sånt mönster :) Jättelätt att sy och faktiskt väldigt bra passform.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

mossberg

• Dalarna
    • Lilla Gryn
« Svar #17 skrivet: 14 feb-09 kl 22:13 »
På tal om mönster.
Gummiband i midjan.
Var jättesnygga.

Ja, det är det absolut enklaste sättet att sy ett par mjuka byxor. Jag brukar ha muddväv i midjan och nertill också :).

muumi

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 15 nov-11 kl 15:13 »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 16 nov-11 kl 17:32 »
 ;D vad glad jag blev när jag läste humlemidja ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser