Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla snabbt svar!!!  (läst 2802 gånger)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
Snälla snabbt svar!!!
« skrivet: 10 sep-08 kl 12:44 »
hej håller på å spikar... Hönsen kommer snart. Bråttom....

Skall ha ca 10-15 höns. Vill bygga en utgång för dem som är skydd för vind åxå. Dvs ett litet "förmak". Hur stor skall Öppningen ut vara. Vill ju inte ha för stor å inte för litet.
Snälla hittar inte nån information om detta någon stans.
Tack!
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

johe71

SV: Snälla snabbt svar!!!
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 13:33 »
Hur stor skall Öppningen ut vara.

enligt de lagar och regler som finns just nu
"Öppningar till utomhusytorna
Höjd 0,35, Bredd 0,40 m "

sedan finns tillägget "dock minst 2,0 m totalt per 1 000 höns "... men har du inte mer än 200 höns så räcker det med 40cm... har du mer än 350 höns så måste det dessutom finnas mer än en öppning och dessa ska vara utspridda utefter hela byggnadens längd.

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 13:45 »
Japp, håller med föregående. Ca 40*40 cm blir bra.. Det hade jag till mina, men fick ta bort det tillfälligt då hönsen envisades med att lägga sig där för natten och INTE gå in i huset..ska upp igen för och se vad som händer.. man vill ju inte ha en massa snö och regn in i huset sen i vinter...huga..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 14:20 »
 :)Hejsan! Jag är på jakt efter en " köldridå" det är tjocka plastremsor hänger på skena, som man kan ha bakom dörren och luckan (jag har luckan i dörren) Såg att det fanns till hundhus som då var litet, men kan gå att ha bara "bakom luckan. Men min dörr är så litet så bara portot och transporten skulle bli dyrare än produkten. ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 14:40 »
Gör en egen köldridå av en gammal trasmatta och/eller en tjock filt som du klipper i remsor. Funkar lika bra ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 14:49 »
Vilken bra idee :o Det ska jag testa. Men förstår hönsen att dom kan gå igenom ??? det blir  inte så att dom vägrar gå ut eller in?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 10 sep-08 kl 14:50 »
Fungerar verkligen köldridå för höns? Lär de sig att gå in och ut... Känner mig tveksam..  :-\ Fast det hade varit bra! Någon som provat!?

Köldridå i småbit kan beställas hos lantmännen!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 16:29 »
Åkej... men skulle det inte vara bättre att göra en öppning som är 35 bred å 40 hög?
Eller e det förbjudet??
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

johe71

« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 16:41 »
Eller e det förbjudet??

ska man följa reglerna i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5 (även kallad L100) så står det "Höjd 0,35, Bredd 0,40 m" (det är minimimått, man får givetvis göra dem större)... men vill du följa alla regler så ska bredden vara minst 40cm

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 17:32 »
Ja, ja, jag får väl göra så då...
Tycker bara att det blir en så stor öppning... Det blir ju lite "vindigt" inne för dem då...  Tänkte se till att deras rastgård är väääldigt säker. (På alla tänkbara sätt säkert)  Sen är tanken att öppningen alltid skulle vara öppen så att de kan gå in å ut när de vill. När vi e hemma å tycker att det funkar så får de ju gå ut fritt även utanför rastgården. Men på kvällarna stänger jag rastgården om dem.
Tror ni det funkar?  ???
Anna

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 19:34 »
Om ni inte har grannar nära som stör sig på tuppens galande så går det säkert bra. Skulle nog stänga luckan när temperaturen letar sig under 0 ialla fall.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #11 skrivet: 10 sep-08 kl 20:21 »
Om ni inte har grannar nära som stör sig på tuppens galande så går det säkert bra. Skulle nog stänga luckan när temperaturen letar sig under 0 ialla fall.

Jo, vi har grannar. Bor nära byn... Men en kompis till mig säger att hennes tupp galer när han inte blir utsläppt...?

Får väl se hur det blir...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 21:19 »
Jo, vi har grannar. Bor nära byn... Men en kompis till mig säger att hennes tupp galer när han inte blir utsläppt...?

Får väl se hur det blir...

...å han galer inte efter att han blivit utsläppt! :o Var hittar jag sådana tuppar? Nä skämt och sido...klart han galer det gör min som in i bomben på morgonen men han får gala inne en stund till jag släpper ut honom kl 8. Grannar kan klaga om han galer före 7 så...på helgerna får de stanna inne till 9. Lycka till! :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

ElinHolm

« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 21:32 »
klart han galer det gör min som in i bomben på morgonen men han får gala inne en stund till jag släpper ut honom kl 8. Grannar kan klaga om han galer före 7 så...på helgerna får de stanna inne till 9. Lycka till! :)

Mina (äldre) grannar blev överförtjusta när vi skaffade höns och tupp. Hon kan nästan inte sluta prata om hur mysigt och lantligt hon tycker att det är med en (lagom) galande tupp.
Så det känns såklart skönt, jag tycker att alla borde tycka om lite sött galande då och då =)

Elin
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 10 sep-08 kl 22:27 »
Ja, ja, jag får väl göra så då...
Tycker bara att det blir en så stor öppning... Det blir ju lite "vindigt" inne för dem då...  Tänkte se till att deras rastgård är väääldigt säker. (På alla tänkbara sätt säkert)  Sen är tanken att öppningen alltid skulle vara öppen så att de kan gå in å ut när de vill. När vi e hemma å tycker att det funkar så får de ju gå ut fritt även utanför rastgården. Men på kvällarna stänger jag rastgården om dem.
Tror ni det funkar?  ???
Anna

Jag skulle nog rekommendera en slags lucka för öppningen som man kan hålla stängd på nätterna. Dels håller det värmen inne när det är kallt ute (tänk på hur kallt det blir om dörren står öppen mitt i vintern) dels kommer inte tuppen ut och gal förrän ni bestämmer det. Under det ljusa halvåret tycker iaf mina tuppar att halv fem eller så är en bra tid att börja gala på... det tycker inte jag... Är hönshuset isolerat och dörrar stängda hörs de inte så långt om de sitter inomhus och gal, våra hörs inte in i vårt hus när de galer inne i hönshuset, däremot hörs de in om de är ute.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 sep-08 kl 19:47 »
Under det ljusa halvåret tycker iaf mina tuppar att halv fem eller så är en bra tid att börja gala på... det tycker inte jag... Är hönshuset isolerat och dörrar stängda hörs de inte så långt om de sitter inomhus och gal, våra hörs inte in i vårt hus när de galer inne i hönshuset, däremot hörs de in om de är ute.

Sicken sjusovare du har! Min börjar vid fyra och kan sätta igång även mitt i mörkaste natten på vintern! ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser