Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maximal ålder på tackor  (läst 15012 gånger)

ulfg

Maximal ålder på tackor
« skrivet: 09 sep-08 kl 21:12 »
Hej,
vad är normal, förväntad livslängd på en tacka  och en bagge som är friska och i normalkondition? Skillnader raser emellan? Jag har gutefår. När börjar en bagge och en tacka bli mer än medelålders?

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Taggis

• vänner
SV: Maximal ålder på tackor
« Svar #1 skrivet: 09 sep-08 kl 21:39 »
Det finns en tråd om detta ,gå in & sök på "gamla tackor" så hittar du
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 21:57 »
« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 10:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 22:02 »
Tack, taggis för tips om tidigare diskussion. Gav en del svar på min fråga.

Mvh, Jonas

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 22:31 »
Min 9-åriga gutetacka lammade i år utan problem o är i bra hull.. hon ska betäckas i år oxå.. jag fortsätter så länge hon mår bra..

Min äldsta gutebagge är 8år och ska få betäcka i år oxå.. ska dock sätta in han son som avbytare efter några veckor för att vara säker..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 07:06 »
Hade en 10-årig finullstacka förra året som fick två stora lamm. Hur pigg som helst. Nu har hon flyttat till en ny besättning med sina kompisar och lever än. Året innan fick hon 3 lamm som hon födde upp utan hjälp.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 10 sep-08 kl 15:43 »
Hej,
kul att höra vad gamla får kan bli. En fråga: har inga av era gamla får problem med sina klövar pga sin relativt höga ålder?

Mvh, Jonas

Birgit

« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 16:07 »
Sen vi gick över till utevistelse året runt har vi inte behövt verka en klöv ;) Dock får fåren gå på rätt stora marker på vinterhalvåret.
Vi kollar klövarna ändå vid klippning om någon undrade ???

hustran

« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 16:34 »
Vi hade en finullstacka som var fantastisk. 2-3 lamm per år och en härlig mamma. När hon närmaste sig 11- 12 års åldern blev hon inte dräktig längre och slaktades hemma. Problemen med väldigt fertila får tror jag att de blir lite "uttänjda", magarna hänger och vi hade också problem med "falla på rygg " syndromet. Mår de fint "ser glada ut" osv. så behåll dem.......om ni har råd. Det är väl skillnad på väldigt stora besättningar men "hemma omkring" så kan nog en gammal tacka fylla en fin funktion, familjemässigt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 17:58 »
Jag har inga problem med klövarna på de äldre gutarna.. de äldsta är då 8 o 9år..

Shropshire vet jag inte än för jag har inga som är äldre än 3år ännu.. men jag kan ju säga att gutarna har överlag bättre klövar än dom..
Men jag förmodar att det kan bero på att shropparna är tyngre.. köpte även några shroppar som inte blivit verkade ordentligt innan så de har jag fått jobba lite extra med för att få ordning på.. verkat ofta o lite i taget..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 19:54 »
Hustran, nu undrar jag ...vad är "-falla på rygg" syndromet ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

hustran

« Svar #11 skrivet: 10 sep-08 kl 23:19 »
Kanske pinsamt att berätta men, vi hittade eller snarade  hörde rop på hjälp från ngt. får. jodå, en tacka låg på rygg ca.1km. hemifrån. Det var bara att vända henne och se tillatt hon fungerade som hon skulle......massor av bajs fanns omkring och vi trodde aldrig hon skulle bli sig själv igen, men hon funkade . Det hände flera ggr. sedan på sommaren. Vi var nog alleta som hörde henne och allt gick bra. Dessutom fick vi "alarm" från en vänlig själ som sett ett får ligga dött på åkern en dag. Störtade iväg och fann en tacka på rygg i ett 2 år gammalt traktorspår mitt på åkern?????. hon hade helt sonika tippat runt och kom inte upp. Man blir förvånad i bland. Därav "falla på rygg syndromet". Hoppas ni slipper.  ;D

Birgit

« Svar #12 skrivet: 11 sep-08 kl 07:01 »
Hustran, det var ju detta jag berättat om i flera trådar förut! "Falla på rygg" syndromet! Vad jag märkte på finullen, var att de som hade bredast bogar, var de som var i farozonen. De smala, som i riksbedömningen betäcknades som "knipta" hade inte problem alls.
Ska man rädda dem får de inte ligga förlänge. Vet att vi klarat en som legat "för" länge. Vi fick gå och stötta henne i timmat för hon ramlade i deligen annars. Hon var också helt sned, hela magen stod ut på ena sidan. Hon klarade sig, men det tog några dagar innan hon var "normal" igen.
Precis som hustran, så krävdes inga stora gropar för att fenomenet skulle uppstå. Eller som min man sa: " de är inte terrän-gående". Det hände även icke-dräktiga tackor.
Tog upp detta ett antal gånger, då jag satt i finullsstyrelsen, men alla viftade bort det med att jag hade konstiga får. Fick reda på av andra medlemmar att problemet var ganska utbrett >:(

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 11 sep-08 kl 16:03 »
Vi fick avliva Annelie innan hon lammade i våras, då var hon 15. Innan dess hade hon lammat felfritt, ett par lamm per år. Hon var ett Gotlandsfår. Hon fick en skada i ett ben som inte ville läka.

Vår äldsta just nu, Bella, finull,  har fött 3 fina lamm varje år fram till i våras. Hon är 11 men ska få stryka på foten nu. Hon har nämligen haft juverinflamation i en spene. Det blir lite knepigt att få att räcka till tre.

Vi har flera som är 7-8 år och är i full produktion.

Med andra ord, är de bara friska, fina och har tänderna i behåll så de kan äta kan de nog hålla på rätt länge. Det finns dock smittor som sägs drabba äldre djur lättare.

Det finns de som konsekvent avvecklar tackor vid 5-6 års ålder. Det är jag både lite för snål och blödig för. Det känns faktiskt som det är de gamla "tanterna" som håller ihop gruppen och är lite av mentorer. Med åren blir de kära individer, familjemedlemmar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 11 sep-08 kl 20:38 »
Instämmer helt Fåraherden  ;D ;D ;D

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 10:00 »
Instämmer helt Fåraherden  ;D ;D ;D
Här får man nog skilja på bevarande besättningar och producerande besättningar...
Och då menar jag egentligen inte bara "Storproducenter" utan de flesta som har ett mål med sín fåravel (utom att just bevara en ras).
 Jag tycker inte en nyrekrytering från den egna besättningen på 15-20% är så där väldigt konstig... Om man alltså har gjort framsteg med sin avel som gör att man istället för att slakta alla tacklamm gör sin besättning ännu bättre genom att byta de 15-20 % sämsta tackorna mot de 15-20% bästa tacklammen varje år. Räknar man dessutom bort nån tacka varje år som det kan vara rent "sjukliga" fel på tex juverinflammation eller dåliga klövar så är inte nyrekryteringen alls speciellt hög...
Så det är ju inte en fråga om att man måste slakta alla som är 5-6 år för att dom är utslitna pga hög produktion utan man kanske har 15 nya tacklamm med ännu bättre modersegenskaper eller finare ull/pälsskinn. Och för det mesta är ju utrymmet för besättningen begränsat och då kan man inte spara allt. Även om de flesta fårägare säkert har nåt enstaka "sentimentalitetsfår".
 För övrigt tror jag det är tänderna som sätter stopp för ett värdigt fårliv till slut (om det inte hänt något annat innan). detta är i alla fall vad som gänder med gamla rådjur som lever helt ijagade på en ö i närheten. Till slut svälter dom ihjäl för att dom inte får i sig mat (och dom får garanterat inget kraftfoder).
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #16 skrivet: 12 sep-08 kl 11:16 »
Har vi pratat %? Det är väl helt klart att man slår ut tackor med fel på ??? Tror inte någon sagt nåt annat. Däremot kan man behålla tackorna länge om man känner för det. Är inte helt säker på att lönsamheten är högst om man väljer bort tackor på 5 - 6 år till förmån för ungtackor. Långa generationsväxlingar visar ju hållbarhet hos djuren också. En tacka är heller knappast förbrukad vid denna ålder och om så är fallet, har vi nog hamnat fel: holstein nivå!
Just den åldern på tackor är väl den bästa ??? De är stabila och har en social placering i flocken. Livserfarenhet osv.
Sedan kan man likaväl, som att vissa har kastrerade baggar, eller sparar någon snäll gammelbagge, för att underlätta när bagglammen plockas bort, använda gammla tackor som flockinstruktör till tacklammen. Många (proffessionella) plockar ju bort dessa för att särutfodra dem på hösten.
Har man får på hobbynivå, gör man ju som man känner är trevligast. Oftast låter man äldre djur gå kvar så länge de är friska alltså!
Jag ser inga motsättningar i detta och har inte uppfattat det hos varken trådskaparen eller andra inlägg.
Fattar inte heller varför vi ska skilja på begreppen du skrev Charlotte? Bevarandebesättningar kan också vara lönsamma. De har oftast inte samma kostnader runt fårhållandet som "proffsen" har i nybyggda stall, nya maskiner osv.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 12 sep-08 kl 11:31 »
 Slaktar man tackor som är 5-6 år blir rekryteringsprocenten 15-20.
I en PRODUKTIONSbesättning strävar man ofta mot ett mål som tex bättre lock och jämnare färg på pälsskinnen, eller bättre köttansättning/snabbare tillväxt hos köttfåren eller vad man nu vill ändra på i sin besättning.
Därför är det väl inte SÅ konstigt om jag tex varje år köper in en ny bagge med de egenskaper jag vill ha får 15-20 stycken tacklamm (i en 100 tackorsbesättning så slipper jag använda procenten) som bättre når upp till mina avelsmål än vad de tackor jag började med gör? Därför tyckte jag inte att det var så konstigt som Fåraherden (och du instämde i) att man faktiskt inte hade kvar så värst många tackor som var över 5-6 år...
Jag försökte förklara att det förmodligen inte berodde på att någon tycker att tackor över 5-6 år är utslitna och inte lönsamma. Är dom riktigt fina kanske dom kan säljas till liv till nån nystartare?
Det är förmodligen så att om en 5-6 årstacka var helt pigg och frisk OCH låg över medel i besättningen gällande  vilka egenskaper man nu avlar på så blev hon förmodligen kvar. Men om man lyckats i sitt avelsarbete så borde man ha gått framåt efter 5-6 år.
 I en BEVARANDEbesättning däremot FÅR man INTE avla mot något mål annat än att bevara den genetiska bredden. Jag anser i alla fall att det är en STOR skillnad på avelsmålen. Därför är det förmodligen vanligare att tackor blir kvar längre, det spelar ju i alla fall ingen roll för resultatet i besättningen.
Att det är någon ekonomisk skillnad på de olika sätten att avla får på, det har inte jag tagit upp i alla fall ???
                                        Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 11:56 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #18 skrivet: 12 sep-08 kl 11:55 »
Ursäkta om  mina språkkunskaper är begränsade, men vad jag instämde i var ju att han var för snål och blödig för att byta ut tackorna vid 5 - 6 års ålder 8)
Vad man har för mål hör väl inte hit ???
Man kan ha 300 gutetackor (t.ex) som lammar i april/maj. Släpps på bra beten så snart lammningen är över, går där hela sommaren, kommer hem på hösten med slaktfärdiga lamm. Vad är olönsamt? Minimalt arbete, minimala kostnader, inget kraftfoder osv. En klassning som ger normalbetalning (inga magra kräk alltså)! 20 - 25 kg slaktvikt.
Jag känner en sån. Är inte där själv än, men på väg! Det skulle vara oproffessionellt då? Dessutom bevarar personen en enorm mångfald av djur. Har en naturlig rekrytering som varierar år från år, lång livslängd på djuren.

Ursäkta igen Charlotte, men jag förstår inte dina resonemang ???

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 12 sep-08 kl 12:02 »
Ursäkta igen Charlotte, men jag förstår inte dina resonemang ???
Jag kan bara säga detsamma.
Läs inlägget igen.
VAR har jag skrivit att Gutefår eller NÅGON annan ras är mindre lönsam??? Eller något sätt att hålla får är oproffessionellt???
Skäll gärna under rätt träd ;)
Jag förklarade bara varför det är vanligt i en besättning med ett visst produktionsmål att man byter avelstackor oftare eftersom man vill utveckla fåren åt något håll!
 Däremot undrar jag om det är rätt i bevarandesynpunkt att avla mot större lamm? Eller är det inte lika strikt med Gutarna som med Allmogefårens bevarandearbete? Jag trodde inte man fick "utveckla" dom? Eller är alla Gutelamm rent av redan i "rätt" klassning för det mesta så man inte behöver utveckla rasen för att uppnå det målet?
                                             Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 12:56 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser