Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med djur  (läst 7782 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Ni med djur
« Svar #40 skrivet: 03 okt-08 kl 15:47 »
Jag har också hört talas om fall där den älskade hunden blivit svartsjuk när första barnet kommit, och har bitit barnet av ren svartsjuka.
Varför ska man utsätta ett nyfött barn för något såńt?
Efter första bitförsöket blir det självklart hunden som måste byta hem, inte barnet! :-\

Absolut, men många använder ju graviditeten som skäl till att lämna bort sina djur, då vet de ju ännu inte om det kommer fungera eller ej.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 03 okt-08 kl 16:14 »
OM någon skulle till att ens våga fråga mig om hundar katter undulater eller så,  så har jag lärt mig att säga NEJ!!!
För jag var sådan djurdumpningsstation ett tag, jättebehändigt när vänner och bekantas barn tröttnat på marsvinet/kaninen etc....
Men om jag vill ha något djur, tycker jag, då går jag och KÖPER mig ett nytt. Sådeså.
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 01 dec-08 kl 00:17 »
I dom nymockade boxarna är också jättemysigt att uträtta sina behov ::)
Ja, det är väl därför Du har mockat, Matte?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #43 skrivet: 02 dec-08 kl 06:20 »
Nu har vi tagit hand om ytterligare ett djur som inte kunde bo kvar.
Denna gången blev det en hamster.
Så nu har vi fem hamstrar igen!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 03 dec-08 kl 14:32 »
nu har ja inte läst tråden men jag skulle kunna ta emot djur men ingen kommer till lilla mig :-[  nu har ja bara bott här i 2 månader.... jag tar tacksamt emot djur,,,    som höns,, kaniner,, får,getter ankor mm mm gärna vovve också fast en snäll sådan... pma mig om ni har för många djur eller är alergiska eller annan orsak till att ni vill skänka bort djur..  ock ja,, jag är djur vän ;D tänkte göra min nya gård till en fristad för "oönskade djur"   

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #45 skrivet: 03 dec-08 kl 16:21 »
nu har ja inte läst tråden men jag skulle kunna ta emot djur men ingen kommer till lilla mig :-[  nu har ja bara bott här i 2 månader.... jag tar tacksamt emot djur,,,    som höns,, kaniner,, får,getter ankor mm mm gärna vovve också fast en snäll sådan... pma mig om ni har för många djur eller är alergiska eller annan orsak till att ni vill skänka bort djur..  ock ja,, jag är djur vän ;D tänkte göra min nya gård till en fristad för "oönskade djur"   

Var lugn du...De kommer, de kommer. Djuren alltså!
Bara någon lämnar in första djuret så sprids nog ryktet om din fristad för överbliva djur! Skulle tippa på att du till våren åtminstone har fått din första katt 8)

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 03 dec-08 kl 17:14 »
Var lugn du...De kommer, de kommer. Djuren alltså!
Bara någon lämnar in första djuret så sprids nog ryktet om din fristad för överbliva djur! Skulle tippa på att du till våren åtminstone har fått din första katt 8)
  jo katten har kommit redan ::) + höns,tupp hästar,, men vill ha fler djur..

maravilla

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 08 dec-08 kl 16:22 »
Jag är en av dessa onda djurdumpare  ;).
När jag och barnen flyttade från en stooor villa till en liiiiten trea så fick inte våran franska vädur plats  :(. Han bodde inte i bur utan var rumsren och van att vara lös i det då jättestora köket och hallen och fick ofta vara lös med oss ute på gården. I lgh så får det inte plats mer än köksbordet nu och vardagsrummet är också litet och där finns alla smaskiga sladdar. Så han fick flytta till en kanintjej (han är kastrerad) på landet där de bor i ett stort bås på vintern och i en stor utebur på sommaren och hösten. Vi saknar honom fortfarande men vi får åka och hälsa på honom ibland  :). Och för hans del var jag noga med att han inte skulle behöva sitta instängd i en bur hela dagarna och då minskade erbjudandena snabbt. Så det fick bli till en liten bondgård.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #48 skrivet: 08 dec-08 kl 18:02 »
Det är stor skillnad på att se till djurets bästa som du gjort eller bara köpa och "slänga bort" när man tröttnat eller hittat ett roligare djur!
Du tog ju ansvar och hittade ett lämpligare hem.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #49 skrivet: 08 dec-08 kl 18:14 »
Inte kan det kallas dumpning!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

BjörkåsGård

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 12 feb-09 kl 13:09 »
Det där med att inte längre ha tid för sina djur när man får barn köper jag inte. När jag hade ett barn bara hade jag dagen full. Sen fick jag ett barn till, ytterligare ett o så ett fjärde barn. Det är fortfarande bara 24 timmar per dygn men jag hinner ändå med det jag ska (någorlunda iaf)!  Jag gör mig ju inte av med mina äldre barn för att ha tid för det nya. Likaså är det med djuren. Visst, jag kanske inte hinner träna med hunden på samma sätt som förut, men den kan intergreras i den nya familjesituationen på annat sätt o få andra meningsfulla uppgifter. Allt handlar om vilja!

Nej, jag tror att graviditet faktiskt är ett legalt sätt för en del att göra sig av med djur de ledsnat på. Sen kan de skylla på tidsbrist, allergier eller smittorisker hur mycket de vill.
Kunde inte sagt det bättre själv!

Numera, utöver 2-barnsmamma, ägare till 3 hundar, 2 katter, en salig massa burfåglar, akvariefiskar,
1 kanin(sonens) 1 shettis och 5 får!
Och så vill guben ha nån get oxå.
Inga problem med heltidsarbete utöver det.
Folk är bortskämda och gnälliga om de skyller på graviditet, tycker jag!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 12 feb-09 kl 16:17 »
javisst, det gick ju förut också, varför skulle det vara annorlunda? en bondfamilj med 14 barn hade ändå en massa djur och hann allt ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 12 feb-09 kl 20:10 »
Håller med, vi har en hemmavarande 14 åring, samt 2 småttingar varannan helg på 3 och 5, vi arbetade tidigare heltid båda två men hann ändå med 40 kaniner, 8 katter, 5 hundar, 3 får och en flock marsvin.

Människan ÄR bortskämd numera  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 01 mar-09 kl 17:59 »
Jag har också hört talas om fall där den älskade hunden blivit svartsjuk när första barnet kommit, och har bitit barnet av ren svartsjuka.
Varför ska man utsätta ett nyfött barn för något såńt?
Efter första bitförsöket blir det självklart hunden som måste byta hem, inte barnet! :-\

Men visst måsta man ha förståelse för att det första barnets födelse är den största förändringen i livet!
Att få barn nr. 2 var ju nästan ingen skillnad, tycker jag. Barn nr.1 däremot, förändrade hela tillvaron.

Trots detta kan du naturligtvis sträcka på dig, du verkar ha mer kontroll över tillvaron än vad t.ex. jag har... :-[

Hört talas om ,,,, en myt ,, modern myt.
Och om en hund visar aggresivitet mot ett barn så ska den avlivas INTe omplaceras.

Min shäfer jag hade när mitt första barn föddes morrade och kröp mot väggarna när jag kom hem från bb.
jag trodde först att det var barnet han reagerade på men det visade sej att hyresvärden hade varit i min lägenhet och slagit hunden när jag var på bb .
Min make var hemma om nätterna med hunden och svågern gick ut med han 2ggr om dagen ,, vår son var sjuk så det tog 6dygn innan jag kom hem till min älskade shäfer .
Jag fick ta bort honom när bebisen var 4 mån .
Hans misshandel gav permanenta skador såsom epelepsi och andra stora problem.

Jag kan inte tycka att det är svårt att ha barn o djur ?? Hur menar man då?
Går man inte ändå ut med barnet i luften varje dag ?
Vi har alltid haft massa djur och har 3 barn .
 Min make hjälper aldrig till med varken barn eller djur .Jag har skött allt i alla år .
Han jobbar nog många timmar ändå  :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #54 skrivet: 03 mar-09 kl 17:42 »
Ojojoj, det där med graviditet och att folk inte skulle orka... PFFF...  :(

Min mamma driver ett hundpensionat... Förutom det har hon 3 hästar, 8 egna hundar, hönsen och fler djur att passa under dagarna... Hon har ingen hjälp av någon annan... Hon har dessutom min 2 åriga lillebror att passa hela dagarna (som nu är i trottsåldern   :-\ :-X) också som hon ska hinna med allt... Och hon klarar det!

Som ni kanske förstår så har ju hon haft det såhär ända sedan han låg i hennes mage till att han var nyfödd... (Pappan jobbade... Vet inte riktigt hur de gjorde upp med pappaledigheten... Inte värt att försöka komma på.  ::)) Och hon orkade. Hon har sagt själv att det jobbigaste är att ta hand om djuren... UNgen låg ju mest och sov när han var liten. Det är ju inte förrän nu som han börjar bli jobbig och ska springa iväg... Men ofta så hinner hon med grejorna medan han tar en lur. Under tiden hon var gravid ¨så var det eller tydligen inga problem alls.

Som någon annan skrev så tror även jag att det är bara något för folk att ha att skylla på...  :(
"Jag är gravid så nu måste jag göra mig av med det djuret... För det blir ju för mycket med det."
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #55 skrivet: 04 mar-09 kl 21:05 »

Det går inte att pm:a dej då du är inloggad som gäst och inte som medlem.
men skicka mej din mailadress så kan jag se till att många djur kommer till dej om du vill.
jag hjälper vanvårdade djur och avlivningshotade djur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

BjörkåsGård

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 07 mar-09 kl 00:59 »
En sak är säker - en hund som skulle till att bita en ny familjemedlem, särskilt en baby, har ingen bra ledare i husse eller matte.
Har haft hundar vid båda barnens födslar, inga problem what so ever.

Charlotte

• -
« Svar #57 skrivet: 07 mar-09 kl 09:21 »
Jag har också tagit emot många omplacerade djur under årens lopp. Är uppvuxen på gård som sköttes även när vi var små. Om allt flyter på som det ska så fungerar det bra.
  Men Ändå kan jag ha förståelse för att man kanske inte kan ha kvar sina djur vid olika händelser i livet, bla graviditeter och annat... Saker och ting förändras i livet och blir inte alltid som man tänkt sig.
 En graviditet kan ju innebära droppen som får bägaren att rinna över så att man kanske får inse att man inte har tid/råd med djuret?
 Vad man klarade och gjorde förr är en helt annan sak, man var alltid fler människor på gårdarna.
 Jag tycker helt klart att det är bättre att omplacera ett djur som man av någon anledning inte kan ha kvar. Vem tjänar på att man behåller ett djur bara för att visa sig duktig om man egentligen inte har tid eller lust? Inte djuret i alla fall.
 Jag har som sagt tagit emot djur och vet att för dom är det en mindre traumatisk upplevelse än vad det är för ägarna. Nej, fram för MER omplaceringar av djur där ägarna av någon anledning inte har tid eller ork längre!  Om något skulle hända så att jag inte längre kunde ge mina djur det liv dom förtjänar så skulle jag omplacera dom till rätt hem eller avliva i allra värsta fall.   
   Jag har själv varit i den sitsen en gång, kärleken gjorde att jag var på väg bort utan möjlighet att skaffa ny gård på länge utan jag hade fått bo i lägenhet. Detta hade inneburit att de enda djur jag kunde behålla hade varit hundarna. Jag var tom och kollade Brukshundsklubb med träningsmöjligheter osv men är väldigt osäker på om jag hade kunnat ge min Border Collie ett "riktigt" liv för en arbetande hund som är född och uppvuxen på gård...
 OM det nu hade blivit så hade jag antagligen låtit honom flytta till någon på landet trots att det antagligen hade slitit hjärtat ur kroppen på mig :'(   Han hade säkert klarat det bättre än jag eftersom han avgudar mig för att jag är den som hittar på roliga saker (för en BC är Roligt=Jobb), hade han fått komma till någon annan med jobb åt honom hade den personen blivit "Guden" i hans liv.         
 Drömmen vore väl om alla tänkte efter innan dom skaffade ett djur, men eftersom vi inte lever i en Drömvärld så är det bättre att omplacera än att behålla "bara för att". Och ibland hjälper det inte ens att tänka efter för vissa saker råder vi inte över.
                         Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 10:57 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
peterm, carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser