Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med djur  (läst 7783 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Ni med djur
« skrivet: 09 sep-08 kl 14:40 »
Blir ni också nån form av djurförmedlingsfirmor/dumpningsstationer i andras ögon?
En del människor verkar tro att ett djur mer eller mindre gör väl ingen skillnad, ni som har så mycket djur o bor på landet kan väl ta hand om min hund eller katt eller vad det nu är. Det ringde en kvinna för ett tag sen som ville omplacera en get, hon visste att vi har en massa djur o ville att geten skulle komma till nån som har tid med den. Tyckte det lät lite motsägelsefullt för hur mycket djur man än har, dygnet har bara 24 timmar, det är väl bättre att han kommer till nån som har lite djur, de har säkert mer tid. Nu hade hon sån tur att jag hade pratat med en om just getter (se förresten rymningshistorien inne på getforumet, samma get!) och hon ville ha honom men jag bara undrar hur folk tänker, tycker att ju mer djur vi håller desto fler ringer och undrar om vi kan ta emot ett djur till.  ::)

Har en bekant som driver kennel o hon sa en gång att det är helt med omplacering av äldre hundar, där borde ägaren ta sitt ansvar och avliva hunden ist. Jag höll inte med henne alls och kan väl fortfarande tycka att det kan vara värt ett försök, men ändå börjar jag faktiskt förstå vad hon menar...
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ni med djur
« Svar #1 skrivet: 09 sep-08 kl 15:04 »
*räcker upp en hand*

Senast för 2 veckor sen blev jag uppringd av en äldre, läspande man som hittat en kanin i sin trädgård och fått mitt nummer av tjejen i lanthandeln. Hon föder upp utställningskaniner och får dem slaktade/avlivade hos mig. Hon hade inte plats men hänvisade till mig "som har stor gård". Suck..kände mig lagom dum när jag kom körande med en stor skåpbil med 9 väggfasta burar bak i för 1 styck Black and tan kanin på knappt 3 kg.  ::)

Ingen gav sig tillkänna så nu ligger han i frysen. Det är risken om man "dumpar" kaniner hos mig.  :P
Nog för att vi har många djur men det innebär inte retoriskt att vi har tid och råd med alla andra hittedjur också.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 15:14 »
Känner även igen.. Men jag har hittils inte sett det som ett problem .. Får mest förfågringar typ "du som har så mycket djur.har du en xxx till vårat spektakel?"

Sen har det väl hänt att jag tagit hand om ett o annat överblivet djur också... Men vill jag inte ha djuret hänvisar jag till ett bättre alternativ.. DVS. om jag vet nån som vill ha eller hjälp till djurhimlen.. M
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 15:39 »
Jojemen!
Har också tagit emot diverse djur som folk tröttnat på eller inte kunnat ha kvar.
Det har hänt att jag sagt nej också.
Det går inte att ta emot alla djur som jag blivit tillfrågad om att ta hand om.
Har bara tagit dem som jag känner att jag vill ha och hinner med.
Undantag är den sista katten som jag fick då grannarna flyttade in på äldreboende, har ständigt lite dåligt samvete mot den lilla katten som mina äldre kattdamer inte accepterar. Men hon håller sig på sin front och vi pysslar med henne mycket.
Tog hand om henne bara för att jag tycker så mycket om detta gamla par och de ville så gärna att katten skulle bo hos mig, det gick inte att säga nej :-*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 17:02 »
Det jag har ont av är folk med attiyden "ni har ju ändå så många djur så ett till gör väl ingen större skillnad". Det indikerar att man inte är så noga med sitt djur, det är bara ett problem man behöver bli av med så snart som möjligt. Skulle jag behöva omplacera mitt djur skulle jag se till att det kom till ett hem där det bara finns några eller inget djur alls. Särskilt om djuret är vant vid att få all uppmärksamhet, det blir en jätteomställning.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 09 sep-08 kl 17:17 »
Kan bara instämma med dig humleblomster. Precis så låter det i mina öron också. Jag har efter mycket funderande omplacerat en hund i vintras men inte utan att jag fick den nya ägaren att skriva under på att hon skulle avliva den om hon inte kunde behålla den. 6 Månader senare rev den grannens får och då ringde hon för att höra om jag fortfarande stod fast vid avlivning. Absolut svarade jag och jag har inte sett nån annons, och tro mig jag har letat. Hunden var en av mina egna valpar så rasen är inte svår att spåra. Då hade hunden först sålts av mig, sen sålts av köparen till en kvinna i lägenhet, hunden hade aldrig varit i en lägenhet, sen dumpade köparen den genom att binda den i staketet mitt i natten, mitt i vintern hos den första köparen, då blev jag galen och körde och hämtade den. Behöll henne 4 månader tills jag hittade ett bra hem där hon kudne få springa fritt med andra hundkompisar, dessvärre blev frestelsen för grannens får för mycket. Så nu har hon äntligen ro i själen i alla fall.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustigern

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-08 kl 17:26 »
Jag har mest blivit tillfrågad om "du som är i djursvängen, känner du nån som kan tänka sig att ta över XX?", fast det kanske bara är jag som är blåögd och bara svarar på vad de frågar om. De kanske egentligen vill att jag ska ta hand om djuret ifråga. Jag har faktiskt inte ens reflekterat över det. Ibland är det inte dumt att vara lite korkad.  8)

/Anneli - blåögd?
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 09 sep-08 kl 17:33 »
Det verkar vara allmänt känt bland våra bekanta att det oftast "lönar sig" att fråga Svenssons i Bugared (oss ;)) om djur som skall avlivas/gå till slakt. 2 hästar, ett otal antal katter, kaniner, marsvin, hundar, höns etc. har fått ett sista hem här eller en fristad i väntan på en ny ägare, men nu har vi faktiskt börjat lära oss att säga nej.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

morellen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 sep-08 kl 21:45 »
redan när vi bodde i lägenhet så försökte folk pracka på mig djur... fast jag har mer förståelse för de som använder argumentet "du som tycker om djur". Fast jag försöker förhärda mitt hjärta så har det slunkit in en hittesköldpadda och en undulat (men den hade jag lovat redan för fem år sedan att jag skulle ta om det behövdes fodervärd o hon är ljuvlig...) Sambon morrar lite men nu blir det nog bara utedjur (med undantag för kompis till undulaten då  ;) )

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 22:29 »
Jag brukar på skämt kalla mig för "Kickis-kaninförmedling" ;D
Kan skryta med att ha hittat hem till både katter, kaniner, fölungar och hundar. 8)
känner man mycket djurfolk så blir det lätt så.
Till mitt egna hushåll skaffar jag av princip bara begagnade katter (fn. 2 st) och kaniner (fn. en), det finns så gott om "hemlösa" så jag kan klara mig bra utan att få uppleva kaninunge-/kattunge-månaderna.
Och Hundarna har av en händelse också råkat införskaffats som vuxna (dock genom nogsam planering, inget spontan-köp här inte!).'

Vilken tur att vi finns!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 08:21 »
Vi har mest lyckats "råkat" få ompl. hundar. Tycker det är skrämmande att så många inte "klarar" av sina hundar. Att det dessutom är många som köper hund enbart på utseende, utan att förstå vilken typ av hund de köper >:(
Det har inte varit hundarna som varit felet, utan ägarna och uppfödarna, som inte förklarat vad en sådan ras behöver (kräver) för att fungera.
Det värsta fallet var en pekingesetik, 5 år gammal, som var förbrukad i avel (väntade på avlivning). Hon hade aldrig fått röra sig naturligt, hade knappt några tänder kvar. Satt i en bur på 1 x 1 m. Där fanns mat/vatten, en liten dyna och plastgolv. Hade hon tur fick hon gå ut irastgården 1 gång i veckan. Var väldigt upprörd och skulle anmäla henne. Fick reda på att hon var anmäld ett antal gånger, men ingen kom åt henne, för hon följde regler för burstorlek osv. Rent och fint. Ca: 100 avelsdjur i små burar i rader i ett "fräscht" uthus.
Hunden blev 10 år och levde ett fritt och lyckligt liv, min mans blöta strumpor till trots ;D Hon hade ju aldrig fått träning i rumsrenhet! Tilläggas kan att jag fick "lösa" ut den förbrukade hunden för 2.500 sek >:(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 10 sep-08 kl 08:39 »
Min schäfer kommer från liknande förhållanden, instängd i en garderob för att hon slogs med deras utställnings grandis och det gick inte för sig. Den kunde ju få märke. De tog kullar varje löpning och den första när hon var 6 månader eftersom hon "ger vita schäfrar".  ::)
När jag tog hem henne hade hon 2,5cm långa naglar på alla fyra, käften full med tandsten och de första 3 dygnen satt hon tätt tryckt mot ytterdörren och skrek, jag har aldrig hört en hund låta så. Dessutom pep hon konstant, även om hon kissade, åt ,gick runt och luktade så pep hon, i bilen kastade hon sig i glasrutorna samtidigt som hon skrek och ylade hysteriskt. Dessutom snurrade hon runt i åttor och cirklar så snart man var i närheten. Hon var så understimulerad att hon såg ut att explodera när som helst.

Idag piper hon inte längre, hon kan sitta,ligga,gå fot, gå i  koppel, sitta fint när vi åker bil, jämrar lite men sitter still, hon drar vagn och apporterar och vallar får och kaniner. Övrig tid springer hon lös på 1500kvm tomt.

Blir helt galen när jag träffar på sånthär  >:(

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 10:57 »
Jag tycker det är ganska hemskt att läsa sida upp och sida ner på blocket med "två marsvin skänkes bort" eller "råttor med bur säljes billigt pga tidsbrist"
Kan man inte ens tänka ett par år framåt i tiden (råttor blir normalt två-tre år) utan drabbas av tidsbrist efter ett halvår, då borde man beläggas med djurförbud!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 11:07 »
I annonser på katter o hundar som folk ledsnat på står det ofta "gärna till hem på landet". Själva bor dom i stan. De anser alltså att ett djur har det bäst på landet, men varför skaffade de då sitt djur från första början? Inte konstigt att vi som bor på landet blir överösta av djur "som inte har det bra inne i stan".
Själv tycker jag ju att ett djur kan ha det jättebra inne i stan så länge djurägaren lägger tid och engagemang på sin vän.

tessiem

« Svar #14 skrivet: 14 sep-08 kl 16:17 »
Här har också ett otal omplaceringsdjur mellanlandat eller landat för gott.
Senast i raden är en katt..tyvärr har hon kissat inne här med så jag får väl kosta på katten en kastrering..
Innan dess var det Lennart en eldbukssalamander. Han kom i ett litet plastakvarium. Blödig som jag är har jag just köpt ett jättestort akvarium till den där menlösa lilla ödlan.. ::)

Innan tog jag emot marsvin/kaniner för omplacering och satan vad djur det droppade in! Folk blir lätt "allergiska" nuförtiden.. ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 15 sep-08 kl 06:38 »
Den som redan har djur kanske ska ägna smittrisken en tanke?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 15 sep-08 kl 11:24 »
Håller med om att folk blir väldigt lätt allergiska.
Bor oxå på gård och med jämna (eller ojämna) mellanrum så får man frågan om inte en katt eller nåt annat kan få bo här då ägaren har problem på nåt sätt med den.
Förstår heller inte varför, hade jag velat ha en katt till så hade jag väl köpt eller skaffat det själv. Alla djur kostar pengar men det verkar folk glömma bort, eller tror de kanske att "vi ute på gårdarna" har det väldigt bra ekonomiskt, så pass bra att vi inte vet var vi ska lägga alla pengar. Förutom på alla andras övergivna djur då.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 16 sep-08 kl 11:01 »
Håller med om att folk blir väldigt lätt allergiska.
Bor oxå på gård och med jämna (eller ojämna) mellanrum så får man frågan om inte en katt eller nåt annat kan få bo här då ägaren har problem på nåt sätt med den.
Förstår heller inte varför, hade jag velat ha en katt till så hade jag väl köpt eller skaffat det själv. Alla djur kostar pengar men det verkar folk glömma bort, eller tror de kanske att "vi ute på gårdarna" har det väldigt bra ekonomiskt, så pass bra att vi inte vet var vi ska lägga alla pengar. Förutom på alla andras övergivna djur då.
Det vet väl alla att "vi ute på gårdarna" inte behöver ge katterna någon kattmat, de fångar ju och äter av det rika utbud av delikata möss som springer runt här ;D ;D. är de riktigt hungriga fångar de en råtta. Vi borde m.a.o. vara tacksamma för alla katter som folk skänker till oss ::).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 16 sep-08 kl 11:18 »
Det vet väl alla att "vi ute på gårdarna" inte behöver ge katterna någon kattmat, de fångar ju och äter av det rika utbud av delikata möss som springer runt här ;D ;D. är de riktigt hungriga fångar de en råtta. Vi borde m.a.o. vara tacksamma för alla katter som folk skänker till oss ::).

Tss..fastän stalldörren står vidöppen skiter de mina på betonggolvet i stallet. Klättrar längs mina ben och skriker efter torrfoder trots att det vimlar med möss och råttor på logen.  Stadsborna har inte förstått hur "lantkatter" uppför sig ;D

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 16 sep-08 kl 11:26 »
Tss..fastän stalldörren står vidöppen skiter de mina på betonggolvet i stallet. Klättrar längs mina ben och skriker efter torrfoder trots att det vimlar med möss och råttor på logen.  Stadsborna har inte förstått hur "lantkatter" uppför sig ;D
Har flera gånger sett hur katterna helt lugnt legat och iakttakit hur mössen promenerar framför nosen på dem. Ingen reaktion från katterna, inte ens när mössen sitter och äter kattmat ur kattmatsskålen :o. Suck!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser