Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med djur  (läst 7817 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Ni med djur
« Svar #20 skrivet: 16 sep-08 kl 11:39 »
Som sagt, "säljes pga allergi". Sånt skitsnack, står det "säljes pga hunden har blivit för tuff för mig" tar jag av mig hatten. Sen verkar det finnas djurmissbrukare också, en tjej jag känner köper sig ett nytt djur varje gång hon känner sig nere, dvs rätt ofta, sen blir hon deppig av att dessa understimulerade djur slåss och biter hennes barn, blir deppig av att ingen vill ta hand om hennes djur... Sk störtspiral.

ledup

« Svar #21 skrivet: 30 sep-08 kl 16:11 »
Jag råkade i gräl med en tant som startade ett katthem i min grannkommun eftersom hon ansåg att det var fel av mig att ta 1000kr för en kattunge. Hon tyckte att jag kunde skänka bort hennes kattungar hon hade istället. (hon ringde upp mig p.g.a annons) Jag sa då att det enda sättet att höja katten status är att ta betalt för ungarna och skjuta alla osteriliserade hankatter/honkatter som saknar märkning. På så sätt skulle kattungar bli en bristvara och således ingen slit och slängvara.
Tanten blev helt vild och kallade mig för mördare och lite andra fina ord.
För några månader såg jag dock att hon gått ut i tidningen och sagt att det var omöjligt att omplacera alla hemlösa katter.
De få som tog emot vuxna katter hade ofta redan för många enligt henne.
Det känndes lite bra tyckte jag (jag menar inte att jag är glad att det inte går att omplacera alla katter men att människan kommit till insikt)...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #22 skrivet: 01 okt-08 kl 11:53 »
Såg en annons i dagens lokala tidning. Nåt i stil med: liten marsvinskille 2,5år säljes pga hundköp.

*suck*
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 01 okt-08 kl 12:00 »
Såg en annons i dagens lokala tidning. Nåt i stil med: liten marsvinskille 2,5år säljes pga hundköp.

*suck*
Men SUCK säger jag bara!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 01 okt-08 kl 12:12 »
Men det vet väl alla att man inte kan ha både hund och marsvin ::)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 01 okt-08 kl 12:14 »
Men det vet väl alla att man inte kan ha både hund och marsvin ::)?
Nä just det, inte kanin och marsvin heller, eller katt och hund eller..  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Brokullen

• Dalsland
« Svar #26 skrivet: 01 okt-08 kl 12:46 »
Tss..fastän stalldörren står vidöppen skiter de mina på betonggolvet i stallet. Klättrar längs mina ben och skriker efter torrfoder trots att det vimlar med möss och råttor på logen.  Stadsborna har inte förstått hur "lantkatter" uppför sig ;D

I dom nymockade boxarna är också jättemysigt att uträtta sina behov ::)
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 01 okt-08 kl 13:42 »
I dom nymockade boxarna är också jättemysigt att uträtta sina behov ::)
Jajemensan, gäller både katter och hundar  ;D

Norrsken

• -
« Svar #28 skrivet: 01 okt-08 kl 14:00 »
Tss..fastän stalldörren står vidöppen skiter de mina på betonggolvet i stallet. Klättrar längs mina ben och skriker efter torrfoder trots att det vimlar med möss och råttor på logen.  Stadsborna har inte förstått hur "lantkatter" uppför sig ;D

Haha! Men kimma, lösningen blir då att skaffa en stadskatt till landet! Kära mor min tog en som hamnat i en lägenhet hos en ungkarl som aldrig var hemma... Det var karlns gamla far som satte ut annons för han tyckte inte att katten hade det bra hos sonen... Och... en överaktiv stadskatt gjorde sig aldeles utmärkt på landet! Tar råttor så det står härliga till! Enda mössen som syns till i stallet är de som kattskrället bär in för att leka med... ::)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 01 okt-08 kl 15:19 »
Haha! Men kimma, lösningen blir då att skaffa en stadskatt till landet! Kära mor min tog en som hamnat i en lägenhet hos en ungkarl som aldrig var hemma... Det var karlns gamla far som satte ut annons för han tyckte inte att katten hade det bra hos sonen... Och... en överaktiv stadskatt gjorde sig aldeles utmärkt på landet! Tar råttor så det står härliga till! Enda mössen som syns till i stallet är de som kattskrället bär in för att leka med... ::)

Älskade vän... alla mina katter är "blocket-katter" som folk i stan inte kunnat ha  :-[

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 01 okt-08 kl 18:04 »
Älskade vän... alla mina katter är "blocket-katter" som folk i stan inte kunnat ha  :-[

Äsch då!! Men... nu har du ju giesela! Du får göra som mor min.... En morgon när vi skulle släppa ut hästarna (när kisse var liten) och jag klädde på hästarna medan mor min skulle sätta ut höet i hagarna... Jag tyckte hon dröjde bra länge, hästarna blev otåliga så jag var tvungen att gå ut och kolla vad hon hade för sig... Då får jag se morsans rygg, och en svart svans som stack ut under ena armen på henne, och hennes något uppspelta röst "där, ser du, där har du en...." Det gade kilat nån liten mus ur ena hösäcken, så mor min tog tillfället i akt och lärde katten jaga! Och jag fick den dagens gapskratt! Det såg faktiskt ganska komiskt ut! ;D Men en bra jägare blev det!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 01 okt-08 kl 20:37 »
Äsch då!! Men... nu har du ju giesela! Du får göra som mor min.... En morgon när vi skulle släppa ut hästarna (när kisse var liten) och jag klädde på hästarna medan mor min skulle sätta ut höet i hagarna... Jag tyckte hon dröjde bra länge, hästarna blev otåliga så jag var tvungen att gå ut och kolla vad hon hade för sig... Då får jag se morsans rygg, och en svart svans som stack ut under ena armen på henne, och hennes något uppspelta röst "där, ser du, där har du en...." Det gade kilat nån liten mus ur ena hösäcken, så mor min tog tillfället i akt och lärde katten jaga! Och jag fick den dagens gapskratt! Det såg faktiskt ganska komiskt ut! ;D Men en bra jägare blev det!
Hahaha va gulligt!  ;D
Nja, förutom min kaninmördande katt så har jag bara sett 1 död mus än sålänge. Nu har vi öppnat så att alla små busfröna kan gå in och ut som de vill ur stallet så kanske Musse kan fång anåt ute istället för att se början av en gevärspipa  :-X

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #32 skrivet: 01 okt-08 kl 22:05 »
Hur ser ni på detta med att folk omplacerar sina djur pga graviditet? Vi skaffade katt när jag väntade första barnet  :-X
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #33 skrivet: 01 okt-08 kl 22:42 »
 Vansinne och överdrivet pjalt. Har man tagit ansvar för ett djur så har man, det är inget man bara bestämmer sig för att sluta med en vacker dag. Tycker det låter klokt att skaffa djur när man väntar barn om man inte redan har det  :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

sagatulip

• -
« Svar #34 skrivet: 02 okt-08 kl 16:18 »
vi skaffade hund först - barn sen, efter ett tag frågade en del vad jag skulle göra med hunden och de andra djuren efter att barnet var fött?
jag svarade - jag lär väl fortsätta sköta om dom och ge dom mat så dom inte svälter ihjäl.... ;)
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Sia

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 02 okt-08 kl 20:48 »
Vi har behållt alla djur trots att vi skaffat barn, stod som ett frågetecken när någon undrade om vi inte skulle sälja alla djuren.. kan andra driva jordbruk med 70 kor och fem ungar så kan väl jag sköta om några ynka höns och hundar med ETT barn?!?!

Men vissa dagar har jag faktiskt lite medlidande med människor som säljer sina jättekrävande brukshundar för att dom har så dåligt samvete över att dom inte har möjlighet att ge hunden de den faktiskt kräver.
Om det går så långt att man blir tvungen att välja mellan hunden och barnet så väljer man väl för sjutton inte hunden, hur mycket man än älskar den (eller kanske just därför!).
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #36 skrivet: 03 okt-08 kl 00:02 »
Det där med att inte längre ha tid för sina djur när man får barn köper jag inte. När jag hade ett barn bara hade jag dagen full. Sen fick jag ett barn till, ytterligare ett o så ett fjärde barn. Det är fortfarande bara 24 timmar per dygn men jag hinner ändå med det jag ska (någorlunda iaf)!  Jag gör mig ju inte av med mina äldre barn för att ha tid för det nya. Likaså är det med djuren. Visst, jag kanske inte hinner träna med hunden på samma sätt som förut, men den kan intergreras i den nya familjesituationen på annat sätt o få andra meningsfulla uppgifter. Allt handlar om vilja!

Nej, jag tror att graviditet faktiskt är ett legalt sätt för en del att göra sig av med djur de ledsnat på. Sen kan de skylla på tidsbrist, allergier eller smittorisker hur mycket de vill.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 03 okt-08 kl 07:42 »

....jag tror att graviditet faktiskt är ett legalt sätt för en del att göra sig av med djur de ledsnat på. Sen kan de skylla på tidsbrist, allergier eller smittorisker hur mycket de vill.

Graviditet är ett legalt sätt att åstakomma en massa, som som bl a skiljsmässa, försäljning av djur, psykisk misshandel av partner, krav om uppassning och fjäsk osv osv.   :-X

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 03 okt-08 kl 10:21 »
Citera
Nej, jag tror att graviditet faktiskt är ett legalt sätt för en del att göra sig av med djur de ledsnat på. Sen kan de skylla på tidsbrist, allergier eller smittorisker hur mycket de vill.

Man lär sig sträcka på sig mer och mer för varje barn ;D Dom som har ett barn tror inte dom hinner med nåt...

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #39 skrivet: 03 okt-08 kl 14:23 »
Men vissa dagar har jag faktiskt lite medlidande med människor som säljer sina jättekrävande brukshundar för att dom har så dåligt samvete över att dom inte har möjlighet att ge hunden de den faktiskt kräver.
Om det går så långt att man blir tvungen att välja mellan hunden och barnet så väljer man väl för sjutton inte hunden, hur mycket man än älskar den (eller kanske just därför!).

Jag har också hört talas om fall där den älskade hunden blivit svartsjuk när första barnet kommit, och har bitit barnet av ren svartsjuka.
Varför ska man utsätta ett nyfött barn för något såńt?
Efter första bitförsöket blir det självklart hunden som måste byta hem, inte barnet! :-\

Man lär sig sträcka på sig mer och mer för varje barn ;D Dom som har ett barn tror inte dom hinner med nåt...

Men visst måsta man ha förståelse för att det första barnets födelse är den största förändringen i livet!
Att få barn nr. 2 var ju nästan ingen skillnad, tycker jag. Barn nr.1 däremot, förändrade hela tillvaron.

Trots detta kan du naturligtvis sträcka på dig, du verkar ha mer kontroll över tillvaron än vad t.ex. jag har... :-[
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 14:48 av Ior »

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
von tratt, Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser