Självklart ska ni röja åkern, ger ju en trevligare boendemiljö om inte annat. Norrlands inland har tillräckligt med skog ändå. Det känns väl som om betande får och lite vall till hö är det lämpliga i ert fall.
Är det låg och klen sly så är det väl bara att släppa fåren på den, är det lite kraftigare bör du slå av den så får fåren ta hand om skotten.
Jag har röjt en åker som var ganska kraftigt beslyad med sly högre än traktorn (BM Buster), den slog jag av med en vanlig slåtterbalk i juni. Det går jättebra så länge slyet är grönt och saftigt inuti. Sedan räfsade jag ihop det med hjälp av en gammal kultivator och eldade så småningom upp det. Tallriksharvade, plöjde och tallriksharvade igen. En och annan rot fick jag förstås plocka upp mellan varven. Därefter var det så fint att jag kunnat höstså.
Att plöja kan vara ett stort problem om det finns löv med utbredda rotsystem i kanterna. Jag plöjde ett gärde som inte plöjts på 25 år med mycket asp och sälg på ena sidan, det var ett rent elände med en massa grova rötter som fick plockas bort från plogen och bitvis huggas av. Men det blev bra till slut och nu växer det havre där.