Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majsskörd  (läst 4188 gånger)

AnnaPanna_is_back

Majsskörd
« skrivet: 07 sep-08 kl 19:39 »
Idag har jag skördat våra första majskolvar! Har Ambrosia F1 och 9 st. plantor överlevde min hårda härdning.
Dessa har jag nu 1-3 st. kolvar på/planta. Jösses vad goda de var! Lite krispigare än vanliga, men otroligt smaskiga!

Vi bor i zon 5, så jag var lite orolig för att de inte skulle hinna mogna på friland, men det gjorde de! Så nästa år blir det ett större område med majs.

Hur går det för er majs och vad har ni för sorter!?

/A

Vitis

• Skåne
SV: Majsskörd
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 20:12 »
Vi äter majs varje dag, 'supersöt sockermajs', Earlie Bird F1, från Lindbloms frö.

1-3 kolvar per planta, ganska små plantor, 1-1,3m höga. Sådde ca 400 frön direkt ute i början på maj, grodde lite trögt och ojämt pga. torkan men trivdes sen bra här i lerjorden. Stabila trots  det vindutsatta läget.

Otroligt goda snabbt kokta med massa smör på. Ännu godare grillade !  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 sep-08 kl 20:15 »
Mycket gott, jag köper av odlare, plockar själv och får en stor kasse för en femtilapp.
Majsen blir allt vanligare gröda häromkring.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

« Svar #3 skrivet: 07 sep-08 kl 20:18 »
Vitis - det är ju fusk! Du bor ju i zon 1, juh ;D, Måste testa din sort nästa år.
Skytten - var bor du?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 20:28 »
Zon två på kartan, men med dagens klimat är det väl snart zon noll. Det börjar att anläggas vingårdar oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #5 skrivet: 16 sep-08 kl 11:55 »
Jag sådde majs på en rad (som jag senare läste om att man inte ska göra utan mer i "kvadrater") och två plantor har kommit upp i varsin ände av den sådda raden! Dom är ca 170 cm höga idag och i toppen är det som frön (hanblomman?) men jag ser inte till några kolvar. Är det kört för min del eller kan majs dyka upp senare mot hösten? Jag odlar i zon II.
Det var nog någon vanlig söt sort som jag köpte på typ Plantagen eller så.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 sep-08 kl 12:31 »
....

Dom är ca 170 cm höga idag och i toppen är det som frön (hanblomman?) men jag ser inte till några kolvar. Är det kört för min del eller kan majs dyka upp senare mot hösten?

....

Har du inte fått några honblommor (ser ut som vita tofsar) än det nog för sent. Kolvarna har ganska lång utvecklingstid.

Dessutom, bara två plantor ger väldigt dålig pollinering och då blir det inga majskorn på kolvarna. Gärna många plantor för bra pollinering, och ett fyrkantigt land är bättre än bara en lång rad.

Hanblomman sitter mycket riktigt som en "plym" i toppen och honblomman sitter längre ner i ett bladveck. Det är honblomman som bildar själva kolven.

Kolla på bilden så fattar du hur det ska se ut, de bruna tofsarna nere är vissna honblommor som håller på att mogna färdigt till majskolvar.

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #7 skrivet: 16 sep-08 kl 13:47 »
Tack Vitis för bilden, den var värdefull, och nu förstår jag hur det ska se ut. Jag har som sagt inte sett till några honblommor/blivande kolvar över huvudtaget så det är nog kört för min del. Får försöka igen nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser