Har en vit hona med grå (ej blå eller silver) hjässa, en viltfärgad drake, två blåvita drakar, en svartvit hona med svart hals/huvud, en vit hona med svart fläck på huvudet, en brunsvart (som precis har blivit kolsvart) hona med vitt på huvudet, två nästan helblå honor med visst viltinslag på brösten som övergår till blått samt svarta hjässor, en ljust blå hona med ljus viltfärg på bröstet och vit hjässa. Puh, sen har jag 16 st ällingar som med ett par undantag (en ljust helblå o en brunaktigt huvud?) vilka i huvudsak kommer att bli svart/vita eller svarta, vissa med bruna/vilt inslag.
Som jag har upfattat det med färger är svart/vit, vit och svart de vanligaste färgerna i Sverige, blått och silver har kommit mer och mer och även brunt är på frammarsch (?). Riktigt viltfärgade är väl fortfarande ganska sällsynt? Det finns ju givetvis ett oräkneligt antal kombinationer av färger och teckningar som är mer eller mindre vanliga, t.ex. så är väl riktigt helsvarta hyfsat sällsynta!?
Sen finns det ju färger i andra länder som jag ännu inte sett i Sverige, t.ex. lavendel och pastellfrägade (self färger, t.ex. self blue). Är det någon som vet om dessa färgvarianter alls finns i vårt land?