Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "kärna ur" en pung... och skinnfärg  (läst 2696 gånger)

Lars Pers Maria

• -
"kärna ur" en pung... och skinnfärg
« skrivet: 06 sep-08 kl 22:08 »
Har läst div trådar om pungar men inte hittat någon bra beskrivning om hur man faktiskt gör när man börjar gröpa ur. Är det det man gör, gröpar ur, eller använder man någon specialkniv eller? Har gjort i ordning ett älgöra en gång och det var knepigt. Hål blev det och jag gissar att det lika lätt blir hål i en pung. Några knep att dela med sig av?

Undrar också om någon har provat att granbarksgarva getskinn och hur det isåfall blev i färgen. Är det något träd som inte färgar? Ett vitt skinn kan ju vara vackrast som vitt.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: "kärna ur" en pung... och skinnfärg
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 13:47 »
Jag har inte provat på sådant skinn att garva med urin men däremot på fiskskinn då blir det som det är från början men inte så blänkande och silvriga . Ett annat alternativ är fettgarvning ettdera med avocado eller äggula samt vegetabilisk olja och lite lite såpa. Jag vet inte hur pass svårt det är att kula ur en pung har bara sett färdig kulade men jag antar att det bör vara rätt lätt...de ligger ju som i en slags påse inuti. Däremot är det ganska tjockt i botten och tunnare ju högre upp man kommer och det är en skiljevägg mellan var kula som är som en segare och slemmigare hinna. Den går att klippa bort, dra bort med fingrarna innan garvningen eller slipa bort med sandpapper när man väl garvat den så den är mer lik skinn än bara sladdrig som ogarvad.  Jag har fettgarvat en baggpung och tegarvat två men de blev alla mörkabruna...
fastän de såg gråa ut innan. skär av en liten bit av skinnet och prova dig fram. Om pungarna inte är avtagna ännu be den som gör det att ta med extra skinn runt om så du har mer marginal och så kan du få dem raka i överkant.
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 07 sep-08 kl 23:21 »
Tack för svar!
Ingen med granbarkade getskinn?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

hasteus

« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 17:57 »

Nej inte barkgravat getskinn, endast garvat get en gång och det var på Bäckedalskursen då jag lärde mig garva, men då glacegarvade vi det visserligen skinande vitt :) minns att det var lite omständigt,  tog lång tid och att vi använde hönsskit etc.

mnykvist

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 20:12 »
Det går utmärkt att garva avhårade getskinn i granbarkslag. Beroende på hur starkt badet är och på hur barken har torkat (soltorkad bark ger rödare ton) så kan färgen skifta från brun till rödbrun till mycket mörkbrun.
Björk och asp ger inte så mycket färg, utan skinnen blir ljusbruna. Dessvärre innehåller barken av de trädslagen inte så mycket garvsyra. Vill du behålla skinnets vithet så ska du nog fettgarva eller glacégarva.
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 11 sep-08 kl 20:46 »
Tack för svar! Står det om glacégarva i Lottas bok? Jag känner inte igen det men har heller inte läst boken ordentligt.
Har två getskinn i Delsbo. Frågade vad han skulle ha för att garva mina sex bockkillingskinn och han vill ha 250 kr per st. Provar nog själv... med fettgarvning

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Berberis, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser