Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sambete / Växelbete  (läst 5194 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Sambete / Växelbete
« skrivet: 05 sep-08 kl 23:24 »
Hej på er!
En fråga - ur parasithänseende, vilket djurslag är mest lämpligt för sambete/växelbete med får? Alltså för att få en POSITIV effekt, minskat parasittryck. Nöt eller häst? Eller är det samma effekt? Och har sambete fördelar framför växelbete eller tvärtom? Och hur många nöt/häst per tacka (eller tvärtom blir det väl  ::) ) bör man hålla för att få effekt?

Jag känner mig mer motiverad för att skaffa häst än nöt, då jag inte kan något om nöt. Hade tänkt kanske skaffa några islandshästar som jag inbillade mig kunde höra till "easy-care"varianten av häst, men läser nu till min förtvivlan att var och varannan islänning har eksemproblem. Det är ju inte särskilt easy-care........ :-\ Nåväl.

Vad har ni för erfarenheter?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Sambete / Växelbete
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 23:36 »
I boken "får" står det nät eller häst, i den ordningen. Båda funkar enda skillnaden är att nöt äter de långa stråna som fåren inte vill ha på så vis blir det ett jämnt avbetat område.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 05:46 »
Jag har läst om att det bästa är att ha alla tre sorterna på samma gång,
 att det visat sej ha bäst effekt. MEN så ska man ju tänka lite själv med
hur man vill ha det. Och jag är inte inne på att köpa nötkreatur, även om
jag tänkt tanken. . .  Annars tror jag att de är lite mer lättskötta och
tåliga än hästar.
Ska man ha hästar som betesdjur så är väl det självklara valet
något av kallbloden. tycker jag. Allt från minishettis till ardenner.
Islandshästar är tåliga, men som du säger kan de besväras av eksem
och då är det täcke och pyssel som gäller. Sedan är det ju stor skillnad på inköpspris,
en islandshäst  är rätt dyr, jämförelsevis.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 09:21 »
Jag rekommenderar hellre en större tålig häst som en kallblodstravare, nordis eller ardenner..

Av egen erfarenhet så tycker jag att shettisar har svårare att umgås med mindre djur..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 15:52 »
Hetsiga hästar, typ travhästar kan jaga får de går tillsammans med. Men det finns ju lugna hästar. Nöt har jag aldrig hört att det skulle vara problem med tillsammans med får. Men de finns de som varnar för att de kan smitta varandra med någon form av klövröta, men jag kan inga detaljer.

De bästa "gräsmattorna" som aldrig behöver putsas åstadkoms visst med vallar som växelbetas i tur och ordning med först får, sedan nöt och sist häst.
Texelfår från Holland är avlade för att gå i sambete med nöt i Holland

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 16:38 »
 Mina varmblodstravare fungerar bra med fåren. De Shetlandsponnyer vi haft har jagat fåren genom stängsel och allt och sparkat/bitit de stackare som inte hunnit undan, det verkar som om dom små rackarna tar chansen när det ÄNTLIGEN kommer nån som är mindre än dom själva ;)
                                                       Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 10 sep-08 kl 16:44 »
Lite beror det kanske på hur marken som skall betas är beskaffad och vad som skall betas.
Mina får går ogärna i de sumpigare delarna av hagen, där det står vatten, men det gör hästarna och där gör dessutom gässen ett bra jobb att bryta parasitkedjan genom att de äter sniglar och snäckor. Häggbuskagen älskas av kossan men ratas av både får och häst som däremot gärna äter gräset inunder. De rena ratorna är inte många om ens några men det finns partier som alltid betas sist, tex de våtare delarna av hagen, men har man ett variationsrikt bete med löv och bark så brukar det göra att parasiterna hålls på ett minimum.

Jag har f.ö. aldrig haft problem med att blanda får med shettisar, men det kan i.o.f.s. bero på hagens storlek och att hästarna utgör en egen flock och fåren går för sig även om de delar hage.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 17:03 »
   Här är en liten artikel om sambete/växelbete får och nöt:

http://www.svdhv.org/Artiklar/080901_sambete_notofar.asp

Anette: Mina 2 stora hästar gick precis som dina i en egen liten flock och fåren i sin och det var frid och fröjd. Oftast såg dom nog inte varandra eftersom hagen är på 15 hektar.
Dom små provade vi med får som sällskap eftersom dom var ensamma hästar vid ett par tillfällen och det fungerade alltså inte, det kan nog vara annat om shettisarna också haft kompisar och sluppit leta upp fåren? Fast jag har kompisar med flera shettisar som har haft liknade problem. Så om man bara ska hästarna till betesdjur så får man nog prova vilka individer som funkar innan man köper dom.
annars är ju växelbete ett lika bra alternativ, då kan man ju bytlåna djur med nån.
                                       Mvh
                                     Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 17:40 »
Hopps! Nu försöker jag svara igen. Vi har alltid haft olika djur sambetandes . Det går bra. Problemet tror jag är att vi inte låtit våra djur "se" andra djur. De är helt enkelt vilsna el. bortskämda. Efter ett år i England med >hästar , stora gäss, jätte suggor, får och åsnor. I samma hage, där det fungerar utmärkt, så tror jag att vi måste blunda lite tills de hittar sin plats. Jag tror att de alla mår jättebra av att samsas och betet mår kanon. VÅGA.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 18:08 »
Ja jag har precis släppt ut vår stora galt i fårhagen med gutarna.. dom har gått i hagar bredvid varndra innan o de går hur bra som helst.

Att jag flyttade ut honom var för att han gick med fem mindre galtar o de fick inte nån mat o han såg ut som ett mindre garage.. ::)
Där kan han inte ta nån annans mat o kanske äta lite mer gräs istället så han inte blir för fet.. och röra sig mer på större ytor så han får lite mer motion.. ;D

Alla våra djur ser varandra.. hästarna, grisarna, fåren, hönsen så de reagerar inte så mycket att det är nåt annat djurslag i deras hage..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 19:08 »
 Hustran: Om du menar mina shettisar och får så hittade fåren snabbt sina platser ;)
Första shettisen sparkade ut dom som inte hann undan rätt igenom trådar och allt (man behövde inte blunda, man hann inte ens blinka). Den andra jagade in baggarna han skulle gå med i vindskyddet, där fick dom stå utan mat efter ett par dagar gav vi upp av djurskyddsskäl om inte annat... Hur gärna man än vill så är inte allt "naturligt" att ha ihop. Djur är individer. Alla mina hästar har alltid kunnat gå med kor i olika åldrar tex, men shetlandsponnyerna och får har inte funkat, båda två har dessutom varit rätt hatiska mot hundar som kommit för nära.
 En sak att tänka på när man blandar gris med andra djur är att se till att det inte finns några små lamm. Hos en kompis har MINIgrisen tuggat ihjäl ett helt friskt lamm och några hönor, vad en Linderödare skulle kunna ställa till med kan man bara ana...
                                       Mvh
                                  Charlotte

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 10 sep-08 kl 20:20 »
Finns inga små lamm i hagen.. "lammen" är nu snart halvåret o lika stora som sina föräldrar nästan..

Galten har stor respekt för fåren och flyttar sig för dom fast de bara tittar på honom.. kan inte se några problem, ser väldigt lugnt ut..

Men de har ju gått vägg i vägg så att säga sen de var små.. :)

Stora ytor gör ju inte saken sämre.. det är 24 gutar o en galt på ca 3ha.. galten sover utanför sin gamla hage o strövar runt lite o betar i godan ro..

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 20:28 »
 Det är säkert inga problem med så stora får! Jag ville bara poängtera att det inte alltid är frid och fröjd att släppa ihop alla djur hipp som happ för att det SKA kunna fungera.
Grisar är luriga att ha med andra djur, min kompis hade minigrissuggan i samma ladugård som fåren ända sedan hon köptes som liten kulting men när hon kom åt ett litet lamm tuggade hon helt enkelt i sig benen så att min kompis hittade det lilla lammet levande men utan ben :(  Hönsen klippte hon när dom satt och sov för lågt på olika ställen i samma ladugård.
 En annan kvinna jag känner till slutade med minigrisar eftersom dom gav sig på lammen.
                               Mvh
                            Charlotte

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 20:35 »
Usch va hemskt..  :(

Undrar då om minigrisar är värre på att attackera andra djur än vad stora grisar är..

Vi har nämligen en annan stor galt som går ensam just nu.. hönsen går in där o äter hos honom varje dag..
Han verkar bara tycka det är trevligt med sällskap..  :)
De har gått så sen i april..

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 11 sep-08 kl 08:03 »
 Ingen aning om minigrisar är värre? Fast jag skulle inte tro det? Grisar är ju allätare så man kan nog aldrig riktigt lita på dom.
Jag har bara haft "vanliga" grisar och dom hade egna hagar och boxar.
Min kompis har sina djur i en "salig röra" och jag vet inte om grisarna tagit lösa hönor eller om det bara varit när tillfälle givits när hönkrakarna sov? Läskigt är det i alla fall  :'(
                                           Mvh
                                        Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 11 sep-08 kl 08:31 »
Vet inte heller hur det är med vanliga grisar men, kobonden lite längre bort berättade att han hade en ko som kalvat på betet (tidigare än tänkt) och vildsvin hade ätit upp kalven så fort den kommit ut.  >:( Det finns massor med vildsvin bort i det området. Vi har klarat oss här vid kusten än så länge.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skum

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 12 sep-08 kl 15:26 »
Hej!

Detta rör väl inte sambete/växelbete direkt men vi har tidigare släppt in gässen i fårens vinterhage för att sanera den från parasiter.

Skum
Skum

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 12 sep-08 kl 15:40 »
Hej!

Detta rör väl inte sambete/växelbete direkt men vi har tidigare släppt in gässen i fårens vinterhage för att sanera den från parasiter.

Skum
Frågar du mig så tycker jag definitivt att det hör ihop med växelbetestanken. Jag har samma erfarenhet som du fast med ankor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 12 sep-08 kl 17:19 »
Det där med ankor och gäss som växelbetar tycker jag låter intressant. Har funderat lite på ankor eftersom det dykt upp mördarsniglar i hagen bakom stallet. Just nu går hönsen där men, jag vet inte om det gör varken från eller till ur parasitsynpunkt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 12 sep-08 kl 18:18 »
Det där med ankor och gäss som växelbetar tycker jag låter intressant. Har funderat lite på ankor eftersom det dykt upp mördarsniglar i hagen bakom stallet. Just nu går hönsen där men, jag vet inte om det gör varken från eller till ur parasitsynpunkt.
Ankor och gäss äter sniglar och snäckor som kan vara mellanvärdar för vissa parasiter. Både snäckorna och ankorna/gässen gillar vatten och våtmarker så där funkar det, men mina hönor är inte speciellt förtjusta i vare sig våtmarker eller vinbärssnäckor, vet inte hurpass de äter snigelägg, men jag tror inte de är särskilt bra på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare
ärt, Tiomilaskogen, blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser