Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på plommon?  (läst 2147 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
Recept på plommon?
« skrivet: 05 sep-08 kl 11:39 »
Finns det någon som har ett enkelt och fungerande recept på t ex plommonmarmelad, ev också sylt och andra grejer som man kan göra av plommon? ???

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Recept på plommon?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 11:38 »
Här ett enkelt recept på marmelad:

ca 1 kg plommon
½ dl vatten
6-7 dl socker
saften av 1 citron
rivna skalet av ½ citron

Skålla och skala plommonen. Lägg dem i en gryta med mycket litet vatten och låt dem koka sönder över svag värme. Tillsätt socker, citronsaft och citronskal. Koka ihop marmeladen utan lock. Rör då och då i grytan. Skaka grytan litet så skummet samlar sig på ytan och skumma av det. När marmeladen är simmig, gör marmeladprovet. Häll sedan upp marmeladen på varma burkar och låt kallna. Tillslut med lock och förvara marmeladen svalt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kabo

« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 12:15 »
Av röda/blå plommom gör jag marmelad med skalen kvar. Skär plommonen i mindre bitar, stoppar kärnorna i en påse och kokar med dom tills plommonen är mosiga och lyfter sedan ur. Inget citronskal men i övrigt stämmer det bra med ovan.
Det blir en  fantastisk röd färg på marmeladen.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 20:20 »
Hej!

Jag brukar göra slät plommonmarmelad.

Lägg i plommon i en kastrull, häll i pyttelite vatten i botten och låt koka tills de blivit mjuka.
Ös över plommonen i ett durkslag/sil och tryck igenom med hjälp av en slev.
Koka upp de passerade plommonen och sockra efter egen smak.
(önskas en mer fast konsistens bör man nog ha i lite pektin, för den här varianten blir ganska rinnig).

Lycka till =)

Beatrice Hallin

« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 22:12 »
1 kg plommon
½ citron (saften)
2 msk riven ingefära
1 msk vatten
500 g socker

Skölj plommonen och lägg i kastrull. Ha i resten av ingredienserna och koka ca. 40 min. eller tills plommonen
faller sönder. Plocka ur kärnorna (tips är att räkna plommonen man lägger i från början) och ställ tillbaks kastrullen
på plattan. Koka upp igen och häll i socker lite i taget. Jag tog max. 3 dl socker men jag gillar lite syrlig
marmelad. Vill man ha den lite tjockare kan man använda syltsocker eller ha i lite pektin.
Har ett litet men mysigt gäng med får av blandning, finull och kött... två rena finullsfår...

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser