Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld på vingen...  (läst 6664 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Böld på vingen...
« skrivet: 04 sep-08 kl 15:16 »
 ::) Iom ruggningen (se annan tråd) så har jag fått se att en av hönorna har en böld på ena vingen. I själva rundningen där framme ??? - fattar ni? Den är hård och lite röd/svart stor som två femkronor. Vad är nu detta :-\?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Böld på vingen...
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 21:03 »
 :-\ Har kollat noga nu och det är mer en tumör än en böld =inte fylld utan mer köttig... Hmmm..... Har hon någon framtid :'(.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 21:18 »
 :-\ Här kommer inte så trevliga bilder.... Men kanske kan du eller någon annan se vad det är!

Den första bilden är på baksidan och den andra på framsidan.
« Senast ändrad: 05 sep-08 kl 21:20 av mamix »

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 21:29 »
den där hönan hade jag någ tagit bort för det där se värkligen inte trevligt och borde någ göra ont.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 21:34 »
 :( Ja, det är min tanke också... Hon har dock inte ont och jag kan klämma på den utan att hon bryr sig. Men det ser inte trevligt ut och är ganska tungt.... :'(

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 15:35 »
Ide att skicka in hönan till SVA för att få veta vad det är.
Höns och Liljor i min trädgård.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 06 sep-08 kl 17:48 »
 ??? Hur gör man om man skickar till SVA? Har aldrig gjort det innan - har haft tur med att alltid ha friska höns.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 06 sep-08 kl 21:05 »
Usch ja det var inget trevligt. Ring SVA och beställ lådor hem att skicka den i. Säkert nån här som har en länk till var du ska ringa eller maila, sök annars här bland trådarna så lär du hitta det. Om hon inte verkar lida så kan du vänta till du fått hem kartongen innan du nackar henne. Sen skickar du lådan, du får betala frakten men obduktionen är gratis.
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

carmen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 sep-08 kl 02:39 »
Hej Mamix!

Hur har det gått?

mvh
Carmen

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 12:43 »
 :) Hej! Precis nu skulle jag in och berätta - tack för att du frågade!

:D I väntan på kartong sprack bölden och jag tvättade ur den. Hönan helt pigg och lugn så hon var inte besvärad av det. Sedan kom kartongen men då hade det läkt så bra att jag avvaktade... och nu är bölden nästan borta och hönan ser fin ut igen :-*! Så hon går välmående och pickar med de andra - istället för att ligga i en kartong... ;) Ibland blir det bara för bra!

PS. Jag har uppdaterat galleriet....  ;)
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 12:54 av mamix »

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 21 sep-08 kl 22:49 »
 :-\ Och så var jag borta ett par dagar och kom hem och nu verkar det sämre där bölden varit... Så man ska inte ropa hej för tidigt märker jag.... Ska kolla på det imorgon men det ser inte bra ut, så.... :'( Attans... Men, det skulle man kanske anat :-\.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Böld på vingen... Pox ?
« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 23:07 »
har jag fått se att en av hönorna har en böld på ena vingen. I själva rundningen där framme ??? - fattar ni?
Den är hård och lite röd/svart stor som två femkronor. Vad är nu detta :-\?

Detta låter som Pox.
Pox finns i två former och dina höna passar bra in på den ena av dom.

Pox yttrar sig som knölar eller vårtliknande svullnader på fjäderlösa partier, främst
vid näbbroten, ögonlocken, benen och vingarna (vingknogen).
Färgen är först rosa, men blir sen mörkare och mörkare (svartfläckigt). Upphörd äggläggning hör till.

Inkubationstiden (tiden från smitta tills de första symtomen uppträder) varierar från fyra dagar till en månad. Sjukdomens längd kan också variera.
Hos vilda fåglar kan den pågå i två till tretton månader.
Förändringar läker genom att svullnaderna går tillbaka och de sjukdomsangripna cellerna stöts av.

Viruset smittar genom direktkontakt mellan infekterade och mottagliga fåglar men också indirekt via sittplatser och genom insekter, exempelvis myggor. Poxviruset kan inte tränga igenom intakt
hud men små skrapsår räcker för att viruset ska kunna ge en infektion.
« Senast ändrad: 24 sep-08 kl 23:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 24 sep-08 kl 23:48 »
 :) Tack för detta!!! Skulle mycket väl kunna vara det... Men jag fattar inte riktigt - överlever de? Och om det smittar så borde man väl ta bort hönan? Någon som har svar?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 24 sep-08 kl 23:58 »
Ja dom brukar överleva för det är låg dödlighet..

Jag skulle ta bort hönan, för det som smittar värst är just den där vårtliknande saken.
De torkade bitarna som lossnar från den innehåller virus som kan överleva i flera år
i de hudflagorna...

Och hönan själv kan bli en kroniker, som ser frisk ut, men så slår viruset ut igen
men utan att hon själv blir sjuk.

Men skicka in henne till SVA för analys.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

carmen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 sep-08 kl 01:35 »
Hej!

Mamix, håll stenhård hygien och fundera på hur du ska göra, ingen lätt sak du har att göra med.
Känner med dig...

Kram
Carmen

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #15 skrivet: 25 sep-08 kl 07:39 »
 :-\ Tur i oturen är att hon varit isolerad hela tiden sedan jag såg det... Utom de sista dagarna nu... Ut och skura!!! Fast jag surfade runt på detta med pox på webben och det verkar ändå som att det inte är det. Såg hemska bilder  :o och de kanske var undantag. Med bölder på huvud och ben som såg förskräckliga ut. Men de andra bilderna, på mindre angrepp,  var inte direkt lika de heller. Men - jag chansar nog inte mer utan nu så....  :'(
« Senast ändrad: 25 sep-08 kl 07:45 av mamix »

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #16 skrivet: 25 sep-08 kl 08:29 »
 :) Läste denna beskrivning på poxvirus som oftast drabbar just Talgoxar:

"Sjukdomen yttrar sig vanligen som släta eller krustiga svullnader i huden på framför allt fåglarnas fjäderlösa delar; på ben, fötter samt runt näbb och ögon. Poxvirus kan drabba de flesta fågelarter, och smittar via direktkontakt eller indirekt vid till exempel fågelbord. Oftast är det tättingar vid fågelbord som observeras med synliga nybildningar."

:)Var ute och kollade henne supernoga och hon är helt fin överallt förutom där bölden suttit och där ser det lugnt och fint ut också. Vad hade ni gjort???

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #17 skrivet: 25 sep-08 kl 08:42 »
 8) Ursäkta följetongen....

Men - jag var inne på SVA:s sida och fann att det inte finns något påvisat fall av detta poxvirus hos tamfåglar i Sverige:

"Aviärt poxvirus (Poxviridae) Fågelkoppor Ej påvisat hos fjäderfä i Sverige. Förekommer naturligt bland vilda fåglar. "

Så sådan otur känner jag att jag inte borde ha :P. Och på andra beskrivningar jag funnit så är symtomen detta med rugglig hud och bölder i ansiktet och på benen det mest framträdande. Och av det ser jag inget! Så jag släpper den tanken nu tror jag men jag avväger att ta bort henne i alla fall för det är jobbigt att hålla på att oroa sig...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 25 sep-08 kl 12:06 »
Anledningn till att SVA inte har något fall av Pox är troligtvis att ingen skickat in någon sådan höna ännu.
skicka in din höna till dem, obduktion är alltid intressant.
Kanske din höna kan bli det första dokumenterade Pox hos SVA ?  :)

Och vid sjukdom måste man inte ha alla symptom som kan bli ....
det räcker med ett av de som kan finnas (har skrivits tidigare).
Det är "vanligast" att dom får det på huvudet, men det har väl inget med saken att göra
det är ju samma sjukdom även "knölen" om det sitter på benet eller i vingknogen.

Att ens djur blir sjuka, har väl inget med otur att göra? "shit happens" fråga dom som har fått Blåtunga  :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #19 skrivet: 25 sep-08 kl 12:25 »
 :-[ Ja, man får väl kanske bidra till forskningen... ;) Och jag förstår vad du menar med resonemanget.

Jag har beslutat att ta bort henne och skicka in så får vi se hur det går... Och det där med otur så menade jag att om det nu är så ovanligt (hittar inget om detta på höns på nätet) så tänkte jag bara att risken var väldans liten. Men - man vet ju aldrig. Någon som hört om detta på höns? Tacksam för info i så fall!

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser