Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hypoplasi på Fjäll/Fjällnära med mycket vitt?  (läst 4069 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Hypoplasi på Fjäll/Fjällnära med mycket vitt?
« skrivet: 03 sep-08 kl 09:09 »
Har vita fjällnäran samma problem som de vitaste fjällkorna med underutvecklade äggstockar ?
« Senast ändrad: 03 sep-08 kl 09:13 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hypoplasi på Fjäll/Fjällnära med mycket vitt?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 17:01 »
Flällnära är ju samma ras som Fjäll och har ju samma avelsplan.

"En viktig del av avelsarbetet är att se till att könskörtelhypoplasin hålls på nuvarande låga nivå.
För stamboksföring gäller kravet att ko ska ha intyg om normalt utvecklade äggstockar för att få införas i föreningens riksstambok.
För tjur gäller att han ska ha två normalt utvecklade testiklar och en mor med normalt utvecklade äggstockar för att få införas i föreningens riksstambok.

Föreningen propagerar idogt för stamboksföring av gårdstjurar för att den vägen hålla kvalitén uppe och att djurägarna kontinuerligt ska undersöka nytillkomna hondjur för att inte av misstag använda hypoplastiska hondjur i aveln.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 08:41 »
Hej!

Genen/generna för könskörtelhyploasi är nära lokaliserat med vit färg hos djuret. Jag har inte fått indikationer på att dessa gener fortfarande är s.k. kopplade.

Vill du utveckla lite mer, menar du att de skull ha "kopplats loss" ?? För hos SKB är det ju välkänt att det just var när men ville ha vitare djur som problemet uppstod.

Jag har nämligen hittat en görfin fjällnära kviga, och hon är nästan helvit och det var därför jag undrade hur det ligger till inom rasen.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 09:08 »
tror inte du behöver vara orolig å  vill du så be husdjurs personalen eller veterinär käna på henne å hör hur de tycker de känns

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 04 sep-08 kl 10:22 »
Om inte dessa gener fortfarande finns ???
varför finns då kravet på både Fjällnära och Fjäll att de ska vara fria ??

"En viktig del av avelsarbetet är att se till att könskörtelhypoplasin hålls på nuvarande LÅGA nivå.
För stamboksföring gäller kravet att ko ska ha intyg om normalt utvecklade äggstockar för att få införas i föreningens riksstambok.
För tjur gäller att han ska ha två normalt utvecklade testiklar och en mor med normalt utvecklade äggstockar för att få införas i föreningens riksstambok.

Föreningen propagerar idogt för stamboksföring av gårdstjurar för att den vägen hålla kvalitén uppe och att djurägarna kontinuerligt ska undersöka nytillkomna hondjur för att inte av misstag använda hypoplastiska hondjur i aveln."
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-08 kl 10:26 »
tror inte du behöver vara orolig å  vill du så be husdjurs personalen eller veterinär käna på henne å hör hur de tycker de känns

Jo, iofs kan jag känna själv (är ju egenseminör) men hon är knappt ett halvår nu och det tycker jag är tidigt.

Vill ju inte köpa om det är vanligt med outvecklade äggstockar på vita djur även där.

peter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 10:34 »
har faktiskt inte hört att de förekommer så ofta, numera men de e som rosa skriver : de ska ju beaktas  att de finns inom dessa raser 
men ja tycker du skall ta kontakt me nån i fjällrasföreningen å hör efter för de borde veta de kan säkert göra efterforskningar om du frågar
jamen visst anna vänta till 12-14 månader då borde de kunna kännas men rätta mig nån om ja har fel

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 12:42 »
Observera att jag inte sagt att dessa gener inte längre är kopplade eller rättare sagt ligger nära varandra i samma autosomala kromosom (ej könskromosom), eller att de skulle ha flyttat på sig!

Enligt en omfattande undersökning från 50-talet på SKB var det nästan enbart vita eller näst intill vita djur som hade någon form av hypoplasi. Då var dock 80 % av dessa vita djur fria från hypoplasi. Det borde vara ännu mindre risk i dag. Har fällkon/fjällnära färgade öron och mer färg så är risken mycket liten. Det är ju inte fel att låta en veterinär känna på kvigan om hon är helvit eller nästan vit. Sambandet finns säkert där ännu, men som sagt bör den vara ännu mindre i dag än när undersökningen gjordes. Eftersom det rör sig om ett recissivt (vikande) anlag så kan man nog inte vara 100% säker om man inte får DNA test gjord.
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 17:32 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Brottan

« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 07:51 »
Det som är viktigt sedan när du ska betäcka ett djur som nästan är helvitt, är att välja en tjur med mycket färg.

Vi måste nästan hela tiden avla för att få fram mer färg på våra fjällkor, för slutar vi att ta detta i beaktande kommer de ofrånkomligt att bli vitare och vitare.

Och ta ett hyp-intyg på kon så att du inte lägger på en massa kalvar efter henne i fall hon är hypoplastisk.
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 12:01 »
Och ta ett hyp-intyg på kon så att du inte lägger på en massa kalvar efter henne i fall hon är hypoplastisk.

Ursäkta en okunnig...   :-[
Ett hyp-intyg? Hur går det till rent praktiskt?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 12:27 »

Fast är hon det så borde hon väl inte få en massa kalvar att avla vidare på..................

anders 67

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 sep-08 kl 18:18 »
Har kon/kvigan enkelsidig hyp så kan du nog få hur många kalvar du vill.
Ett hyp intyg kan en vetrinär eller seminör skriva ut när hon /han kännt på ägg stockarna att
ingen av dom är underutvecklade(hypoplastisk)
« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 19:43 av anders 67 »
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 sep-09 kl 13:40 »
Min vetrinär berättade att förr var det vanligt med hypoplasmi på äggstockar och testiklar när det gällde kor med mkt vitt på.
Dom var svårare att få dräktiga då.
Vi har nu tänkt inskaffa fjällnära kor och dom kan ju vara mer eller mindre vita. Ska jag välja dom som är mindre vita eller är det nått som inte finns länge, eller är ovanligt på fjällnära?? Nån som har erfarenhet av det?
Han sa att det kan vara lättare att dom går m tjur om dom skulle bli dräktiga men vi ska använda semin så det funkar inte.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-09 kl 17:04 »
Menar du insidan av örat eller är det hela örat som ska vara färgat?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 sep-09 kl 19:59 »

Om öronen är färgade är kon frisk , men det är stor tjans hon är sjuk om öronen är vita .

Nja, riktigt så enkelt tror jag inte att det är att se att kossan är 'frisk'

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-09 kl 21:55 »
Tack, ska till bibblan imorgon å låna boken.
Ska troligen inte välja den kalven som var helvit utan ta nån av dom andra mer "färgglada" modellerna.
Tråkigt är att den hade en väldigt trevlig mor och lynnet är MKT viktigt för oss då dom ska vara "familjemedlemmar" hos oss.
Jag tar gärna emot mer att tänka på när det gäller rasen som sådan..... Vad man ska tänka på etc.....

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 22 sep-09 kl 22:20 »
Jag tar gärna emot mer att tänka på när det gäller rasen som sådan..... Vad man ska tänka på etc.....

Viktigt att tänka på är härstamningen - det finns lite olika sätt att se på saken vad som är en fjällnära ko eller inte....
Titta gärna på Föreningen för äldre svensk boskaps hemsida http://www.boskap.nu

Där finns folk du kan kontakta som säkert kan hjälpa dig med dina funderingar!

:)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 22 sep-09 kl 22:20 »
riktigt så enkelt är de inte att man enbart på öronen ser om djuren har hypoplasi..

Men de är riktigt att djur med mer färg tex sidiga är risken mindre.. men för att vara helt säker så skall man låta seminören eller vetrinären känna efter...

Kor med hypolpasi kan kalva helt normalt men bara en ägg stock.. i många år...

Hör gärna med fjällkoföreningen svensk fjällrasavel som hållt på med fjällkor i många år..
www.fjallko.se där hittar du kontakt info..

o de är likadant med fjällnära och bohus kullor.

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 22 sep-09 kl 22:26 »
Tack, ska till bibblan imorgon å låna boken.
Ska troligen inte välja den kalven som var helvit utan ta nån av dom andra mer "färgglada" modellerna.
Tråkigt är att den hade en väldigt trevlig mor och lynnet är MKT viktigt för oss då dom ska vara "familjemedlemmar" hos oss.

om du hör med den fjällnära komiten i fjällrasavel så får du råd om de fjällnära korna...
Ivan Eriksson Tel: 0171-830 35
har har själv kor till hus behov... är små brukare som kör med häst..
 :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 sep-09 kl 23:42 »
Har varit och tittat på ett gäng (4-5 st) fjällnära kalvar som är tillsalu. När man inte vet så mkt är det ju lättast att gå på "hur söta" dom är :-*, och i vårat fall, hur trevliga dom och deras mor är. Resten är ju inte så lätt när man inte har nån koerfarenhet innan, eller åtminstonde MKT liten.  ???Ska läsa lite i boken som rekomenderades och så se om jag kan ringa personen ni angav och se om det klarnar lite. Mer hjälp och info mottages tacksamt! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser