Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Jag har fått ett dött vildsvin!  (läst 4175 gånger)

L8p8

• Östergötland
Hjälp! Jag har fått ett dött vildsvin!
« skrivet: 01 sep-08 kl 13:43 »

Vad ska jag göra med det?  ??? :-\
Just nu ligger det i källaren i en plastsäck. Urtaget, men inte mer.
Jag har förstått att det borde hänga. Hur då!? Hur länge? Det är kanske 15 grader i källaren.
Vi kan få hjälp av en jägare vi känner med styckningen, men sen då?
Det väger cirkus 20 kg nu. Hur mycket kött blir det?
Det måste trikintestas, sa han vi fick det av. Vem gör sånt?
Mer saker jag borde undra över?

Snälla svara fort, jag känner mig lätt panikslagen... :P

Lotta
Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt eget liv på sitt eget sätt.
Christopher Morley

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Hjälp! Jag har fått ett dött vildsvin!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 13:50 »
Ta ur den ur plastsäcken och häng den luftigt och kallt. Läs sen här:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvilds/5vildsvinsfrago.asp
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

L8p8

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 14:14 »
Åh, tack Exotica! :)
Jag har läst jägarförbundets faq, men frågorna kvarstår:
Källaren är nog det kallaste jag har, om jag inte ska tömma kylen på allt innehåll... Jordkällaren isf, fast det känns inte så hygieniskt :-\ Jag slår ett rep om bakklövarna och hänger det i taket i källaren, funkar det?

Han som ska stycka kan komma ikväll, är det för tidigt? Vad jag förstår så sköts det i förrgår, varpå det fick hänga ett dygn i kyl för att sedan hamna i plastsäcken och anlända hos oss sent igår kväll. Det har alltså inte hängt i två dygn, men det är två dygn sen det sköts... Hur göra?
Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt eget liv på sitt eget sätt.
Christopher Morley

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 14:29 »
Häng den i bakbenen på ditt kallaste ställe! Tuta och kör! Testa! Det är ju ett ungt djur. Om du kan så mal ner en del istf att lägga ner bitar du aldrig kommer att tillaga. Färs går ju alltid åt!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 14:33 »
Jordkällaren isf, fast det känns inte så hygieniskt :-\

Av mina jagande bekanta så har jag fått höra att jordkällaren inte är bra.. Har för mig att de sa att det brukar vara för fuktig luft där vilket gör att köttet blir dåligt..
Jag jagar inte själv så det är bara andrahandsinformation.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 15:18 »
Och jag har hört tvärt om om jordkällare  :) Vilket som är rätt, har jag ingen aaaaning om  :-[ Men nog blir det jag har slaktat bra där i alla fall.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 15:23 »
Och jag har hört tvärt om om jordkällare  :) Vilket som är rätt, har jag ingen aaaaning om  :-[ Men nog blir det jag har slaktat bra där i alla fall.
Skönt att höra! Det räcker för mig, då slipper man kanske att jaga kylrum sedan när man har tagit jägarexamen..

Moraggarn

• -
« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 15:36 »
Av mina jagande bekanta så har jag fått höra att jordkällaren inte är bra.. Har för mig att de sa att det brukar vara för fuktig luft där vilket gör att köttet blir dåligt..
Jag jagar inte själv så det är bara andrahandsinformation.
Jordkällare är inte nåt bra alternativ då fukthalten OFTAST är för hög,det gör att köttet inte "torkar" till sig och blir då lätt mottagligt för bakterier

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #8 skrivet: 01 sep-08 kl 20:02 »
Det finaste jakköttet fick vi från en höstslaktad jak som vi hängde i vår stora loge där det är öppet upp i nock. Visserligen krympte den en storlek  ;D och den var helt torr och fin som endast en logtorkad jak kan bli!  Även om man förlorar vikt när det blir lite torrare så vinner man smak då det blir mer koncentrerat. Det torra ytskiktet är super även ur hygiensynpunkt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 sep-08 kl 20:10 »
Det finaste jakköttet fick vi från en höstslaktad jak som vi hängde i vår stora loge där det är öppet upp i nock. Visserligen krympte den en storlek  ;D och den var helt torr och fin som endast en logtorkad jak kan bli!  Även om man förlorar vikt när det blir lite torrare så vinner man smak då det blir mer koncentrerat. Det torra ytskiktet är super även ur hygiensynpunkt.
Men då måste det ha varit lite senare på hösten eller?

soleskog

« Svar #10 skrivet: 01 sep-08 kl 20:28 »
Ta trikinprov nu på en gång och skicka in. Det är toppenkelt. Remiss och allt på www.sva.se. Billigt också.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

L8p8

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-08 kl 08:02 »
Tack Soleskog  :)

Funderade just på hur bortkommen jag skulle känna mig när jag kom traskandes in på Scan med min påse trikinprov... Verkar ju mycket smidigare att skicka det hela per post!

/Lotta, som har slagit på stora frysboxen...
Christopher Morley

Moraggarn

• -
« Svar #12 skrivet: 03 sep-08 kl 12:37 »
Hur har det gått för dig med vildsvinet?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 03 sep-08 kl 22:31 »
Vildsvin är gott!!!
Vill också ha!

När vi hade grisar slaktade vi på te x fredag för att stycka, mala och frysa på söndag. Blev mört och gott. Med vildsvin har jag ingen aning, men har ätit det och tycker mycket om det!
Ät och njut av denna delikatess!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #14 skrivet: 11 sep-08 kl 02:48 »
Får man kött som inte är trikintestat ska man helst frysa det i 3månader då är dom allra flesta trikiner döda, samt att man tillagar det i rätt temperatur. Dvs.inte rosa stekt kött. Skaffa gärna en viltsäck att dra över slaktkroppen då kommer inte några flugor på den. Finns att köpa på lantmännen eller i jaktbutiker. Jag menar inte med detta att man inte ska trikintesta vildsvin för det bör man, men risken är minimal./Jägare & Kock
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser