Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färggenetik? (Leghorn/Italienare)  (läst 5444 gånger)

Kerstin Linnea

Färggenetik? (Leghorn/Italienare)
« skrivet: 30 aug-08 kl 14:19 »
Hej alla ....
Jag måste bara skriva lite och fråga/berätta lite om min barndoms höns.... :-[
En i bekantskapet hade en flock med höns där tuppen var en ganska liten brun leghorn, han gick i en flock med ett par stora vita leghorn , två små dvärgar (med kjol , troligen benbefjädrad dvärg) , och svenska dvärghöns....
Den tuppen var elack som f-n hackade höns och kycklingar jämnt och ständigt och slet fjädrar ur skallen på dom när dom sov.... >:(...Efter honom kläcktes tre tuppkycklingar som mobbades starkt och när han togs av räven var jag överlycklig , (stod och skrattade över huvudet räven lämnat ;D)...
Hur som helst , tuppkycklingarna växte upp och blev ståtliga..två mörka och en såg ut som skapad av guld, kroppen var gulbrun i väldigt blek nyans och nacken var guldblänkande....Han gnistrade i solen och det roliga var att efter att ha fått några nya fruar extra så höll dom sams oc var väldigt snälla både mellan tuppar och höns......Trots en så elak pappa var alla riktiga "smörpaket" och skrek i högan sky när dom hittat något extra gott som hönor och kycklingar fick dela på :D..
Så till frågan... Är dåligt temperament ärftligt? och vad heter den där fina nyansen som Casanova hade?
Får man fram guldfärgade tuppar genom att korsa vit och brun leghorn eller var det en tillfällighet?
vad kan det ha rört sig om för färg?

Ronny

• Skåne
SV: Färggenetik? (Leghorn/Italienare)
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 19:56 »
Om minnet inte sviker mig så är den vita gen som finns i vit leghorn dominant och undantränger svarta/blå nyanser men inte bruna/guld. Då borde en korsning mellan vit och brun leghorn ge vit/bruna individer ungefär som vissa vanligt förekommande värphybrider.

Inre egenskaper har en viss arvbarhet, dvs en mätbar nedärvning. Temperamentet bör inte vara något undantag. Det beror dock inte på enstaka gener som går att lokalisera som de yttre egenskaperna gör utan på mer eller mindre komplicerade genkombinationer. Svaret på din fråga blir alltså att tuppens temperament inte behöver gå i arv, men att det finns en viss risk att det gör så.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Blenda

« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 17:08 »
En liten fråga till er som kan det här!
Varför är det de vita och bruna hönsen som kallas leghorn och de svarta som kallas italienare? Och vad händer om en vit och en brun parar sig? Efter vad jag förstår så kan den svarta och vita para sig men ändå bli färgrena? Sant?

Gert

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 18:25 »
De som kallas för leghorn är en amerikansk variant på italienare. Det där med färgerna på
leghorn och italienare är jag tyvärr inte så insatt i .

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 19:39 »
En liten fråga till er som kan det här!
Varför är det de vita och bruna hönsen som kallas leghorn och de svarta som kallas italienare? Och vad händer om en vit och en brun parar sig? Efter vad jag förstår så kan den svarta och vita para sig men ändå bli färgrena? Sant?

Innan var Leghorn en ras och Italienare en annan. De är väldigt lika så för några år sedan bestämdes att Leghorn är endast de vita och bruna (förmodligen då den Amerikanska varianten) ...alla övriga färger är Italienare. Korsar du en av varje så blir det väl en korsning...vad vet jag? ???

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 19:51 »
Mänskliga konstruktioner ligger bakom en del av dessa problem. 8) 
Det är inte givet att färgerna blandas vid parning av olikfärgade, det kan vara så att det blir antingen den ena eller den andra.
Genetiken kan vara komplicerad, en vit höna och en svart kan få blåa avkommor.

Det brukar finnas uppgifter på nätet hur färganlag ärvs, för olika raser, för den som tycker detta är viktigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tedarix

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 21:19 »
Efter vad jag förstår så kan den svarta och vita para sig men ändå bli färgrena? Sant?

Hej!
Nä, det är inte sant.
Den vita färgen hos leghorn är delvis dominant. Parar man en vit leghorn med en svart blir all avkomma vita med mer eller mindre svarta stänk.
Parar man en vit leghorn med en brun blir det vita avkomma med svarta stänk och rödgulaktigt halshäng på hönskycklingarna och rödgult hals-o sadelbehäng och rödgula skuldror på tuppkycklingarna..

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-10 kl 18:56 »
Nu har jag en svart Leghorn , en vit och en brun .
Finns det några flera färger i den rasen?
Eller färgvarianter ?
Jag tycker detta är jättekul då det har hänt av en ren händelse . ;D
Kanske jag ska skaffa en tupp till dom sen så har jag en renrasig avelsgrupp till  :-[
Men finns det folk som vill ha tag på Leghorn kycklingar månne ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-10 kl 19:27 »
Leghorn finns bara i vit och brun färg. De andra du har är Italienare   :-\

trallallaa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-10 kl 21:24 »
Jag har silverhalsade Leghorn, men de får inte kallas så utan de heter Italienare,som sagt  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 jan-10 kl 21:40 »
Ska dom bruna vara typ slätbruna hela dom i samma färg ?
Min Bruna har nämligen svart i sin "krage"  ???
Så min svarta är en Italienare ?!
Vart kommer namnet ifrån då?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-10 kl 22:01 »
Nej, helbruna är de ju inte...svårt att förklara. Leta upp en bild på brun leghorn.
Innan var ju leghorn och italienare samma sak här men det är faktiskt två helt skilda raser.  Så för något år sedan beslöts det att dela på de även här. Därför kallar de "gamla" fortfarande sina djur för leghorn fast det är fel.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 05 jan-10 kl 13:06 »
Här finns foton på leghorn i olika färger:
http://www.theleghornclub.com/PictureGallery.asp
Gotlandskaniner, genbank.

MagdaMaggan

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 02 maj-14 kl 22:36 »
Det är lite komplicerat det här med Leghorn VS Italienare. I Sverige finnes Leghorn endast i brun o vit färg . Alla andra är Italienare . Dock finns det även brun o vit italienare. Därav Förvirringen. Det som skiljer de bägge "typerna åt är framförallt stjärten. Leghornhönsen har en bredare stjärt än Italienarna , detta  syns tydligast på hönsen. korsa föralltivärlden inte de bägge typerna. I Europa är det framförallt Italienare dom har , alltså inte bra att importera "leghornhöns" ifrån Europa. Ancona o Legbar ska ha samma typ som Leghorn. Anconan skall dock enligt standard vara ngt mindre i storlek än Leghorn .Legbarhönsen har även kallats för könsvisande Leghorn . De ursprungliga färgerna hos Leghorn/Italienare är Brun Svart o vit . De övriga färgerna är framtagna på diverse olika sätt. Svenska Rasfjäderfäförbundet har bäst koll på detta , besök gärna ngn av deras utställningar och bilda er en egen uppfattning. go kväll   

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
Numera, Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser