Hej,
Jag undrar om någon varit med om något liknande och hur jag bör agera...
När jag gick igenom mina två samhällen idag visade det sig att båda hade nästan helt tomt på honung. Däremot fanns det jättemycket täckta yngel och bin.
I ett av samhällerna (en tidig avläggare från i försomras) fanns efter att jag rensat ut några helt tomma ramar 8! helt fulla ramar med yngel, 90% täckt, och två knappt halvfulla ramar med otäckt honung och pollen. Det andra samhället såg ut på liknande sätt. Jag skattade i mitten av Juli (inte avläggaren) och sedan dess har det varit mycket bin bra trafik från båda två. Jag har också stödmatat avläggaren en del för några veckor sedan.
Kan jag ha råkat ut för röveri utan att ha märkt det? Är relativt ny med bin, men har sett ett ordentligt röveri innan och har inte sett något som påminnt om detta nu.
Bör jag börja stödmata båda samhällerna nu? Hur gör jag med invintringen? Hade tänkt göra det snart, för andra år har jag varit sen och de har inte dragit ner så mycket socker som jag velat. Men med 8 yngelramar går det ju inte. Hjälp och tips mottages tacksamt!