Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen honung, -jättemycket yngel!!  (läst 2276 gånger)

pedal

Ingen honung, -jättemycket yngel!!
« skrivet: 30 aug-08 kl 13:24 »
Hej,
Jag undrar om någon varit med om något liknande och hur jag bör agera...

När jag gick igenom mina två samhällen idag visade det sig att båda hade nästan helt tomt på honung. Däremot fanns det jättemycket täckta yngel och bin.
I ett av samhällerna (en tidig avläggare från i försomras) fanns efter att jag rensat ut några helt tomma ramar 8! helt fulla ramar med yngel, 90% täckt, och två knappt halvfulla ramar med otäckt honung och pollen. Det andra samhället såg ut på liknande sätt. Jag skattade i mitten av Juli (inte avläggaren) och sedan dess har det varit mycket bin bra trafik från båda två. Jag har också stödmatat avläggaren en del för några veckor sedan.

Kan jag ha råkat ut för röveri utan att ha märkt det? Är relativt ny med bin, men har sett ett ordentligt röveri innan och har inte sett något som påminnt om detta nu.
Bör jag börja stödmata båda samhällerna nu? Hur gör jag med invintringen? Hade tänkt göra det snart, för andra år har jag varit sen och de har inte dragit ner så mycket socker som jag velat. Men med 8 yngelramar går det ju inte. Hjälp och tips mottages tacksamt!

anette i bugared

• -
SV: Ingen honung, -jättemycket yngel!!
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 14:20 »
Mitt svar får du ta utifrån att även jag är nybörjare, men jag har också gott om yngel och ett snabbt minskande foderförråd, så jag skall börja vintra in redan nu. Jag tar för givet att de drar ner fodret allteftersom det skapas plats och under tiden har de mat att tillgå både till sig själva och det yngel som kläcks.

Mina drottningar lägger dessutom fortfarande ägg så de behöver absolut mer foder än vad naturen har att erbjuda.

Jag låter bina gå på 20 ramar LN, ger dem 20 kilo socker räknat i torrvikt och så får vi se om det räcker eller om de vill dra ner lite till, isåfall så får de det i en andra vinterfodergiva. Foderlådorna får i vilket fall som helst sitta kvar över vintern.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pedal

« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 14:28 »
Jo, du har säkert rätt i att de behöver mat nu, men jag hade tänkt att byta ut allt vax innan invintringen vilket rekomenderas mot både varroa och annat gissel.
Då blir det ju problem med massa täckt yngel, för att slänga 8 fulla ramar skulle jag nog inte klara ens om någon sa att det var det allra bästa för mina bin.....

I övrigt har jag också låtit mina foderlådor sitta kvar över vintern, men har haft problem på våren med att sockerlösningen runnit ut, ner i kupan och ut genom flustret. Tänkte därför ta bort dem i år. Rätt eller fel?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 16:40 »
Jag skulle nog stödmatat nu och väntat lite med invintringen.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 18:39 »
Jo, du har säkert rätt i att de behöver mat nu, men jag hade tänkt att byta ut allt vax innan invintringen vilket rekomenderas mot både varroa och annat gissel.
Då blir det ju problem med massa täckt yngel, för att slänga 8 fulla ramar skulle jag nog inte klara ens om någon sa att det var det allra bästa för mina bin.....

I övrigt har jag också låtit mina foderlådor sitta kvar över vintern, men har haft problem på våren med att sockerlösningen runnit ut, ner i kupan och ut genom flustret. Tänkte därför ta bort dem i år. Rätt eller fel?
Vad beträffar foderlådorna så har jag skaffat Nackakupans foderlådor i år och jag tror inte att det problemet finns med dem, eller har jag fel? Tanken med att låta dem sitta kvar under vintern är att det skall vara lätt att ge en skvätt med foder direkt efter rensningsflykten till våren.

Vill du sedan byta ut ditt gamla vax inför vintern så är det nog bäst att stödfodra nu och ge dem resten efter att ynglen kläckts. Själv kommer jag att byta vaxet genom yngeluppflyttning av ena lådan (som då får en annan låda med nya mellanväggar på sin plats) eller delning av samhället under vår/försommar. På så sätt byts hälften av vaxet ut varje år och allt vax är utbytt efter 2 säsonger.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 21:09 »
Jag är också jättemycket nybörjare men jag satte spärrgaller och satte ramarna med yngel ovenför (drottningen under). Avvaktar 2-3 veckor med att de ska krypa ut och stödfodrar under tiden vid behov. I ett av samhällena hade jag svält med en hel del döda så det är nog viktigt att ha bra koll på fodret nu.

Tycker det är en oerhörd aktivitet just nu men kan det vara så att de drar in nektar av sämre kvalitet som inte ger så mycket honung?

ES

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 12:20 »
Jag skulle göra liknande Ersams förslag. Flytta upp de yngelkakor som du vill ha bort och ge dem nya under ett spärrgaller. Stösmata under tiden om det behövs. Om 90 % av ynglet var täckt så tar det ca 10 dagar innan detta är utkupet aå i mitten av september bör det vara så gott som tomt på yngel i dessa kakor.
Beroende på var i landet du bor borde invintringen fungera även vid denna tidpunkt.

Allternativet är att börja invintra tidigare och då välja att ta bort det kvarvarande ynglet  (med de instängda varroakvalstren) eller låta dessa ramar vara kvar och få ut dem tidigt om våren. Binna fyller då cellerna med vinterfoder allt eftersom ynglet kryper ut ur dem.

Lycka till Roger

pedal

« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 15:14 »
Tack för alla tips!
Jag har börjat stödmata samhällerna men kommer att vänta med invintringen till den 13:e September. Dels pga att jag har svårt att hinna innan dess och dels pga att jag har en trågkupa så det blir lite trixigare att flytta upp alla gamla ramar.
Får se om det blir någon fin kväll så kanske jag försöker ändå.
/P

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser