Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla havtorn?  (läst 47140 gånger)

soleskog

odla havtorn?
« skrivet: 29 aug-08 kl 20:17 »
Efter en superpositiv artikel i Land blev jag sugen på att odla havtorn. Lätt eller svårt? Jag har fått uppfattningen att de ska ha näringsfattig jord, men om man inte har mycket av den varan - trivs de inte alls då? Tips?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Jan lindgren

SV: odla havtorn?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-08 kl 20:43 »
Hej!
Vi satt 50 plantor förra året. De växer mycket bra. Det blev dock lite bär i år. Troligen så tog frosten blommorna. Det finns några mycket bra sorter på gång från Balsgård. Jag hoppas att de släpper ut dem på marknaden snart.
MVH
Jan Lindgren

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 aug-08 kl 20:57 »
Havtorn är mycket anspråkslös, tänk på en lagom fördelning av hon- och hanplantor eftersom dom är tvåkönade och behöver hanplantor för befruktningen.

Det stora problemet med havtorn är skörden, nya sorter sägs vara lättare att skörda. Bären sitter annars direkt på grenarna utan skaft, dom sitter hårt, och buskarna har fruktansvärt långa och vassa taggar.

Vi får hoppas på att SLU har sina förbättrade sorter färdiga för marknaden snart, havtorn är fantastiskt goda, oerhört aromatiska och fantastiskt nyttiga bär.  :)

soleskog

« Svar #3 skrivet: 29 aug-08 kl 22:30 »
Vartifrån har ni köpt plantorna? Och ni tror alltså inte att de inte klarar lite bättre jord (löjligt egentligen om det skulle vara ett problem att ha för bra jord... ;))
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 08:12 »
I nya Allers Trädgård har de en artikel om havtorn. Där står lite om plantering och skörd. Även vilka sorter som finns ute i handeln.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 16:36 »
Halaj!

Jag tror att när man odlar havtorn professionellt så brukar man ha en hanplanta till tio honplantor.

Och jo, det där med att plocka bären är ett problem.
De sitter fast ganska hårt. Och nära grenen.
När bären är gott mogna så är de lite mjuka.
Man får greppa bäret så hårt för att få den att lossna från grenen att man mosar det.

I Finland, där havtorn verkar mer allmänt känt än här, finns en apparat med vars hjälp man vittjar buskarna. Det är en slags tång som man pressar bären på plats på grenen med. Det sitter en tratt på tången som leder bärsaften via en slang ner i en behållare. Tyvärr kostar den ca 200 €!
Min morbror som bor på finska västkusten hade ett annat tips till mig.
Man tar ett VP-rör och kapar den i 45 gr. Vinkel. Se bilden.
Det funkar sådär.
Jag tycker att det funkar faktiskt bäst att använda en vanlig gaffel.
Man sticker in gaffelns piggar mellan grenen och bäret och drar loss bäret.

//T

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 sep-08 kl 22:56 »
Jag har också blivit sugen på att odla havtorn, mycket på grund av "nyttigheten" som Vitis skriver om. Som nybliven odlare undrar jag när på året det är bäst att köpa plantor. Är det bra att sätta dem i jorden på hösten så att de hinner rota sig och eventuellt ge skörd redan året därpå,eller vad är det som gäller? Efter artikeln i senaste Åter funderar jag även på aronia...  :)

Planta Jemtlandica

« Svar #7 skrivet: 24 sep-08 kl 09:49 »
Havtorn bättre att plantera på våren, eftersom plantorna somnar ganska sent. Havtorn fortsätter att vara grön och levande även under snö. Vi brukar ta plantorna från Lettland och sälja dem på vårt gård i Krångede, Östra Jämtland. Dom Lettiska sorterna Mary, Tatjana, Gold Rain och Sunny, samt pojke Lord verkat att trivas bra i Sverige, vi har växtzon zon 6 här. Speciellt två flicksorter Gold Rain och Mary ser ut mycket bra.  Hör av dig, om du är intresserad att sätta havtorn på våren. Vi har havtornsplantage med nästan 2000 plantor, 1 pojke till 8 flickor. Har man en liten trädgård, går det bra att plantera 1 pojke till 4-5 flickor. Avstånd minst 1,5 meter. www.plantajemtlandica.se

PerEn

« Svar #8 skrivet: 24 sep-08 kl 20:53 »
Havtorn trivs bra på bättre jord. Det dom inte tål är att bli skuggade av andra buskar och ogräs.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 sep-08 kl 20:54 »
Intressant! Då hör jag eventuellt av mig när våren närmar sig. Vi har växtzon 1 här, men förhoppningsvis trivs plantorna ändå  :)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 28 sep-08 kl 10:12 »
det låter spännande och intressant. har själv funderat på havtorn, men avstått p.g.a. taggarna. kan man kanske använda en vanlig bärplockare?
hur mycket bär ger en buske?
jag är också intresserad av att köpa några till våren. hoppas att jag kommer ihåg det då ... ;)

jwahlgren66

« Svar #11 skrivet: 08 okt-08 kl 14:24 »
Det finns en avhandling på nätet om havtorn, kommer ej ihåg vad författaren heter men ska försöka ta reda på det. Är själv intresserad att börja odla i stor skala, är det nån som vet vad plantor kostar (mellan tummen o pekfingret) och när ska man plantera. 

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 08 okt-08 kl 21:25 »

Så synd att jag nyligen grävt upp och eldat upp MASSVIS med rotskott från mina. Annars hade du GÄRNA fått komma och hämta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

« Svar #13 skrivet: 16 okt-08 kl 18:40 »
Man kan hitta Kirsten Jensens kompendium om Havtornsodling på:

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-5D8C-4791-9094-F318D2B0AE67/29047/Havtorn2007.pdf

Och länstyrelsen i Västra Götaland listar också många fler faktablad om ekologisk odling:

http://www.o.lst.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=17401

Lyckero

« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 17:32 »
En kommentar till det där med växtzon. Om man åker över pölen till Polen eller Tyskland så ser man massor av havtorn som växer längs stränderna och vägarna. Så det kan ju knappast vara någon utpräglad högzonsväxt.

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 23:45 »
Hej!
Havtorn tål inte konkurrens från högre växter så därför växer de på öppna platser dessutom använder de symbiotiska bakterier för att binda kväve vilket ger dem vissa fördelar på dålig mark.
MVH
Jan Lindgren

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #16 skrivet: 18 nov-08 kl 08:00 »
Jag vill oxå ha.. sökt länge nu efter en frukt/bär sort som kan kanta min lilla bit med väg, 40 x 5 meter.. Plantera hanbuskar i sydvästlig riktning.. och honplantorna nedanför.. en rad med hanar, en rad med honor..

Men vart får man tag i buskar? Letat info.. men hur stora blir dessa träd?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 nov-08 kl 09:43 »
Halaj!

Jag köpte några på en plantskola i Kullavik. Kolla gulasidorna.se
Sedan köpte jag några på Rångedala som ligger lite bortom Borås.
De från Rångedala är frodigare, större och har bättre bär.

De kan nog bli 4-5 m vid rätt betingelser.

//T

Jan lindgren

« Svar #18 skrivet: 18 nov-08 kl 12:06 »
Hej!
Det kan vara en bra ide att vänta ett år med havtorn. Nästa år ska en ny sort som heter Sandora lanseras från Holland. Den är mycket intressant eftersom den inte behöver pollineras,. Den har bär utan frön. Jag vet inte hur den smakar men jag ska köpa den så fort jag kan. Förhoppningsvis släpper Balsgård ut sin nya goda sort också.
Det är inga problem med att hitta havtornsplantor. I och med att vi är med i EU så kan man köpa från massor av plantskolor. Sök på nätet. Jag köper en hel del nya växter från olika plantskolor i Europa och det brukar aldrig vara några problem. Möjligen kändes det lite våldsamt när det kom ett 24m långt lasbilssläp från Finland med en pall äppelträd.
MVH
Jan Lindgren

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #19 skrivet: 18 nov-08 kl 12:08 »
Halaj!

Jag köpte några på en plantskola i Kullavik. Kolla gulasidorna.se
Sedan köpte jag några på Rångedala som ligger lite bortom Borås.
De från Rångedala är frodigare, större och har bättre bär.

De kan nog bli 4-5 m vid rätt betingelser.

//T

Ahh.. Rångedala.. dom vet jag om.. där har man vart nåra ggr.. men blir lite dyrt att handla där om man skall ha 2 strängar på 30 - 40 meter... tänker att plantera dom tätt.. blir då som en hemsk häck för rådjuren som vill in o smaska i mitt land.. beskära dom hårt på bredden.. släppa dom på höjden och ha gigantiska stegar  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser