Hej alla!
Har odlat havtorn i minst 10 år. Upplever att ännu finns större kunskap om havtorn i Finland. De rysk-lettiska sorterna är överlägsna.
Och de har heller inte så mycket taggar. Har alltid plockat bären för hand, och försiktigt. Sedan jag pressat saften ur dem (som jag sedan försiktigt pastöriserar, innan jag fyller upp helt i varma flaskor) torkar jag frö och skal i varmluftsugn på ca 40 grader. Eller ännu hellre i stenugn. Det viktigaste finns i frö och skal. När allt är riktigt torrt sätter jag det i glasburkar. Som jag sedan mal och använder i bröddeg, i gröt, på mysli. 1 tsk/dag är det ungefärliga dagsbehovet. Är man sjuk eller ens immunförsvar är nedsatt på grund av ex. medicinsk behandling kan man lugnt ta mera. Som kur. I Ryssland är man långt hunnen vad det gäller havtorn som medicin mot hjärt- och kärlsjukdomar och vid cancersjukdomar. I Finland rekommenderar läkarna också att cancersjuka skall dricka havtornssaft.
Jag brukar börja dagen med en tsk havtornssaft och 1 tsk honung i en kopp vatten. Det är ett trevligt sätt att säga god morgon till magen.
Jag gör också havtornsshampoo, salvor och lotioner. Och jag är mycket stolt över att jag var ett år före Weleda med det.
Från Leif Blomqvists Trädgård i Lepplax, på den Österbottniska kusten kan man beställa havtornsplantor. Dom bästa.
http://www.blomqvistplantskola.com/special.php?special=1Själv har jag ett odlingsavtal med SLU i Kristianstad om att försöksodla havtorn. Kimmo Rumpunen heter forskaren som håller i havtornsodlingen. Då livet har ställt sig så att vi säljer vår lilla ekologiska gård i Skåne, betyder det också att någon skall överta odlingen.
Fråga mig gärna, om det är något ni vill veta.
Inger
[