Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla havtorn?  (läst 47143 gånger)

Weasel

• Skåne
SV: odla havtorn?
« Svar #40 skrivet: 02 feb-09 kl 12:45 »
Tror ni får skulle gilla havorn? Menar inte att jag ska fodra med det, men hade varit bra att kunna ha buskarna i en framtida fårhage, UTAN att de rör buskarna eller bären. Med tanke på att de är taggiga kanske de inte vill ha dem?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jan lindgren

« Svar #41 skrivet: 02 feb-09 kl 21:29 »
Hej!
Jag har svårt att tänka mig att fåren skulle låta bli några buskar. Odlade havtorn är inte så farligt taggiga.
MVH
Jan

torpargubbe

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 02 feb-09 kl 22:01 »
hååj hååj   en entusiast anmäler sig till havtorneets vänner :-[

Lyckero

« Svar #43 skrivet: 03 feb-09 kl 10:17 »
Har läst någonstans att havtornets släktnamn Hippophaë kommer av grekiskans hippo som betyder häst. Man tror visst att dom förr gav hästarna havtornslöv att äta så att de skulle bli blanka och fina. Kan hästar käka havtorn så kan nog fåren också.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 03 feb-09 kl 10:40 »
Efter en superpositiv artikel i Land blev jag sugen på att odla havtorn. Lätt eller svårt? Jag har fått uppfattningen att de ska ha näringsfattig jord, men om man inte har mycket av den varan - trivs de inte alls då? Tips?

du soleskog,,den artiklen i land skulle man ju vilja läsa.... har du möjlighet att scanna den och lägga ut den här?

torpargubbe

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 03 feb-09 kl 17:34 »
Hej!
Det kan vara en bra ide att vänta ett år med havtorn. Nästa år ska en ny sort som heter Sandora lanseras från Holland. Den är mycket intressant eftersom den inte behöver pollineras,. Den har bär utan frön. Jag vet inte hur den smakar men jag ska köpa den så fort jag kan. Förhoppningsvis släpper Balsgård ut sin nya goda sort också.
Det är inga problem med att hitta havtornsplantor. I och med att vi är med i EU så kan man köpa från massor av plantskolor. Sök på nätet. Jag köper en hel del nya växter från olika plantskolor i Europa och det brukar aldrig vara några problem. Möjligen kändes det lite våldsamt när det kom ett 24m långt lasbilssläp från Finland med en pall äppelträd.
MVH
Jan Lindgren

hur går det med sandora?  medela så fort det blir möjligt att köpa den..tack ;)

Jan lindgren

« Svar #46 skrivet: 03 feb-09 kl 18:54 »
Hej!
jag kommer att hålla Sandora hemlig tills jag har köpt de jag behöver. Sorten presenterades på trädgårdsmässan på Elmia i höstas. Grossisten hade ett par plantor att visa och vägrade bestämt att sälja dem. De påstod att den skulle gå att beställa 2009 men det är förmodligen till hösten eftersom de inte hade något pris än. Det kommer också en sort med hängande grenar. Den är förmodligen mest avsedd som prydnad men jag gillar prydnadsbuskar som ger något ätbart.
MVH
Jan

torpargubbe

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 04 feb-09 kl 13:38 »
Hej!
jag kommer att hålla Sandora hemlig tills jag har köpt de jag behöver. Sorten presenterades på trädgårdsmässan på Elmia i höstas. Grossisten hade ett par plantor att visa och vägrade bestämt att sälja dem. De påstod att den skulle gå att beställa 2009 men det är förmodligen till hösten eftersom de inte hade något pris än. Det kommer också en sort med hängande grenar. Den är förmodligen mest avsedd som prydnad men jag gillar prydnadsbuskar som ger något ätbart.
MVH
Jan

prydnadsbuskar är inget som jag bryr mig om :)  men som sagt så har jag "fått" upp ögonen på havtorn och skulle tänka mig att plantera tja kanske ett tunnland i alla fall,  men jag vart inriktad på de gammla sorterna som erfodrar både hon och han plantor.....  men jag tror jag väntar till sandora kommer ut i handlen ...det kanske inte blir i år då? så att man kan plantera i år menar jag?

torpargubbe

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 07 feb-09 kl 13:43 »
inget nytt på havtorns fronten ???

Norrland

• Ångermanland
« Svar #49 skrivet: 07 feb-09 kl 19:17 »
inget nytt på havtorns fronten ???

Vad tänkte du på?....det snöar här som f....har då ingen tanke på havtorn alls ....eller jo....som sylt  ;D

:D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 07 feb-09 kl 20:25 »
Vad tänkte du på?....det snöar här som f....har då ingen tanke på havtorn alls ....eller jo....som sylt  ;D

:D

jo jag tänkte på sandora...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 07 feb-09 kl 20:31 »
jag sitter här med inpectas frö katalog ,på sidan 82 längst upp till vänster så har vi hippophae (havtorn) 75 frö för 22 riksdaler  ...  om jag köper dessa kan jag plantera nu i tex mjölkkartonger och driva upp plantorna inomhus sedan ut i växthusen vidare ut på marken?

Norrland

• Ångermanland
« Svar #52 skrivet: 08 feb-09 kl 09:40 »
jo jag tänkte på sandora...

jo, förstod det  ;)...ville bara retas lite, förlåt  :-[

torpargubbe

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 08 feb-09 kl 09:44 »
jo, förstod det  ;)...ville bara retas lite, förlåt  :-[

jag förlåter dig ::)

Norrland

• Ångermanland
« Svar #54 skrivet: 08 feb-09 kl 09:45 »
jag sitter här med inpectas frö katalog ,på sidan 82 längst upp till vänster så har vi hippophae (havtorn) 75 frö för 22 riksdaler  ...  om jag köper dessa kan jag plantera nu i tex mjölkkartonger och driva upp plantorna inomhus sedan ut i växthusen vidare ut på marken?

det skulle väl gå, tänker lilla mig...
Jag tänkte aldrig på driva upp plantorna själv. Det går säkert en jä***massa tid på det innan man får nåt resultat på buskarna kan jag tänka mig. Har ingen aning om hur fort de växer, tyvärr.  :(
Men 22kr är ju inte alla världens pris heller så jag skulle prova om jag vore du och sen berättar här hur det går.....låter iaf väldigt spännande.
Jag har tyvärr inte plats heller för att genomföra ett sådant experiment.
Men jag ska berätta iaf när jag har kommit i gång med min omplantering .... lovat  :)

Norrland

• Ångermanland
« Svar #55 skrivet: 08 feb-09 kl 09:46 »

balans

« Svar #56 skrivet: 08 feb-09 kl 11:49 »
Hej alla!

Har odlat havtorn i minst 10 år. Upplever att ännu finns större kunskap om havtorn i Finland. De rysk-lettiska sorterna är överlägsna.
Och de har heller inte så mycket taggar. Har alltid plockat bären för hand, och försiktigt. Sedan jag pressat saften ur dem (som jag sedan försiktigt pastöriserar, innan jag fyller upp helt i varma flaskor) torkar jag frö och skal i varmluftsugn på ca 40 grader. Eller ännu hellre i stenugn. Det viktigaste finns i frö och skal. När allt är riktigt torrt sätter jag det i glasburkar. Som jag sedan mal och använder i bröddeg, i gröt, på mysli. 1 tsk/dag är det ungefärliga dagsbehovet. Är man sjuk eller ens immunförsvar är nedsatt på grund av ex. medicinsk behandling kan man lugnt ta mera. Som kur. I Ryssland är man långt hunnen vad det gäller havtorn som medicin mot hjärt- och kärlsjukdomar och vid cancersjukdomar. I Finland rekommenderar läkarna också att cancersjuka skall dricka havtornssaft.

Jag brukar börja dagen med en tsk havtornssaft och 1 tsk honung i en kopp vatten. Det är ett trevligt sätt att säga god morgon till magen.

Jag gör också havtornsshampoo, salvor och lotioner. Och jag är mycket stolt över att jag var ett år före Weleda med det.

Från Leif Blomqvists Trädgård i Lepplax, på den Österbottniska kusten kan man beställa havtornsplantor. Dom bästa.
http://www.blomqvistplantskola.com/special.php?special=1

Själv har jag ett odlingsavtal med SLU i Kristianstad om att försöksodla havtorn. Kimmo Rumpunen heter forskaren som håller i havtornsodlingen. Då livet har ställt sig så att vi säljer vår lilla ekologiska gård i Skåne, betyder det också att någon skall överta odlingen.

Fråga mig gärna, om det är något ni vill veta.

Inger
[

Jan lindgren

« Svar #57 skrivet: 08 feb-09 kl 12:10 »
Hej!
Ett par av Kimmos havtornsplantor är riktigt bra. Fin smak och stora bär. Det är bara att hoppas att Balsgård släpper ut sorterna på marknaden snart.
MVH
Jan

Norrland

• Ångermanland
« Svar #58 skrivet: 08 feb-09 kl 14:35 »
Och de har heller inte så mycket taggar. Har alltid plockat bären för hand, och försiktigt. Sedan jag pressat saften ur dem (som jag sedan försiktigt pastöriserar, innan jag fyller upp helt i varma flaskor) torkar jag frö och skal i varmluftsugn på ca 40 grader. Eller ännu hellre i stenugn. Det viktigaste finns i frö och skal. När allt är riktigt torrt sätter jag det i glasburkar. Som jag sedan mal och använder i bröddeg, i gröt, på mysli. 1 tsk/dag är det ungefärliga dagsbehovet. Är man sjuk eller ens immunförsvar är nedsatt på grund av ex. medicinsk behandling kan man lugnt ta mera. Som kur. I Ryssland är man långt hunnen vad det gäller havtorn som medicin mot hjärt- och kärlsjukdomar och vid cancersjukdomar. I Finland rekommenderar läkarna också att cancersjuka skall dricka havtornssaft.

Jag brukar börja dagen med en tsk havtornssaft och 1 tsk honung i en kopp vatten. Det är ett trevligt sätt att säga god morgon till magen.

Jag gör också havtornsshampoo, salvor och lotioner. Och jag är mycket stolt över att jag var ett år före Weleda med det.
Inger

Du har verkligen bra tips!!! TACK  :D
Återkommer säkert med frågor i den här tråden bara jag har kommit i gång.... :D

Läste också mycket om finska och ryska kunskaper på havtornsfronten och eftersom jag bara bor 20mil långt bort från den finska kusten (tvärs över havet ;D) kunde det ju vara lönt att hämtar plantorna därifrån om jag skulle misslyckas med min omplantering....eller kanske plantera både och.....alltså vilda och odlade buskar .... får se hur det blir till slut....

Nån som har erfarenheter med omplantering av vilda havtornsbuskar???....tacksam för tips  :)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 08 feb-09 kl 16:28 »
som föregående talare.......TACK balans vilka tips,,att börja dagen med havtorn och honung det ska bli min devis om jag kommer i gång med min havtornsodling,,, havtorn måste vara GROVT underskattat i sverige,har också hört massa possitivt från andra länder bla de ryska kosmonauterna äter visst havtorn varje dag i rymden for dess välgörande ändamål..verkar inte vara så många i sverige som fått upp ögonen för detta superbär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser