Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SÖKES: Mönster till skinn/läder  (läst 9970 gånger)

Fluffungen

• Gäst
SÖKES: Mönster till skinn/läder
« skrivet: 04 aug-05 kl 13:08 »
Hej!
Har börjat sy underkläder/korsetter i lite "alternativa" material.
Mocka, läder, sämskinn osv..
Söker länkar, böcker mm där man kan hitta snygga mönster.
Eller om du har egna mönster du vill skänka?
Det skall vara moderna, snygga grejor!
Vet du nåt?
Tips emottages tacksamt!
MVH
fluffungen@hotmail.com

Grumphy

• Gäst
Re:SÖKES: Mönster till skinn/läder
« Svar #1 skrivet: 05 aug-05 kl 10:17 »
Tyvärr !

Hör av dig om du hittar något i sko väg, kommer jag över något när jag surfar rapporter jag detta så klart  :)

mb

« Svar #2 skrivet: 11 aug-05 kl 15:55 »
Korsettmönster:
boken Corsets and Crinolines av Norah Waugh
Om man kan göra egna mönster så har man en riktigt bra start här.

En av de bästa guiderna på hur man gör "elizabetianska" korsetter:
http://costume.dm.net/corsets/index.html

Medeltida skor:  http://www.personal.utulsa.edu/%7Emarc-carlson/shoe/SHOEHOME.HTM

bok om medeltida skor: Shoes and Pattens : Finds from Medieval Excavations in London (Medieval Finds from Excavations in London) av Francis Grew, Margrethe de Neergaard

Bok på svenska om medeltida skor: Skoboken av Stefan Eriksson (osäker på namnet)

Hoppas att detta hjälper lite. :)

Grumphy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-05 kl 18:55 »
Tackar för länken till skorna och boktippset, ska kolla upp den boken för trots allt e de enklare på svenska  ;)

mb

« Svar #4 skrivet: 11 aug-05 kl 23:00 »
Skoboken är slut på förlaget och vad jag vet finns inga planer på att tycka en ny upplaga. (Iaf var det så för ungefär ett år sen när jag tänkte köpa den)

Om du gör en sökning på skoboken så bör du hitta bokens hemsida, finns lite halv intressant info där. Den borde gå att få tag på via fjärrlån, och om inte annat finns kanske ett ex hos en lajvgrupp eller medeltidsförening nära dig. Fråga snällt så får du nog säkert titta i den iaf. :)

Fluffungen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-05 kl 21:02 »
Hej mb!
Ska kolla efter engelska boken.
Smiter nu omedelbart in o kollar länken
Tackar så mkt för tipsen! :) :)

uffe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-05 kl 11:51 »
Hej! Här kommer lite allmänna tips om sömnad i läder.
Du kan använda mönster till tygkläder men se till att alla sömmar är lika långa på de stycken som ska sys ihop. I tyg kan man sträcka lite men det går inte i läder. Det gäller främst axelsömmarna och innebensömmar. Sen behöver läder ofta lite mellanlägg för att inte tappa formen. Sömmarna kan inte nålas men kan tejpas och sen drar man bort tejpen. Du kan använda strykjärnet men använd trasa.
Ja det var nåra tips  :D

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 16 feb-07 kl 15:40 »
Jag letar efter mönster som man kan sy i kaninskinn tex Pälsmössor, vantar, västar och tofflor.....Jag vill inte experimentera och kanske förstöra ett fint skinn till ingen nytta....Är det ingen som har gamla mönster liggande eller är duktig på att sy i skinn och kan prova fram mönster ???......Jag tror att många skulle vara intresserade av sådana...

idamaria

« Svar #8 skrivet: 16 feb-07 kl 19:03 »
Jag letar efter mönster som man kan sy i kaninskinn tex Pälsmössor, vantar, västar och tofflor.....Jag vill inte experimentera och kanske förstöra ett fint skinn till ingen nytta....Är det ingen som har gamla mönster liggande eller är duktig på att sy i skinn och kan prova fram mönster ???......Jag tror att många skulle vara intresserade av sådana...

Beror på hurdana mössor det e snack om, o hanskar, ja antar att du ska ha skinnhandskar o så kaninskinn som foder? Vanliga handskmönster har jag ju, o mössmönster har jag i lite olika modeller, beror på vad du e ute efter.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 16 feb-07 kl 20:00 »
Jag hade tänkt mig tummvantar i skinn, det är varmare än handskar...
Och mössor i olika modeller gärna typ ryssmössa , barnmössor och den typiska bonnamössan.. ;)...
Om du har sådana kanske du kan skicka mot portopeng eller så...?
Jag vill lära mig att sy fina grejer i skinn...det vore kul att pryda familjen med.....

idamaria

« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 14:26 »
okej, jo ja menar alltså sådana med tumme, kallar allt som inte e stickat för handskar :)

hm, mönster på ryssmössor har ja dock inte. vanliga flickmössor har jag mönster på, modellen på flickmössa kan ja skicka via mail, den e ju väldigt enkel
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 21 feb-07 kl 20:01 »
Ja du får gärna skicka mönster via mail.....
Min adress är : KerLinn.Ring@hotmail.com
Tack på förhand....
 :)

Shadow

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 apr-07 kl 22:29 »
Har Skoboken här hemma!
Även en hel del mönster på mössor, vikinga/medeltida dock. Men egentligen är det inget som skiljer från dagens skinnmössor.
Vantar har jag också liggandes någonstans....
Ska som sagt i tidigare tråd (om reservnyckeln :-) ) städa i klädkammaren imorgon!

Shadow, som har lite av massor.... eller nåt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1764 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser