Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha djupströbädd?  (läst 4080 gånger)

donnabellan

Måste man ha djupströbädd?
« skrivet: 28 aug-08 kl 00:20 »
Är helt grön på det här med lantdjur över huvud taget och ska ha några dvärggetter här så småningom. Har läst om att när det gäller får så är det djupströbädd som gäller, man får alltså inte mocka ur allt eftersom. Är det samma sak när det gäller getter? Uppfödaren hade själv djupströbädd av praktiska skäl, men trodde inte att det spelade ngn roll om man ville mocka ur. Vet inte om alla bergepp blev rätt, men hoppas att ni förstår iaf!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Måste man ha djupströbädd?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-08 kl 20:33 »
man kan mocka varje dag men det är som sagt oftast mer praktiskt att ha djurpströ.
En fördel är att det blir varmare oftersom gödslen börjar brytas ner och alstrar värme, + att när vi ger våra får/getter hö brukar spillet vara nog strö och vi slipper tillföra extra halm (förutom i killning och lammnings tider.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 aug-08 kl 20:42 »
Och det funkar alltså som så att man lägger in mer och mer halm på golvet i boxen under hela vintern? Och gräver ur till våren sen? Hur ofta ska nytt in? Tanken på att aldrig mocka känns lite konstig, men också väldigt lockande för en allergiker och astmatiker...

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 29 aug-08 kl 23:09 »
Vi brukar ta ut våran ströbädd på våren efter att djuren släpps ut på betet.
Det finns inga exakta mängder hal mom man måste tilföra för att den skall vara tor och varm.
äger man på förlite blir djuren skitiga och förmycket så kostar det bara en massa extra och blir onödigt arbete när man skall ta ut den.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 29 aug-08 kl 23:47 »
Läste nånstans i nån gammal skrift från förr att man "ska strö såpass att det inte klibbar fast nåt under stövlarna när man går inne hos djuren, allt utöver det är slöseri". Med andra ord, inte särskilt mycket men väl varje dag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 08:10 »
Mycket bra samanfattning, om man har en normal belägning (2-2,5 djur per m2) brukar bädden bli max 20-30 cm hög över en vinter

Alore

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 aug-08 kl 13:02 »
Oj, inte högre? Så mycket halm har vi nästan till djuren nu och det mockar jag ut rätt ofta... Vilken miss.  :D

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #7 skrivet: 30 aug-08 kl 19:46 »
Jag hade djupströbädd i vintras - vilket jag inte gör om.....
Passade inte alls här - fick knappt ut det ur husen i våras.........tungt!
Så i vinter tänkter jag mocka ur en gång i veckan och strö nytt!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

donnabellan

« Svar #8 skrivet: 31 aug-08 kl 09:39 »
Ok, så då är det helt ok att inte ha djupströbädd till getter med andra ord? Till får har jag förstått att man verkligen bör ha det med tanke på sjukdomar och så.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 10:19 »
Jag har aldrig hört att man "bör" ha djupstöbädd till getter. Jag tyckte iallfall inte alls om det - kan inte tänka mig att det skulle vara mer fördelaktigt ur "sjudomssynpunkt" än vanlig strö/halm och att man mockar i mellan varven. Tidsmässigt vad det tog att få ut djupbädden sen och vad det tar att städa lite efter hand är minst den samma. Jag tror jag höll på i två dagar för att få bort den helt - och det var inte så himla roligt jobb heller kan jag säga (lukten går inte av för hackor......)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 31 aug-08 kl 10:26 »
Till får har jag förstått att man verkligen bör ha det med tanke på sjukdomar och så.

Man ska inte mocka/röra i ströbäddar till får, då kan dom få Gasbrand och dö..

Den andra stora anledningen till att man har får på ströbädd
är att man inte vill att ULLEN ska bli smutsig !
« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 22:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 31 aug-08 kl 11:11 »
Det är nog vilet som. Bara man strör tjockt nog så att dom inte förkyler tuttarna.

komposten

« Svar #12 skrivet: 31 aug-08 kl 21:07 »
Jag har aldrig hört att man "bör" ha djupstöbädd till getter. Jag tyckte iallfall inte alls om det - kan inte tänka mig att det skulle vara mer fördelaktigt ur "sjudomssynpunkt" än vanlig strö/halm och att man mockar i mellan varven. Tidsmässigt vad det tog att få ut djupbädden sen och vad det tar att städa lite efter hand är minst den samma. Jag tror jag höll på i två dagar för att få bort den helt - och det var inte så himla roligt jobb heller kan jag säga (lukten går inte av för hackor......)

haha , jag gjorde samma sak .  Gud vad man kämpade med att få ut allt .  :P
i vinter kommer jag nog byta ut allt med jämna mellanrum .  ::)

Suzniz

« Svar #13 skrivet: 31 aug-08 kl 21:24 »
Jag strödde bara lite spån i början av hösten då jag började ta in dem och sedan inget alls, utan det enda strö som blev var allt hö de drog ner och det vill säga mycket... Det blev ca 25-30 cm högt när jag tog ut det på våren, i jag tror april... Och oj vad det brann i den högen sen. Jättevarmt.  :) /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 31 aug-08 kl 21:57 »
Hur är det med Getter och Gasbrand om man rör i deras ströbädd ?

Det borde väl vara lika dödligt farligt för dom.
« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 22:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #15 skrivet: 01 sep-08 kl 21:52 »
Vist kan en ströbädd lukta men den skall inte stinka då är det något som är fel. Man skall även undvika att röra i ströbädden om man har getter dom kan med få gasbrand. Om man får in tekniken så tar det ingen tid att gödsla ut och fördelen med att getterna får en "värmemadrass" under den kalla årstiden är svårt att ordna på något annat sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser