Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili  (läst 6145 gånger)

candystorm

chili
« skrivet: 26 aug-08 kl 15:56 »
hej
är det nån som vet hur man förökar en chili buske?
och vad för jord ska man sätta den nya plantan då, och vilken näring ska man använda?
jag får väldigt små chili frukter och undrar hur man gör för att få större frukter och ev mer?

är väldigt tacksam för svar

Vurre

SV: chili
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 21:48 »
Vad har du sått för art? En del chilifrukter blir små.

Vitis vet mer än jag om chili, men min rekommendation är att så frön i jan/feb för att få bra plantor.

Det viktiga är väl inte att frukterna är stora utan att de är goda?

Att övervintra/sticklingsföröka chili tror jag inte på. Men man kan ju alltid försöka. Det kan gå bra, om inte annat är man en erfarenhet rikare.
snus? vad är priset på en pris?

Markus_H

« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 23:42 »
Vad har du sått för art? En del chilifrukter blir små.

Vitis vet mer än jag om chili, men min rekommendation är att så frön i jan/feb för att få bra plantor.

Det viktiga är väl inte att frukterna är stora utan att de är goda?

Att övervintra/sticklingsföröka chili tror jag inte på. Men man kan ju alltid försöka. Det kan gå bra, om inte annat är man en erfarenhet rikare.
Att övervintra chili går alldeles utmärkt då chili i regel är perenn i sin ursprungliga miljö. Var bara försiktig med att inte vattna ihjäl dem och driv på dem för hårt över vintern utan låt dem vintra in och låt dem torka upp mellan vattningarna, håll dem svalt och inte för ljust. På våren ser de ofta lite risiga ut, kanske har tappat något blad och har lite rangliga skott men en lätt beskärning och omplantering gör att de tar fart på våren och blir fina igen. Risken som finns är ohyra! Tyvärr är chili känslig för spinn och bladlöss viket de ofta får om de blir för torra över vintern.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 sep-08 kl 19:07 »
Måste bara berätta. I våras sådde jag chili i köksfönstret gul chili och chili tepin, tre fina plantor av den gula chilin har jag nu och de bär frukt och blommar för fullt. Nu hoppas jag bara att de ska hinna mogna. Mina chili tepin blev det två plantor av en stor som ännu inte fått knoppar och en liten som blommar för fullt och snart ska bära frukt.
Hoppas jag kan få dem att övervintra!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-08 kl 12:19 »
Jag skulle vilja skörda frukterna från mina cayenne- och chiliplantor men är osäker på hur jag bäst lagrar frukterna. Torkning eller frysning, och i så fall hur? Tacksam för svar!
Självhushåll till nytta och nöje

Kabo

« Svar #5 skrivet: 24 sep-08 kl 12:52 »
Jag brukar torka en del av min chili. Kärnar ur 2/3  av det jag ska torka och låter resten ha kärnorna kvar. Det är mer sting i dem med kärnor. Den torkade chilin går bra att stoppa i en sås eller gryta eller så mortlar jag den till chilipulver. Mitt favoritgrillsalt innehåller torkad chili och vitlök, senapsfrön samt libsticka.

En annan variant är att köra chilin i mixer tillsammans med olja, vinäger och salt. Låta det koka upp och stoppa det på burk i kylen. Den här varianten av "sambal" har för mig hållit över ett år.

johe71

« Svar #6 skrivet: 24 sep-08 kl 13:44 »
En annan variant är att köra chilin i mixer tillsammans med olja, vinäger och salt. Låta det koka upp och stoppa det på burk i kylen.

ytterligare en variant är att köra det i mixer som beskrivits (olja, vinäger och salt är frivilligt) och sedan frysa in det i iskuber som man lägger över i en burk i frysen... bara att ta upp en kub och slänga i grytan när man lagar mat...

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 sep-08 kl 14:33 »
Frysa eller/och torka.Innan jag odlade chili själv så brukade jag när det var säsong för chili köpa större mängder på torget.
En del torkade  jag. När jag torkar dem så trär jag dem på sytråd och hänger dem på ett mörkt torrt ställe.
Sedan så brukar jag ta en längd och hänga i köket. En vacker prydnad och trevlig att ha chilin lätt tillgänglig.
Den chilin som hänger framme har en ngt kortare hållbarhet, men oftast så hinner man använda den innan.

Den andra hälften frös jag. Både hel och färdigskuren.
Den frusna tycker jag behåller mer av den sötma som är karakteristisk för den färska chilin.

Så en smak sak.

:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Nataks, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser